Az Amerikából világszinten elterjedt Black Friday kereskedelmi „ünnep” gyakorlatilag elvesztette a lényegét, mire Magyarországra ért. Az Egyesült Államokban hagyományosan november negyedik csütörtökén ünneplik a Hálaadás napját, a pulykavacsorát követő pénteken pedig kezdetét veszi a karácsonyi vásárlási dömping. Ekkor sokan szabadságot vesznek ki, így egyszerre egy hosszú hétvégét is tölthetnek a családjukkal. Magyarországon a Hálaadásnak nincs hagyománya, de a Black Friday vásárlási őrülete már 2013 óta trend lett. Óriási kedvezményekkel nyitnak a boltok, a vásárlók pedig tömegével rohamozzák meg az üzleteket és webshopokat. A K&H Bank összegyűjtött 5 tippet, amivel elkerülhetjük a fekete péntek csapdáit és a kontroll nélküli költekezést, emellett arra is figyelmeztet, hogy ez egy kitűnő alkalom gyermekünk pénzügyi tudatosságának fejlesztésére.
Rengeteg kereskedés az év utolsó negyedére időzíti a legnagyobb akcióit, a karácsonyi bevásárlási szezonra, amikor hajlamosabbak vagyunk a költekezésre. A kiskereskedések ekkor bonyolítják le forgalmuk mintegy 40 százalékát, a nagyobb webshopok pedig milliárdos nagyságrendű napi árbevétellel számolnak. Ám egyes kereskedők szerint „ez a nap nem csak az árbevétel növeléséről szól, fontos paramétere a sikeres akciónak a látogatók száma és az elért új felhasználók aránya is” – írja a Zoom.hu.
Miért fekete? Az egyik teória szerint az elnevezés onnét ered, hogy az üzletek könyvelésében az év végi vásárlások idején mennek át a pirossal jelzett veszteséges tartományból a feketébe, azaz elkezdenek nyereséget termelni. Egy másik elmélet szerint a kifejezés Philadelphiából ered, ahol ezen a napon olyan nagy vásárlói tömeg lepte el az utcákat, ami távolról fekete nyüzsgésnek látszott, vagyis a sűrű közlekedésre utal.
A Black Friday híre egyáltalán nem makulátlan. És itt nem csak a kereskedelmi trükkökről, színes-szagos promóciókról vagy az akár 50-70 százalékos leárazások vonzerejéről beszélünk. Az elmúlt pár évben többször hallhattunk Black Friday akciók kapcsán webshopok körüli botrányokról, amikor azok például nem tudták teljesíteni a rendeléseket, magasabb vagy nem létező készletet hirdettek meg a valósnál, vagy épp a kiszállítással felmerülő technikai vagy adminisztrációs problémákra hivatkozva utasították vissza a vásárlást.
A Black Friday könnyen „beszippant”, villognak a LED-fények, leértékelési százalékok és a rengeteg impulzus közepette könnyen elcsábulunk olyan termékekre is, amikre alapvetően nincs is szükségünk, vagy épp túlbecsüljük a pénztárcánk mélységét. Fontos, hogy lássuk azt is, hogy a vásárlási szokásainkkal szülőként mintát mutatunk gyermekünknek. A vásárlási „ünnep” így tökéletes alkalom arra, hogy tudatos pénzügyi gondolkodásra tanítsuk a gyerekeket. „A Black Friday az egyik legtökéletesebb alkalom arra, hogy az árak közti mérlegelés képességét kialakítsuk a fiatalokban. A szülői minta elképesztően fontos a pénzügyi tudatosság kiépítésében. Érdemes a saját költési mintánkkal is számot vetni, majd a gyerekekkel átbeszélni, miért volt a vásárlásunk előnyös, vagy adott esetben átgondolatlan és inkább impulzus alapú” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója.
