A 75. Wales Rali következik

Az ismeretlen ismerős Török Ralit követően egy tradicionális helyszínre érkezik meg a világbajnoki ralimezőny. A hétvégén ugyanis Walesben állnak rajthoz a ralisok. Sokáig ezzel a versennyel ért véget a világbajnokság, de idén utoljára Ausztráliában zárul a versenysorozat. Az egyéni világbajnoki cím sorsa még nem dőlt el, Ott Tanak, Sebastien Ogier és Thierry Neuville küzd majd meg ezért a dicsőségért.

Amber-Wales_Rali

A Német Ralit követően már csak murván mérkőznek meg egymással a csapatok, ami alól a Wales Rali azért kivételt képez. Itt a jól megszokott murvás felszín mellett új aszfaltutakon is csapatják majd. Mindjárt a csütörtöki nyitó szakasz aszfaltos és murvás is lesz az Oulton Parkban. A szombat esti Colwyn Bay szakasz is egy új aszfaltos megmérettetés lesz idén.

Az aszfalt tapadása nagyon különböző lehet, ezért nem lesz mindegy a rajtsorrend. Azok, akik korábban rajtolnak, elkerülhetik, hogy saras és koszos utakon kelljen versenyezniük. Viszont, ha a korábban rajtolók levágják az utat és ezzel koszt hordanak fel az aszfaltra, akkor azáltal nagyon csúszós utak fogadhatják a később rajtolókat.

 Amber-Wales_Rali_2018-Neuville

A Wales Rali sztárja az utóbbi években Sebastien Ogier volt. 2013-2016 között négyszer is nyert, igaz, akkor még gyári VW-s színekben. 2017–ben csak harmadik lett itt, de tavaly ismét ő ért elsőként a walesi célba. Akkor már egy Forddal. Az ötödik egyéni világbajnoki címét is itt nyerte tavalyelőtt a francia pilóta. A címvédéstől idén kissé távolabb áll, de nem esélytelen rá, sőt. Az utolsó három ralin neki van a legtöbb tapasztalata két vetélytársához – Tanakhoz és Neuville-hez – képest. Összesen vagy harminc alkalommal állt rajthoz ezen a három ralin, ami hatalmas tapasztalatot jelent számára a többiekkel szemben. Ha a törökországi sikerét át tudja menteni Wales-be, az nagy lökést adhat az esélyeinek.

Az egyéni ponttábla élén álló Ott Tanakot sem kell félteni. Az idei eddigi 11 versenyből ötöt megnyert, s 97 gyorsasági szakaszon vezetett. Az észt pilóta jelenleg 210 ponttal vezeti az egyéni ponttáblát, de mivel előnye nem behozhatatlan, nagyon koncentráltan és pontosan kell versenyeznie az elkövetkező ralikon, ha szeretné, hogy az év végén a győztesnek járó trófea hozzá kerüljön. Ogier és Neuville az üldözők, így hátrányban vannak a tekintetben, hogy nekik kell jobban tolni és többet kockáztatni. Ennek ellenére Tanak sem ülhet karba tett kézzel. Ha nedves idő fogadja a mezőnyt a héten Walesben, előnyére fordíthatja a rajtsorrendet. Hátránya viszont, hogy még egy ralit sem nyert meg eddig a következő háromból.

 Amber-Wales_Rali_2018-Ogier

Nem különösebben technikás ez a verseny, de esőben, saras körülmények között rendkívül nehézzé válik. A kiszámíthatatlan, de általában csapadékos időjárás pedig esőt és ködöt hozhat. A megfelelő abroncsválasztás létfontosságú szerepet játszik majd a sikerben.

