34. HE-DO Mátrai Hegyiveseny, 2017. július 15. szombat

Az első kilométerek

Pontban reggel nyolc órakor, napsütésben, az időmérő edzésekkel megkezdődött a 34. HE-DO Mátrai Hegyiverseny Parádsasváron. Negyvenhét autó vágott neki négy kategóriában az 5410 méteres pályának. A tavaly felújított versenypálya szintkülönbsége 250 méter. Az időjárás egyelőre kegyesnek mutatkozik a versenyzőkkel, akik minden nézővel együtt remélik, hogy nem ismétlődik meg az előző évi két napos folyamatos esőzés.

eleksajttaj2_170711_1042_DSC_4490_resize

Nagy Norbert ETCC bronzérmes Fotó: Juhász Melinda

A Hankook Racer Cup-ban itt van a bajnokságot jelenleg vezető Somogyi Márk, a túraautók között elindul a tavalyi győztes helyi versenyző Nagy Norbert. Ebben a kategóriában láthatunk egy ralis Hyundai i20 WRC-t, a lengyel Grzegorz Duda kormányzásával. Itt vannak a parádi verseny tapasztalt rókái is: Bódis Kálmán, Turán Frigyes, valamint Gál Szabolcs, aki tavaly hat év kihagyás után igen jól ment itt egy régebbi autóval.

Háromnegyed kilencre a túraautós és Hankook-os versenyzők összesen tizennyolc fős csapata megtette az első lépéseket, befejezte az első időmérő edzést. A leggyorsabbnak a túraautók között Nagy Norbert bizonyult, aki 2:42,729 perc alatt teljesítette a távot Turán Frigyes és Jedlóczky L. Márk előtt. Gál Szabolcs a felfutás közben megdörzsölte a korlátot. A Hankook Racer Cup-ban Boldizs Bence 3:24,760 perccel végzett elsőként, őt Somogyi Márk és Kismarty-Lechner Gábor követte.

Az időmérő edzés második felében a formaautók és a Hegyi Kupa versenyzői kerültek sorra. A két formaautós közül a szlovák ifjabb Josef Beres futott fel a legjobban, 2:31,563 perces eredménye nem csak itt, az egész mezőnyben a legjobb lett. Ez nem csoda, hiszen Tatuus PY012-es autója a legnagyobb teljesítményű ezen a versenyen. Mögötte Milos Zmeskal végzett, ő 39,136 másodperccel volt lassabb Beresnél. A Hegyi Kupában huszonhárman csaptak össze: ebben a felfutásukban Strider Zoltáné lett a legjobb idő, Mitsubishijével 2:58,209 perc alatt tette meg a több mint öt kilométert. Második Szekeres Péter lett 0,839 másodperces hátránnyal. A harmadik leggyorsabb időt Lángi Attila szerezte meg 2:59,56-nal. A felfutást rövid időre megakasztotta Szabó Viktor és az ő gyönyörű világoskék BMW2002-ese – az autó elfolyatta az olaját és trélerrel kellett lehozni.

A nap még mindig süt.

A második tapogatózás

Alighogy kipihenték az első időmérő kör fáradalmait a versenyzők, már mehettek is a második idővadászatra. A Hankook Racer Kupában második nekifutásra is Boldizs Bence lett a leggyorsabb, hat másodpercet javítva idején (3:18,885 perc). A második helyen most is Somogyi Márk zárta ezt az időmérőt, ő hét másodpercet javult. A harmadik legjobb időt ismét Kismarty-Lechner Gábor futotta, ő is hét másodpercet hozott az idején.

A túraautók versenyében Bódis Kálmán 2:39,215-perccel utasította maga mögé a többieket, ez tíz másodperccel jobb eredmény, mint az előző körben. Nagy Norbert ezúttal a második helyre szorult idejével, ami csak 0,455 másodperccel volt rosszabb Bódisénál. Mögéjük a lengyel Grzegorz Duda zárkózott fel, ideje 2:45,246 perc. Az előző időmérő éllovasai közül Jedlóczky L. Márk az ötödik, Turán Frigyes pedig tizenkettedik lett. Gál Szabolcs kettőt előreugrott és negyedik időt ment.

Turán Frigyes többszörös magyar bajnok  Fotó: Juhász Melinda

Turán Frigyes többszörös magyar bajnok
Fotó: Juhász Melinda

A formulaautóknál ifjabb Beres 2:28,620-ra tornázta le az idejét, ezzel ő lett a leggyorsabb Milos Zmeskal előtt, és az első időmérőhöz hasonlóan az egész mezőnyben is. A harmadik versenyzőnek, Miroslav Ciliaknak már a rajtolásnál eltört a féltengelye, pár méter után megállt és lehozták a pályáról.