A K&H aktívan tesz a pénzügyi ismeretek széleskörű terjesztéséért, a pénzügyi kultúra fejlesztéséért, azzal a céllal, hogy megkönnyítse a felnövekvő generáció mindennapi pénzügyekben való eligazodását és segítse az okos pénzügyi döntések meghozatalát. Az immár hét éve indított K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői, a fiatalok pénzügyi tudatosságának támogatójaként, összegyűjtöttek 5+1 tippet, amivel az idei Black Friday-re készülhetünk:
- Tájékozódj előre az árakról! Mielőtt vásárlási hadjáratba indulnál, érdemes kicsit utánanézi az egyes termékek, szolgáltatások nagyságrendi értékének és átgondolni mennyit szánsz azokra. Nem egy példáról adtak hírt, ahol kereskedések az akciós időszak előtt pár nappal „felárazott”, majd a Black Friday-ra „leárazott” akciókkal is operáltak.
- Írj listát! A felesleges vásárlás elkerülésének egyik leghatékonyabb módja, ha összeírod, pontosan miért indulsz a boltba, a család mely tagjának mire van szüksége. Ha tudod, mit akarsz megvenni, könnyebb lesz a nagy leárazásoknak nemet mondani.
- Házhozszállítás extra áron? Fontos ellenőrizni a járulékos költségeket is. A végösszeget és talán a döntésedet is befolyásolhatja, hogy van-e külön költsége a házhozszállításnak.
- Óriási kedvezménnyel becsal, majd egy rosszabb ajánlatra térít: Sokszor a webshopok szuper kedvezményes ajánlatokkal csábítanak be vevőket, majd a készlet kifogytára hivatkozva egy kisebb kedvezményes ajánlatot adnak. Ilyenkor már általában kialakult a vásárlási szándék, szinte magunkénak érezzük az adott terméket és nehéz róla lemondani. Ez egyfajta alku szituáció, ahol fel kell ismernünk, hogy mekkora engedményt is kaphatunk valójában.
- Tervezzen együtt a család! Érdemes közösen tervezni és egy büdzsé plafont kijelölni, amin túl nem költünk. Ezzel azt is demonstráljuk a gyermekünknek, hogy a „pénztárcánk nem véges” és az ATM-ből sem vehetünk fel végtelen mennyiségű pénzt, sajnos. A Millward Brown legfrissebb kutatása szerint a magyar vásárlók fejenként átlagosan 75 ezer forintot terveznek elkölteni a Black Friday alatt.A K&H Vigyázz, kész, pénz! vetélkedőről
- A K&H Csoport társadalmi szerepvállalásának részeként 2010-ben indította útjára a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőt. A program célja, hogy a magyarországi általános iskolások pénzügyi, gazdálkodási ismereteit gyarapítsa. A vetélkedő programja évről évre egyre több diákot vonz országszerte. A verseny indulásától a nevezések száma mintegy megtízszereződött, 2017-ben immár 6817 fő részvételével zajlott a verseny. 2010 óta a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőre összesen 533 településről 992 iskola csapata pályázott. Ez összesen több mint 30.000 résztvevő általános iskolás diákot jelentett. A K&H Csoport a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő programjával az általános iskolai korosztály pénzügyi tudatosságra nevelését kívánja előre mozdítani annak érdekében, hogy a jövő generációjának képviselői okos pénzügyi döntéseket hozhassanak.
- +1 De dönthetünk úgy is, hogy inkább csatlakozunk a Ne vásárolj semmit naphoz, ami szintén november utolsó péntekjére esik és így a Black Friday tökéletes ellenpólusa. Ezt a „fogyasztói böjtöt” 1992-ben hozták létre Kanadában, hogy felhívják a figyelmet a fogyasztói társadalom problémáira, vagyis mindenre, amit a Black Friday képvisel. Hazánkban 2004-ben tartották először, sokkal szűkösebb népszerűséggel, mint a milliók által várt akciórohamot. Vásárolni, vagy nem vásárolni. A kérdés mindenki saját döntésére van bízva, a kereskedelmi impulzusok viszont borítékolhatóan hatni fognak ránk november 24-én.