KILENC HÓNAP MÚLVA ÉRKEZIK „A JEGESMEDVÉK ETETÉSE TI-LOS!”

A fizikai bábszínházi előadást Kovács Domokos hívja életre alkalmi társulatával, hogy figyelmünket a globális felmelegedés, a klímakatasztrófa, a fenntartható fejlődés morális kérdései felé fordítsa. Az előadás díszletei és bábjai mind hulladékból és használt tárgyakból készülnek majd. A produkció születésének kilenc hónapját, a megvalósítás stációit dokumentálja a társulat, és erről minden hónap 19-én beszámol egy videóban. A 2020. szeptember 19-ei bemutatót a Bethlen Téri Színházban tartják és az előadáshoz drámapedagógiai program is készül iskolásoknak.

a jegesmedvek etetese_kallaitoth anett_03

Kovács Domokos és alkotótársai január elején tartották A jegyesmedvék etetése tilos! című előadás szimbolikus olvasópróbáját, hiszen a produkció nonverbális fizikai báb-tánc-színházi játéknak készül. Az előadás témája a környezetvédelem fontossága, kisebbség és többség társadalmi egymásnak feszülése és a fenntartható fejlődés mellett az emberség, az állatság, és annak a morális kérdésnek a körbekémlelése, hogy miért is tilos etetni a jegesmedvéket. A cél, hogy a jegesmedvék metaforikus szintre emelésével több társadalmi problémára is rámutassanak.

Kovács Domokos így mesél az előadás ötletéről:

Nagyon foglalkoztat a különböző, kiszolgáltatott helyzetben lévő társadalmi csoportok elnyomása, illetve a társadalmi egyenlőtlenségek felszámolásának lehetősége. Valószínűleg ezért is hatott rám ilyen elemi erővel a National Geographic fotósának azon felvétele, amelyen egy éhhalállal küzdő jegesmedve utolsó perceit filmezi le, ahogy élelem után kutat a szemétben, egy zöld mezőn. Rögtön felmerült bennem a kérdés, hogy lehet az, hogy egy ember tétlenül nézi egy bajba jutott állat haláltusáját? Azonban ő arra is hivatkozott, hogy Kanadában törvény tiltja a jegesmedvék és más vadonélő állatok etetését. Ezt még kevésbé értettem. Hogy lehet, hogy törvény tiltja a segítségnyújtást, miközben a globális felmelegedés, a túlzott szeméttermelés, az egész helyzet okozója, ami miatt a medvék mára veszélyeztetett fajjá váltak, mind az ember?

A fenti gondolatok indították el a társulatot több olyan társadalmi probléma felé, amelyek megoldásra várnak, azonban a megfelelő segítségnyújtás módját vagy még nem sikerült megtalálni, vagy éppen hogy olyan intézkedések történnek, amik pont, hogy csak súlyosbítják a helyzetet. Ilyen például a hajléktalanok, háborús menekültek helyzete, a nemi alapú megkülönböztetés, a globális felmelegedés, a túlzott szeméttermelés. Az előadás célja ugyanaz, mint az elhíresült fotóknak: felhívni az emberek figyelmét ezekre a problémákra és ösztönözni a megoldás keresésére.

Az előadás formanyelvével is az asszociációk áramlásának segítésére törekszenek a tánc és a bábszínház egyesítésével, valamint a szöveg teljes kiiktatásával. A bábok egyszerre jelmezek is, melyek mindkét szereplőn mintegy a mozgató testének kiegészítőjeként jelennek majd meg, Mihály-Geresdi Zsófi tervei alapján. A zenéért Tarr Bernadett, a feldolgozó foglalkozás fejlesztéséért Milovics Hanna, a dramaturgiáért Nagy Orsolya felel. A színpadon Kovács Domokos partnere Nagy Petra. A konzulens Fejes Kitty, és mentorként a nylonanyagok mozgatásában jártas bábművész Eke Angéla is részt vesz az alkotás folyamatában.

A bemutatót a társulat 2020. szeptember 19-én este tartja majd a Bethlen Téri Színházban, addig is követhetjük a produkció kulisszatitkait a Manna Produkció youtube csatornáján.