A Rali Világbajnokság második fordulója általában a szezon egyetlen igazi télies körülmények között zajló versenye. A szezonnyitó Monte-Carlo Ralin az észak-franciaországi változó télies körülményeknek köszönhetően a mezőny már belekóstolhatott az enyhe tél kihívásaiba. A Svéd Rali szokásosan egy klasszikus téli (havas-jeges) verseny szegecses gumikkal hófalak között.
A klímaváltozás a Skandináv országokat sem kímélte az elmúlt években. A szervezők azzal igyekeztek enyhíteni szorult helyzetükön, hogy egyre északabbra tolták a rali helyszínét, annak érdekében, hogy biztosan havas utakon haladjon a mezőny. Idén azonban a szokatlanul enyhe időjárás alapos fejtörést okozott és olyan történt, ami nem gyakran. A szervezők azon gondolkoztak, hogy biztosan meg lehet-e tartani a havas ralit, mert a meleg időjárás következtében eső esett inkább hó helyett. Nos, a rali előtti héten úgy döntött a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) képviseletében eljáró ex-rali navigátor Timo Rautiainen, hogy bár rövidebb útvonalon, de megrendezik a Svéd Ralit.
Ez az eset nem egyedülálló. Az elmúlt években többször is hasonló helyzettel találták szembe magukat a szervezők, de akkor nem volt ilyen vészes a helyzet. Most ugyanis jelentősen le kellett csökkenteni a távot. 180 km-nyi gyorsasági szakaszt tesz majd meg a mezőny a négy nap során, de ennek ellenére teljes pontokat osztanak majd. Ez a táv kicsit több, mint a fele az itt megszokottnak. Ráadásul törlik a kedvelt Vargasen szakaszt is, ahol a látványos Colin’s Crest ugrató is található, s amely eddig nagy látványosságul szolgált a kilátogató rajongók számára.
A Svéd Rali, amely ezúttal két napra is átlátogat Norvégiába, mindig is egy teljesen téli verseny volt nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. 2019-ben szerencsére nagyon hideg tél uralkodott Európában, így a világbajnokság egyetlen téli raliját rendben le lehetett vezetni. A gumiválasztás Monacóhoz hasonlóan itt is kritikus fontosságú. A jeges utakon a szegecses gumik repítik a pilótákat, de amint aszfaltra érnek, a szegecsek miatt tapadást veszítenek az autók.
Ritka, hogy nem skandináv pilóta nyeri ezt a ralit, de azért időnként megesik. 2018-ban a Hyundai-jal versenyző Thierry Neuville nyert, tavaly pedig az észt Ott Tanak vihette innen haza a győztes trófeát. Bár Tanak észt nemzetisége révén nem Skandináv országbeli, mégis magabiztosan autózott az általa is jól ismert havas-jeges utakon. Irdatlan küzdelem folyt tavaly a maradék dobogós helyekért, amelyből Esapekka Lappi és Thierry Neuville került ki győztesen.
30 éven keresztül verhetetlenek voltak a svéd autóversenyzők hazai ralijukon, de utoljára 16 évvel ezelőtt – 1997-ben – sikerült Kenneth Eriksson személyében Svédországban tartani a győztes trófeát.
Nagyjából ugyanannyi csapat indul el a hétvégén, mint a nyitófutamon, Monte-Carlóban. A Hyundainál annyi változást történt, hogy Sebastien Loeb helyett Craig Breen kap bizonyítási lehetőséget Loeb autójával. Breen 2018-ban második lett Svédországban a Citroennel. Miután Ott Tanak nagyon összetörte az autóját a Monte-Carlo Ralin, új karosszériával áll majd rajthoz a hétvégén.
A Toyota odateszi magát a hétvégi ralira. Öt autóval áll rajthoz Svédországban. A három állandó pilótája mellett Jari-Matti Latvala és Takamoto Katsuta is elindul. Latvala navigátora nem más lesz, mint a pilótából navigátorrá avanzsált Juho Hanninen. Bár már korábban rajthoz állt raliversenyeken ez a páros, de mivel az nem WRC-vel volt és nem a Rali Világbajnokságban, ez lesz az igazi debütálásuk.
Az idei versenyszezon első raliját Monacóban Thierry Neuville nyerte meg, így ő fog elsőként rajtolni a hétvégén. „Ha kevesebb hó lesz, mint az elmúlt években, akkor nyilvánvalóan elég nehéz lesz teljesíteni a szakaszokat. A gumijaink nagyon vékonyak és magasak, így másként fognak viselkedni az aszfalton, s nagyon trükkösen kell majd velük versenyezni. Hófalak nélkül a rali egyre gyorsabb és egyben kevésbé érdekes lesz. Drukkoljunk, hogy sok hó fog addig még érkezni.” – szögezte le Neuville.
A rali
Idén nagyobb részt Norvégia erdein halad majd át a mezőny a kevés svéd hó miatt. A rali központja ezúttal is a Torsby szervizparkban lesz berendezve.
Csütörtök este a karlstadi ügetőre kilátogatók nagy csúszkálások szemtanúi lehetnek az esti látványos gyorsasági szakaszon. Ezt a szakaszt 48 óra múlva ismétlik.
Pénteken Norvégiában és Svédországban csapatják. Szombaton Svédországban a hagforsi klasszikus havas szakaszokon halad át a mezőny. Vasárnap pedig mindössze kettő gyorsaságit teljesítenek a ralisok. A ralit a Torsbynál rendezett Power Stage zárja.
A 2020-as Svéd Rali három napon át tart, s a 18 gyorsasági szakasz 171,64 km-t tesz majd ki.
Az elmúlt évek győztesei:
2019 Ott Tanak (Toyota)
2018 Thierry Neuville (Hyundai)
2017 Jarri-Matti Latvala (Toyota)
2016 Sebastien Ogier (VW)
2015 Sebastien Ogier (VW)
2014 Jarri-Matti Latvala (VW)
2013 Sebastien Ogier (VW)
2012 Jarri-Matti Latvala (Ford)
2011 Mikko Hirvonen (Ford)
2010 Mikko Hirvonen (Ford)
2008 Jarri-Matti Latvala (Ford)
2007 Marcus Grönholm (Ford)
2006 Marcus Grönholm (Ford)
2005 Petter Solberg (Subaru Impreza)
2004 Sebastien Loeb (Citroën Xsara)
2003 Marcus Grönholm (Peugeot 206)
2002 Marcus Grönholm (Peugeot 206)
2001 Harri Rovanperä (Peugeot 206)
2000 Marcus Grönholm (Peugeot 206)
A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:
Pilóták
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 30 pont
- Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 22 pont
- Chris Evans (GBR) Toyota Racing WRT 17 pont
- Esapekka Lappi (FIN) M-Sport Ford WRT 13 pont
- Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 10 pont
- Sebastien Loeb (FRA) Hyundai WRT 8 pont
7.Teemu Suninen (FIN) M-Sport Ford WRT 7 pont
- Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 6 pont
- Eric Camilli (FRA) Eric Camilli 2 pont
- Mads Östberg (NOR) PH Sport 1 pont
Gyártók
- Hyundai WRT 35 pont
- Toyota Racing WRC 33 pont
- M-Sport Ford WRT 20 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/