A Hegyi Kupában ezúttal Szekeres Péter (2:53,464) lett Strider Zoltán előtt (ez pont fordítottja az előző felfutás eredményének), a különbségük 0,135 másodperc. Lángi Attila ezúttal is a harmadik leggyorsabb időt futotta. Az élmezőny ideje úgy átlagban öt másodperccel lett jobb, mint az előző körben. Krizsán Péter technikai hiba miatt nem fejezte be ezt a próbálkozást.

Még jó idő van, de már gyülekeznek a felhők, meglátjuk, mit mutat az időjárás a hamarosan kezdődő versenyfutamokon.

Nagy Norbert
Az elsőnek az elején még zsír új gumikkal mentem és megcsúsztam azon a szilikon rétegen, ami ezeken van rajta. Kicsit óvatosabban mentem fel, a következőn már egy fokkal lendületesebben. Sőt, szinte már nem sokat hagytam benne. Most a Kálmán gyorsabb tudott lenni négy tized másodperccel, ha ő nem gyorsul, akkor talán még ennyi van bennem. Nagy meccs lesz!

Turán Frigyes
A második időmérőn nem volt egyértelmű, hogy mennyire rajtolok. Készültem a 30 másodperces rajtra. Fel volt kapcsolva a rajtprogram, majd nem váltott zöldre és én lekapcsoltam, aztán a computer letiltott. Van egy gomb, amit vissza kellett volna kapcsolni, de nem jutott eszembe. Aztán egy darabig felfelé utcai tempóban gurultam és az első kanyarban megtaláltam. Szóval teljes bénázás volt… Az autó rendben van, úgyhogy a versenyfutamra nem lesz gond, azt hiszem.

Gál Szabolcs
Új gumikat raktunk fel, és ennek a felülete kicsit szilikonos, a második kanyarban kicsit megúszott a hátulja, kicsit hozzá értem a korláthoz. Onnantól kezdve nagyon-nagyon óvatosan mentem fel. Most megyek ezzel az autóval először, szeretném egyben visszaadni. A második felfutásomra már elégedett voltam az idővel is és a gumi sem csúszkált.

Jedlóczky L. Márk
Ezzel az autóval már régen mentem, azóta sokkal erősebb lett. Kétszer tudtam felmenni a pályán, nagyon teszik. Igen gyors, sok és szűk kanyarokkal, amit élvezek. A harmadik idővel már meg vagyok elégedve. Szeretnék minél jobb időket menni! Van még az autóban és bennem is egy kicsi.

Grzegorz Duda (Lengyelország)
A pálya tökéletes, akár egy világbajnoki futamot is lehetne rendezni itt. Nagyon jó a szervezés és igen kedvesek az emberek. Az autómmal minden rendben van. Győzni szeretnék, mint mindenki, aki ide jött versenyezni.

Bódis Kálmán
Minden rendben van. Először az egyik autómmal megyek gyorsan, azután a másikkal, azután megint az elsővel nagyon gyorsan.

Josef  Beres jun.
Nagyon tetszik a pálya. Régen indultam rajta, még az Eger Rallye-n és akkor még nagyon rossz minőségű volt az aszfalt. Neten láttam sok videót arról, hogy mostanra milyen jó lett a felület, ezért is jöttünk most ide. Nagyon gyors a pálya, változtatja a ritmusát, a kis, tempós részből hirtelen lesz nagyon gyors, hosszú egyenes. Az autó most már nagyon jól működik, az első tréningen nagyon meglepett, tolta az elejét. Megváltoztattuk a dőléseket és gumit cseréltünk, ezzel kiküszöböltük a problémákat. Most már tökéletesen működik.

Kovács Endre
Nagyon örülök, hogy jó időnk van. A tavalyi év után ez nagyon nagy ajándék. Sok nevezőnk van, bár szerettem volna, ha még több nevez! Minden a legnagyobb rendben. A pálya, így szárazon, teljesen tökéletes. A kategóriámban pedig szeretnék egy 3-4. helyet.

Élesben

A mezőny megkezdte az éles versenyt, jó hír, hogy száraz pályán. A Hankook Racer Cup-ban továbbra is Boldzs Bence a leggyorsabb, 3:16,548-perccel nyerte az első, az eredménybe beszámító felfutást. A versenyhelyzet nála két másodperces javulást jelentett. A második helyre Kismarty-Lechner Gábor jött fel, Somogyi Márk, aki mindkét időmérőn a második legjobb időt futotta, most harmadik lett. György Gábor, Kovács Zoltán, és Takács Balázs a további sorrend.

