Összesen 470 500 eladott járművel zárta a 2021-es évet a SEAT S.A., ami 10,3 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest (426 600 darab). A félvezetőhiány jelentős hatásaival 2021 a teljes iparág számára kihívásokkal teli évnek bizonyult, a CUPRA kínálatának és a legalább részben elektromos hajtásrendszerű modellek iránt keresletnek köszönhetően a vállalat növelni tudta értékesítését.
2021 folyamán négyszeresére, 14 700-ról 60 600 darabra bővült a SEAT S.A. elektromos és hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű modelljeinek értékesítése, míg a CUPRA összesen 79 300 járművével megháromszorozta eladásait. E volumen a Formentor sikerének köszönhetően 189,4 százalékkal múlta felül a 2020-as mennyiséget (27 400 darab), miközben a CUPRA eladásainak 41 százalékát már legalább részben elektromos modellek tették ki az elmúlt 12 hónap során.
„A 2021-es év nem az előzetes várakozásaink szerint alakult” – hangsúlyozta Wayne Griffiths, a SEAT és a CUPRA vezérigazgatója. „Miután keményen dolgoztunk, hogy megküzdjünk a COVID-19 válság hatásaival, a félvezetőhiány érintette súlyosan tevékenységünket. A SEAT és a CUPRA márkák iránti kereslet egyaránt visszatért a világjárványt megelőző szintre, ám a félvezetők hiánya a hosszúra nyúló szállítási határidők következtében csalódást keltett ügyfeleink körében.”
„2022 folyamán a beszállítói helyzet fokozatos javulására és a járműgyártás stabilizálódására számítunk, és optimistán tekintünk az előttünk álló évre. Továbbra is ügyfeleink a legfontosabbak számunkra és mindent megteszünk, hogy megfeleljünk elvárásaiknak” – folytatta Wayne Griffiths.
A 2020-as volumennél (109 500 darab) 5,0 százalékkal kevesebb, 104 100 eladott járművel ismét Németország számított a SEAT S.A. vezető piacának, amelyet 81 800 – azaz a megelőző évinél (73 300 darab) 11,5 százalékkal több – autóval Spanyolország, illetve 50 700 darabos eladással – plusz 11,2 százalék 2020-hoz képest (45 600 darab) – az Egyesült Királyság követett. A vállalat öt legjelentősebb piacának sorát Franciaország (31 200 darab; plusz 14,0 százalék) és Olaszország (27 600 darab; plusz 24,6 százalék) tette teljessé.
Stabilan növekedtek a SEAT S.A. eladásai Mexikóban (20 900 darab; plusz 39,3 százalék 2020-hoz viszonyítva), Törökországban (12 700 darab, plusz 10,3 százalék) és Izraelben (12 600 darab, plusz 20,6 százalék) is.
A CUPRA és a SEAT márka értékesítési adatai – 2021
A CUPRA márka legnagyobb darabszámban értékesített modelljének 54 600 példánnyal a Formentor bizonyult, amely iránt minden előzetes várakozást felülmúló kereslet mutatkozott és a CUPRA 2021-es eladásainak csaknem 70 százalékával a vállalat egyik legnépszerűbb modelljévé vált.
A márka első tisztán elektromos modellje, a novemberben a piacra érkezett CUPRA Born 3300 példányban talált eddig gazdára, amire ígéretes kezdetként tervez építeni a CUPRA az elkövetkező hónapok során.
A CUPRA legnagyobb értékesítési darabszámokat produkáló, kulcsfontosságú piacai között szerepel Németország (30 800), Spanyolország (11 000), az Egyesült Királyság (7700), Olaszország (6200) és Franciaország (4100), de Svájc (3600), Ausztria (2100) és Mexikó (2000) piaca is jól teljesített.
A SEAT márka eladásai 391 200 darabot tettek ki, ami a félvezetőhiány által kifejezetten sújtva 2,0 százalékos csökkenést jelent 2020-hoz viszonyítva. A SEAT legkeresettebb modelljeinek az Arona (106 900 darab), az Ibiza (95 800 darab) és a Leon (87 700 darab), a márka legnagyobb értékesítési volumen jellemezte piacainak pedig Németország (73 300 darab), Spanyolország (70 800 darab), Egyesült Királyság (43 000 darab), Franciaország (27 100) és Olaszország (21 500) számítottak.
A 2020-as évet a világjárvány határozta meg, majd a félvezetőhiány akadályozta meg a korábbi gyártási volumen elérését. A SEAT S.A. globális termelése azonban így is 423 888 járművet tett ki 2021-ben, ami 4,2 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez (406 706 darab) viszonyítva. A SEAT S.A. székhelyén működő martorelli üzem termelése 2020-hoz (350 850 darab) képest 9,8 százalékkal bővült 2021 folyamán, összesen 385 200 SEAT Ibiza, SEAT Arona, SEAT Leon, CUPRA Leon, CUPRA Formentor és Audi A1 gépkocsit állítva elő. Mindez azonban csaknem 30 százalékkal maradt el a gyár teljes kapacitásától.
„A SEAT és a CUPRA most minden eddiginél erősebb modellválasztékkal jelent meg a piacon. Az elmúlt két év során a CUPRA teljes egészében új fejlesztésű és exkluzív modellekkel jelentkezett: a CUPRA Formentor a márka első saját tervezésű és fejlesztésű, míg a CUPRA Born az első tisztán elektromos hajtásrendszerű modellje. Miközben a SEAT bemutatta a SEAT Leon eddigi legjobb generációját, felfrissítette SEAT Ateca, SEAT Ibiza és SEAT Arona sorozatát, valamint SEAT Leon e-HIBRID és SEAT Tarraco e-HIBRID modelljeit is bevezette a piacra” – mutatott rá Kai Vogler, a SEAT S.A. értékesítési és marketing ügyvezető alelnöke. „A márka modellcsaládjának új tagjaival és a globális félvezetőhelyzet javulásának várakozásaival optimistán tekintünk a jövőbe.”
Izgalmas 2022-es év
A félvezetőhiány és a folyamatos bizonytalanság ellenére, amely várhatóan a folyó év során is jelen lesz, a SEAT S.A. 2022 folyamán meg kívánja szilárdítani hajtásrendszerei elektromossá alakításának stratégiáját. A CUPRA első tisztán elektromos modellje, a CUPRA Born sikeres bemutatkozását követően, a márka különböző akkumulátorkapacitás-változatokkal (45, 58 és 77 kWh), valamint a még erősebb (170 kW) e-Boost verzióval bővíti a Born kínálatát. Ugyancsak bemutatkozik a CUPRA Formentor VZ5 egy exkluzív, 999 példányra korlátozott változata (kizárólagos Tajgaszürke külső színben és specifikus beltér-kialakítással), de a jelenlegi kínálat további tagjaiból is készülnek különleges változatok.
A SEAT emellett egy új kárpitozást is kínál a Tarraco (Xperience), emellett frissítéseket a teljes modellkínálat számára.
Értékesítési adatok*
2021 | 2020 | ||
SEAT S.A. | 470 500 | 426 600 | +10,3 % |
CUPRA (márka) | 79 300 | 27 400 | +189,4 % |
SEAT (márka) | 391 200 | 399 300 | -2,0 % |
Legalább részben elektromos modellek (CUPRA és SEAT márkák) |
60 600 | 14 700 | +311,0 % |
*kerekített értékek