Egy elektromos autó kíséri útján az olimpiai lángot a nyitó ünnepség utolsó szakaszán. Az 1992. évi nyári olimpiai játékokon vagyunk Barcelonában. Az autó pedig nem lehet más, mint egy SEAT, egészen pontosan egy elektromos SEAT Toledo.
2020-ra ugyan nem úgy emlékezünk majd, mint olimpiai évre, de ez az év ettől függetlenül a SEAT 70. évfordulója. Elegendő idő ahhoz, hogy történelmet írjon és számtalan – a SEAT első elektromos autójához, az említett Toledohoz hasonló – különleges és egyedi modellt hozzon létre. 16 ólom akkumulátora az autó tömegét 1 015 kilogrammról 1 545 kilogrammra növelte, de városi használatban így is 55 kilométernyi hatótávolságot biztosított. Ez elég volt az elektromos SEAT Toledo számára, hogy felvezesse a versenyzőket az olimpiai játékok záró napján rendezett maraton versenyén.
A SEAT Toledo nem csupán az olimpiai játékok hivatalos autója volt, hanem a „Bajnokok autója” is. Mind a 22 spanyol érmes egy exkluzív autóval gazdagodott, amelyet számukra alkotott meg a spanyol vállalat: ez volt a SEAT Toledo Podium. A kétféle szürke árnyalatra fényezett Toledo a maga korában a legteljesebb luxust képviselő belső kialakítással párosult. Még fax és telefon is volt az ülések között, a kizárólag bézs színű beltérben a bőr üléshuzatok és a műszerfal illetve az ajtók fa betétjei teremtettek különleges hangulatot.
Különleges modellek
1956-ban, az első SEAT modell alapjaira épült a SEAT 1400 Visitas. A neve mindent elárul, lefordítva SEAT 1400 Látogatás. Nincsenek ajtók, nincs tető, így az 1400 Visitas tökéletes választás volt a fontosabb látogatóknak a SEAT gyárán belül való szállításához. A nem mindennapi modell az 1400 sorozat gyártásán dolgozók kezei közül került ki.
1964-ig kellett várni a következő ikonikus SEAT modellre: a SEAT 600 a gyárba látogató hatóságok szállítására szolgált. Senki nem mondaná meg, hogy ez a kicsi városi autó szolgált a SEAT Savio alapjául. Az olasz Carrozzeria Savio vállalat a gyakorlatban is megvalósította Pietro Frua meglepő formatervét. Egy két méter tengelytávú kisbuszról volt szó, amelyben három sorban helyezkedtek az ülések, így a Savio könnyedén közlekedhetett a gyártósorok mellett. Az üvegtető nagyszerű kilátást biztosított, de a SEAT kérésére a Savio még különlegesebb megoldással szerelte a modellt: a levehető tető révén bármikor nyitható tetős kisbusszá volt alakítható.
Éppen ezen tulajdonsága miatt kapott a SEAT egy igen különleges felkérést II. János Pál pápa látogatása alkalmából. Egy, a pápa mobilnál könnyedebb járműre volt szükség a pápa 1982-es, spanyolországi látogatásakor. Ennek oka az volt, hogy a hivatalos jármű egyszerűen nem fért be a legfőbb helyszínek, a Real Madrid és az F.C. Barcelona stadionjainak bejáratán. A Zona Franca-ban található üzem dolgozói éjt nappallá téve dolgoztak és így jöhetett létre a SEAT Panda „Papamóvil”. A teljesen fehér járműnél a dolgozók eltávolították a tetőt és az üveg felületeket és egy párnázott, csöves szerkezetet alkottak a jármű hátsó részében, ahol a Szentatya kapaszkodhatott, miközben állva köszöntötte a körülötte lévőket. Mivel nem páncélozott jármű volt, ezért biztonsági okokból kizárólag a stadionokon belül használták.
Egy államfő számára a SEAT Ibiza modelljét is átalakította 1986-ban. Ez az autó ajándékul szolgált Spanyolország akkori királyának, VI. Fülöpnek, aki ekkor érte el a nagykorúságot. A modell a SEAT Ibiza Rey vagy Ibiza King nevet kapta. A személyre szabott Ibiza Rey műszaki alapjául az Ibiza SXI szolgált, amely két évvel később került gyártásba. A 100 lóerős befecskendezős motorral és kettős, szellőztetett féktárcsával rendelkező fékrendszerrel szerelt modell további különlegessége volt a különleges kormánykerék, a Recaro ülések és a belső tér légkondicionáló berendezése. Ez volt a több, mint egymillió első generációs SEAT Ibiza közül a legkülönlegesebb darab, amely könnyen felismerhető volt arany színéről és kiszélesített hátsó részeiről.
Egy nagyvonalú művész keltette életre a SEAT másik exkluzív, SEAT Leon CUPRA „Pies Descalzos” – (magyarul „Mezítláb”) névre hallgató modelljét. Nevét a kolumbiai énekesnő, Shakira által létrehozott alapítványról kapta, amely az otthontalan gyermekeket támogatja Latin-Amerikában. A motorháztetőre került aláírásnak köszönhetően az autót SEAT Leon Shakira néven is említették, hiszen mind a karosszéria, mind pedig a belső tér a művésznő ízlésének megfelelően lila színt kapott. A két legyártott darab közül az egyik a SEAT Heritage Collectiont gazdagítja, a másikat pedig az alapítvány támogatói között sorsolták ki. A győztes egy diák volt, aki egy sms elküldésével 1 euróval járult hozzá az alapítvány munkájához.