A túraautók versenyében Nagy Norbert tett egy lépést a mai győzelem felé, 2:37,705 perccel megnyerte az első felfutást. Bódis Kálmán ezúttal a második lett (2:40,315) talán ebben az is közrejátszott, hogy a rajtnál várakoznia kellett, mert az előtte induló lengyel Duda pár kanyar után feladta a versenyt és lejött a pályáról. A harmadik helyet Turán Frigyes szerezte meg, úgy két másodperccel volt lassabb, mint Bódis. Mögöttük Gál Szabolcs, Jedlóczky L. Márk és Gáspár Csaba végzett.

A formaautók 13 órai rajtját megelőzte az az izgalom is, hogy elkezdett esni az eső, de mire a rajthelyre ért az első autó, elállt. Josef Beres jun. Most sem hagyott kétséget afelől, hogy ő a leggyorsabb a pályán, 2:26,875 perccel megfutotta a pálya mai eddigi legjobb eredményét. Mögé Milos Zmeskal érkezett, 39 másodperc hátránnyal.

A Hegyi Kupában Szekeres Péter megismételte a második időmérőn nyújtott teljesítményét, Strider Zoltán és Lángi Attila előtt első lett 2:52,113 perccel. Szekeres még tudott javulni több mint egy másodpercet. Szepesi Péter, Szabó Attila és Magda Róbert futott be utánuk.

Élesben, másodszor

Térültek-fordultak a versenyzők, és már másodszor is ott találták magukat a rajtvonalnál, hogy megküzdjenek a végső szombati győzelemért.

Boldizs Bence most sem adta alább, 3:15,312 perccel, egy másodpercet faragva első lett a második versenyfutamon a Hankook Racer Cup-ban. Somogyi Márk egy hellyel előbbre hajtotta a gépét, a második legjobb idővel végzett. A harmadik helyre Kismarty-Lechner Gábor hozta be Suzukiját.

A túraautók második tétre menő próbálkozásán Nagy Norbert ismét bebizonyította, hogy igen jól ismeri ezt a pályát, és hogy bátran oda is lép a gázra. 2:38,184  perces idejével igen jó esélye van arra, hogy megnyerje a mai napot, főleg, hogy Bódis Kálmán, Gál Szabolcs és Turán Frigyes is másodpercekkel mögötte van. Nagy Norbert győzelme tehát nem lehet kétséges, a mögötte lévő helyek elosztása lesz majd izgalmas a két felfutás eredménye alapján.

Josef Beres junior a mai nap utolsó felfutási lehetőségén még egy utolsó két tized másodpercet lereszelt az idejéből, 2:26,854-gyel futott be a formaautók versenyében – a nap legjobb eredménye mára ez marad. Versenytársa, Milos Zmeskal magára talált ezen a felfutáson, húsz másodpercet javult.

A Hegyi Kupában ismét előállt a Szekeres-Strider-Lángi sorrend az élen. Mindannyian javítottak az előző felfutáshoz képest.

Nagy Norbert szárazon is megvédte címét

A 34. HE-DO Mátrai Hegyiversenyen a túraautós Európa-bajnokság résztvevője, Nagy Norbert mindkét felfutásban a legjobb időt autózta a Seat Leonnal, és megnyerte a szombati futamot a túraautók kategóriájában, ezzel megismételte tavalyi, esős időben elért sikerét. A Zengő Motorsport recski születésű, huszonegy éves versenyzője végig tudott faragni idejéből. A 2016-os ETCC bronzérmes leggyorsabb felfutása 2:37,705 perc volt az 5410 méteres, tavaly teljesen felújított szakaszon.
A kategória további dobogós helyeiért nagy harc folyt, végül Bódis Kálmán szerezte meg a második, Turán Frigyes pedig a harmadik helyet.
Nagy Norbertet sebességben csak a szlovák Josef Beres jun. tudta megelőzni, aki 2:26,854-gyel döngetett végig a pályán a formaautók kategóriájában. Ideje nem csoda, a negyvenhét fős mezőnyben neki volt a leggyorsabb autója. Ezt a fergeteges időt tekinthetjük a tavaly felújított parádi pálya jelenlegi pályacsúcsának is.
A Hankook Racer Cup-ban Boldizs Bence egy percre sem engedte ki kezéből az irányítást, magabiztosan győzött mindkét felfutásban. A második helyre Somogyi Márk hozta be autóját, a dobogó harmadik fokára György Gábor állhatott.
A Hegyi Kupában szép versenyzéssel Szekeres Péter győzedelmeskedett 5:43,104 perces összidővel Strider Zoltán és Lángi Attila előtt.
A szombati nap végére harminchat autó maradt versenyben.