Három új verseny a 2020-as versenynaptárban

2020-ban átalakul a rali világbajnoki versenynaptár. Három régi-új helyszín – Japán, Kenya és Új-Zéland – is visszakerül a versenynaptárba. Ezáltal a jövő év lesz az első, amikor is hat kontinensen rendeznek rali világbajnoki versenyeket. 1999 volt az utolsó év, amikor is Afrikában és Ázsiában is volt verseny egy szezonon belül. 14 fordulós lesz jövőre is a versenynaptár, ami azt jelenti, hogy a három új helyszín jövetelével három régi – Korzika, Spanyolország és Ausztrália – kiesik. Jövőre a Japán Ralival zárul majd a világbajnokság.

A rali

A 2019-es Wales Rali három napon át tart, s a 22 gyorsasági szakasz 312,75 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1655,24 km

A szervizpark idén a tengerparti üdülőhelyre, Llandudnóba költözik. Csütörtökön rajtol a rali Liverpoolban, majd a rali legelső gyorsasági szakaszát – 26 év óta először – a híres Oulton Parkban található pályán rendezik meg.

Pénteken kilenc szakaszt teljesít a mezőny Nyugat-Wales-ben. A Szuper Szombaton a rali gyorsaságijainak majd felét autózzák végig Közép-Walesben, a klasszikus Dyfi, Myherin, Sweet Lamb és Hafren szakaszokon. Nagyon kell az autóra vigyáznia mindenkinek, hiszen ezen a hosszú napon ezúttal sem lesz alkalma a csapatoknak szervizre reggel 6 és este 20 óra között.

Vasárnap visszatérnek a versenyzők északra a fináléra. Két ismételt erdei gyorsaságit rendeznek aznap a Llyn Brenig víztározó mellett, s egy aszfaltos szakaszt is az ikonikus Great Orme hegyfok körül. A Power Stage ezúttal a Brenig2 lesz.

Az elmúlt évek Wales/Brit Rali győztesei:

 

2018                Sebastien Ogier (Ford)

2017                Elfyn Evans (Ford)

2016                Sebastien Ogier (VW)

2015                Sebastien Ogier (VW)

2014                Sebastien Ogier (VW)

2013                Sebastien Ogier (VW)

2012                Jari-Matti Latvala (Ford)

2011                Jari-Matti Latvala (Ford)

2010                Sebastien Loeb (Citroën)

2009                Sebastien Loeb (Citroën)

2008                Sebastien Loeb (Citroën)

2007                Mikko Hirvonen (Ford)

2006                Mikko Grönholm (Ford)

2005                Petter Solberg (Subaru)

2004                Petter Solberg (Subaru)

2003-              Petter Solberg (Subaru)

2002                Petter Solberg (Subaru)

2001                Marcus Grönholm (Peugeot)

2000                Richard Burns (Subaru)

1999                Richard Burns (Subaru)

1998                Richard Burns (Mitsubishi)

1997                Colin McRae (Subaru)

1996                Armin Schwarz (Toyota)

1995                Colin McRae (Subaru)

1994                Colin McRae (Subaru)

1993                Juha Kankkunen (Toyota)

1992                Carlos Sainz (Toyota)

1991                Juha Kankkunen (Lancia)

A világbajnokság állása a Török Ralit követően:

Egyéni

  1. Ott Tanak (EST) Toyota Racing WRT             210 pont
  2. Sebastien Ogier (FRA) Citroen WRT 193 pont
  3. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT             180 pont
  4. Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT                                    94 pont
  5. Kris Meeke (GBR) Toyota Racing WRT              86 pont
  6. Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRT             84 pont
  7. Teemu Suninen (FIN) M-Sport Ford WRT 83 pont
  8. Esapekka Lappi (FIN) Citroen WRT 80 pont
  9. Elfyn Evans (GBR) M-Sport Ford WRT               78 pont
  10. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT                                    72 pont

 

Gyártók

  1. Hyundai WRT 314 pont
  2. Toyota Racing WRC 295 pont
  3. Citroen WRT 259 pont
  4. M-Sport Ford WRT 184 pont

 

Forrás: facebook.com/amberprkft/