A SEAT történetének meghatározó autói
Mielőtt a SEAT Ibiza elérte az egymilliós darabszámot, a SEAT már korábban meghaladta ezt a mérföldkőnek számító értéket. Tizenhat évvel azután, hogy elindult a vállalat autógyártása, a SEAT „One Million”, egy SEAT 124 gördült le a gyártósorról az akkori iparügyi miniszter vezetésével. Ezt is kisorsolták a dolgozók között, de a szerencsés nyertesnek még jogosítványa sem volt és éppen akkor házasodott. Ő úgy döntött, hogy visszaadja a SEAT-nak az autót és inkább az értékének megfelelő pénzt választja.
- óta a SEAT saját Technikai Központjában fejleszti autóit. 1982-ben mutatkozott be a SEAT Ronda, amelyet a SEAT Ritmo alapjaira készült, a Rayton Fissore-val közösen. A SEAT készen állt, hogy elinduljon azon az úton, amely hozzásegíti, hogy a legnagyobb autó exportőrré váljon, független kereskedések hálózatával együttműködve Európa-szerte. Azonban az autót plágium miatt perbe fogták. Hogy győzz meg egy bíróságot több száz műszaki részlettel? A fekete SEAT Ronda sárgára színezett elemeivel képes volt meggyőzni a bíróságot – és mindenki mást – arról, hogy a SEAT Ronda egy valódi SEAT. Ezt a SEAT Ronda „Tribunal de Paris” modellt sosem kellett jegyzékbe venni ahhoz, hogy a SEAT történetének meghatározó pillérévé váljon.
Amennyiben a sportosság kapcsán keresünk mérföldkövet, akkor – a Monte-Carlo rali győzedelmes 124-es modellje mellett – egészen 2014-ig kell visszatekintsünk. Az ikon pedig a SEAT Leon CUPRA SC 280 „Nürburgring record” az ő jól megérdemelt és beszédes nevével. Akkor először történt meg, hogy egy elsőkerék hajtású sorozatgyártású modell átlépte a 8 perces határt a legendás Nürburgring pályáján (pontosan 7:58.44-es idővel teljesítette a kört). A kormány mögött Jordi Gené foglalt helyet, ahol az utolsó beállításnál a Performance Csomag elemeivel szerelték az akkor még álcázott CUPRA modellt.
Erő a kreativitáshoz
Ha létezik igazán eredeti autó, akkor az „ikermotor” spanyol megfelelőjéről elnevezett SEAT Ibiza „bimotor” rali autó ilyen. 1986-ban a rali pilóta José María Serviá meglepte a rally bajnokság mezőnyét egy SEAT Ibiza 4×4 modellel. Ebben a szakágban hatalmas vonóerőre és teljesítményre van szükség. A megoldás ezúttal az volt, hogy mindkét tengelyre került egy Ibiza erőforrás, mindegyik külön-külön a saját tengelykapcsolójához csatlakoztatva. Az autót (a motorok hengerűrtartalmának megfelelően) 1.5×1.5 néven ismerték. Az így elért teljesítmény közel 300 lóerő volt és végül két második helyet tudott elérni.
Amikor a vonóerő kerül terítékre, színre lép a nem mindennapi SEAT Ateca „Mattracks”. 2017-ben egy sajtóbemutatóra készült a SEAT Ateca Snow Experience alkalmából. A Mattracks által gyártott hótalpak helyettesítették a kerekeket egy 190 lóerős Ateca 2.0 TDI modellen. A megemelt és kiszélesített modell természetes közege a hó volt, de utcai használatát is jóváhagyták.
A nyitott autók sokkal vonzóbbak, mint szélsőségesen kreatívak. Mindenesetre a SEAT Ibiza számos felkérést kapott, amelyek sosem kerültek sorozatgyártásba. Kiemelkedik ezek közül is az első, a SEAT Ibiza Cabrio, amelynek alapja az első generációs Ibiza volt. A 2+2 üléses modell egyszerű, bukeret nélküli vonalvezetése az Ital Design Stúdió munkáját dicséri. Abban az időben Giorgio Giugiaro vállalata volt a felelős az Ibiza formatervezési munkájáért. 2014-ben érkezett a SEAT Ibiza Cupster, az elegáns és feltűnő speedster modell alacsony szélvédővel és domború hátsó kialakítással. Az 1969-es SEAT 850 Spider óta még ekkor sem érkezett el az idő a SEAT számára, hogy nyitott tetejű modell kerüljön sorozatgyártásba.
A SEAT Marbella Pick Up esetében volt esély a gyártásra. Ez a – szintén nem sorozatgyártásba kerülő – Marbella Playa koncepcióautónál lényegesen egyszerűbb és megvalósíthatóbb változat volt. A legfeltűnőbb eleme az volt, hogy a szállítórészt az utasfülkétől mindössze egy védőrács választotta el.