Nagy Norbert
Az előző körben 37-et mentem, most éreztem, hogy nem feszítettem annyira. Voltak benne olyan szituációk, ahol nem volt ezer százalék, hogy elfordulok. Gondoltam, jobb lesz egy picikét visszavenni – na, ez fél másodperc volt így.. Belül még lassabbnak tűnt egy fél másodperccel. Meg vagyok elégedve a mai eredményemmel, persze lehetne még forszírozni, de ez biztonságosabbnak tűnt, autót sem szeretnék törni. Holnap ha ugyanez lesz apálya, ugyanilyen gumikkal megyek majd.

Bódis Kálmán
Nagyon jó volt a mai nap, hála istennek nem esett, épségben felértünk, egyben vannak az autók, egy halom néző van, mindenki boldog, én is boldog vagyok, úgyhogy jól sikerült. Szerintem ha holnap is ilyen idő van, lehet javítani ezen az eredményen, de majd meglátjuk. Minden felfutásban más idő volt, fent hidegebb volt az aszfalt, éreztem, hogy tolja az orrát. Ahol valaki elesett, ott óvatosra vettem, így is tiszta sóder volt a pálya fönt a gyors S-kanyarban. De ez mindenkinek ilyen volt. Holnap nyomjuk.

Gáspár Csaba
Nagyon jó volt, szerencsére elállt az eső mire rajtoltam, elmentek a felhők. Az autót be tudtuk állítani, sajnos tavaly ültem benne itt Parádon utoljára, amikor szakadt az eső. Az első edzés katasztrofális volt, teljesen bizonytalan volt a hátulja, de hál’istennek a futóművet és a guminyomást be tudtuk lőni. Nekem kell fejlődni, mert nincs bennem kilométer. Érzésem szerint van ebben még pár másodperc. Ha a technika nem viccel meg bennünket, jobb lesz a holnapi nap, mint a mai.

Jedlóczky L. Márk
Elrontottam. Amit megbeszéltünk, az nem sikerült, többször elváltottam fent a pályán, rengeteg idő benne maradt, egy ötvenes időt tudtam menni, szerintem elúszott az egész napom ezzel. Holnap megpróbálok újult erővel nekivágni. A pálya megvolt fejben, de szokatlan volt az autó, mert nagyon erős, csak apálya határait próbáltam feszegetni. Estére összeszedem magam és holnap biztos lesz javulás.

Boldizs Bence
Tavaly sajnos nem mentem ezen a pályán. Idén pedig akkor, amikor múlt héten vasárnap eljöttünk az utcai autóval ide pályát bejárni. Nagyon tetszik, nagyon jó érzés, hogy nagyon sokan vannak a szalagkorlátok mögött. Nagyon örülök, hogy itt lehetek, örülök, hogy sikerült négyből négyet megnyerni, úgyhogy nagyon boldog vagyok. Holnap is szeretnék a kategória élén zárni. Minden felfutás után azt mondtam, hogy ennél jobb már nem lesz, mégis javultam egy-két másodpercet. Azt mondanám, hogy szerintem ebben már tényleg nincs több, de majd meglátjuk holnap.

Beres Josef jun.
Nagyon jó érzés az első napot legjobbként zárni. Este természetesen változtatni fogunk a futómű beállításán, mivel a Zóna Bajnokságban holnap van a két éles futam. De nagyon örülök, hogy itt lehetek, és kimondottan tetszik a pálya.

Zoltán Kevin
A pálya hibátlan volt, körről-körre melegedett a pálya, a kocsi teljesen hibátlan volt. A gumit egyszer rosszul választottuk meg, kicsit oda-vissza mentem a szalagkorláthoz, kicsit féltem is, de egyébként nagyon jó volt. Holnap szeretnénk az abszolútban is jól menni. Még nagyon sokat tudnék javítani. Ez az első versenyem itt, tavaly sajnos nem lett kész a kocsink. Az sem lett kész, amivel most szerettünk volna jönni, ezért a régivel indultam, de ez egy örök darab.

A veterán

Sajnos a mezőny legidősebb autója már az első időmérőn elbúcsúzott – Szabó Viktor 1968-as születésű BMW2002-esének motorfalát kilyukasztotta egy elszabadult alkatrész, az olaj elfolyt, fel kellett adniuk a versenyt. A kár akkora, hogy csak jövőre számíthatunk arra, hogy a világoskék kocsi ismét a pályára lép. Viktor tíz éve építgeti és szépítgeti a veterán járművet, amely 2008-ban már versenyzett itt Parádon, és nagyon készültek az ismétlésre. Reméljük, sikerül a tervük, és a következő mátrai futamon a bömös büszkén ünnepelheti majd az ötvenedik szülinapját.