A budapesti Utazás Kiállításon a GD Consulting képviseletében a fenti címmel tartottam előadást, amelyben az ausztriai munkaerőpiac turizmust érintő aktualitásait mutattam be. A prezentációban kitértem rá, hogy Ausztria turisztikai intézményrendszere, annak felépítése és a napi működést biztosító kiforrott szabályozórendszer gyakran hivatkozási alap a hazai turisztikai szakemberek előtt is. Ennek oka elsősorban abban rejlik, hogy Ausztriában a turizmus nemzetgazdasági jelentőségét már a múlt század elején felismerték. A professzionális, desztinációs szemléletű turizmus menedzsment (TDM) csírái már az 1800-as évek közepén kialakultak Ausztriában. A tartományi szintű szabályok igen összetett és komplex működési környezetet garantálnak a mai napig.
A bevezető után részletesen bemutattuk azokat a kihívásokat, amelyek az osztrák turizmusipart ugyanúgy érintik, mint a hazait. Felmérések alapján az ágazatban dolgozó munkaadók 80 százaléka az akut munkaerőhiányt tartja a legégetőbb problémának. A helyzet kezelésére számos stratégia és intézkedés került kidolgozásra mind szövetségi, mind pedig tartományi szinten. Az osztrák munkaerőpiac sajátosságait bemutató adatok ismertetését követően részletesen beszéltem az osztrák Masterplan T elnevezésű stratégiai dokumentumról, amely a turisztikai desztináció és a helyben lakók életterének szimbiózisaként bevezette, az általam minőségi élménytérként® fordított fogalmat. Ennek lényege, hogy a helyben lakók, a turizmusban dolgozók és végül, de nem utolsó sorban a turisták egyaránt elégedettek legyenek, s a vendégforgalom az életminőség helyben történő növeléséhez járuljon hozzá. A turisztikai mestertervről korábban írt cikkem itt olvasható.
Hasonló szemlélettel készült Bécs város látogatógazdaság (visitor economy) stratégiája, amelyről legutóbb itt írtunk bővebben. E szemlélet a XXI. századi modern turizmus-menedzsment szemlélete. Jó gyakorlatként bemutattam Linz város idei tematikus éve mögött meghúzódó filozófiát, amelynek középpontjában az EMBER áll. Ennek analógiáján a konferencia résztvevői levonhatták a következtetést: a szomszéd rétjén hasonló virágok nőnek, ugyanúgy gondozást igényelnek, mint a hazaiak, bár az egyes “megművelési” eljárások különbözőek. Soha nem kínálkozott még akkora lehetőség arra, hogy Európa közepén létrejöhessen egy egységes, minőségi turisztikai élménytér®. Érdemes ennek érdekében egy kicsit szomszédolni, a jó gyakorlatokat kölcsönösen kicserélni egymással. Mint megállapításra került a siker receptje, a tradíció és innováció: a nemzetközi jó gyakorlatok követése, illetve a magyar kreativitással mixelése.
Az osztrák-magyar turisztikai kapcsolatok erősítése és jó gyakorlatok cseréje/terjesztése érdekében egyfajta hídépítő küldetést betöltő GD Consulting prezentációja letölthető innen. További színes hírek, szakmai érdekességek a két ország turizmusának világából itt olvashatóak.
A Turizmus.com beszámolója itt található!
Fotó: Juhász Melinda