A Magyar Nagydíjat követően nyári pihenőre vonult a Forma-1 mezőnye, de a nyugalom nem tartott sokáig. A szokásos uborkaszezon botrányoktól és meglepő leigazolási fordulatoktól volt hangos. Mindenki pihent augusztusban, a pilóták és csapattagok kipihenten vágnak neki a szezon második felének. Azzal a belga futammal térnek vissza a munkához a csapatok, amely alatt rezeg a léc. Lehet ez lesz az utolsó futam a Spa-Francorchamps-i pályán, sokak kedvencén.
A nyári szünetben jön el általában az ideje a pilótakeringők időszakának, s ez idén sem volt másként. Sebastian Vettel kezdte a sort még a Magyar Nagydíj előtti médianapon. Először utolsó Forma-1-es pilótaként felregisztrált a közösségi médiára, csak hogy utána ott jelentse be a visszavonulását. Sokan értetlenül álltak az eset előtt, de a későbbi történések fényében érthetőbbé vált a szokatlan bejelentés szokatlan időpontja.
Alig ért véget a nyári szünet előtti utolsó futam a Hungaroringen, máris robbant a hír, mely szerint Fernando Alonso az Aston Martinhoz igazol Vettel helyére. Már a Magyar Nagydíj alatt is mentek a találgatások, hogy ki veheti át a német helyét, de a spanyolra senki sem gondolt. Úgy tűnik az Alpine sem, hiszen állítólag a csapat is csak a sajtóközleményből tudta meg pilótája átigazolását.
Nem sokkal később az Alpine kiadott egy közleményt, mely szerint Oscar Piastri, a csapat tesztpilótája lesz Esteban Ocon csapattársa 2023-tól. Ez még nem is volt annyira meglepő, mint az újonc ausztrál reagálása. Ő ugyanis nyíltan cáfolta, hogy a francia csapathoz igazolt volna. Senki nem értette, hogy vajon egy fiatal pilóta miért utasít el egy ilyen nagyszerű lehetőséget a Forma-1-es bemutatkozáshoz. Kiderült. A McLarennel folytatott már egy ideje tárgyalásokat Mark Webber, Piastri menedzsere. Ezzel pedig Daniel Ricciardo helye kérdőjeleződött meg. Ricciardóról nem tudunk semmit, valószínűleg menedzserei keményen dolgoztak a nyári szünetben azon, hogy miként tudna a 33 éves mostanság igencsak alulteljesítő pilóta a Forma-1 berkein belül maradni. Ha távoznia kell a McLarentől, akkor pedig mekkora összeget kaphatna. S akkor még olyanról ne is beszéljünk, hogy valószínűleg Alonso a jóbarátja, Mark Webber kedvéért várta meg az augusztus elsejét távozásának bejelentésére, mert ekkortól Piastri szabadon igazolható volt.
Mick Schumacher neve is többször szóba került a pilótakeringő kapcsán. A hétszeres világbajnok legenda, Michael Schumacher fia nem úgy teljesít a Haasnál, ahogy várták tőle. Valójában ő az idei mezőny másik alulteljesítő pilótája. Apja neve és a vele érkező szponzori pénzek azonban még mindig húzóerőnek számítanak. Állítólag az Alpine megüresedett székére pályázik a német, miközben az ő helyére is pályáznak a Haasnál. A Ferrari kérésére Antonio Giovinazzi Monzában és az USA Nagydíjon lehetőséget kap az első szabadedzések alatt az autó vezetésére. Mivel ő már nem kezdő, ez egyfajta elköteleződés jele is lehet irányába. Közben szép csendben hosszabbított a Williams Alex Albonnal.
Majd egy hónap nyári szünet és pihenés után itt az ideje, hogy ismét munkába álljanak a kipihent pilóták és Forma-1-es „munkások”. A versenyszezon második felét a Forma-1-es csapatok az egyik legrégebbi pályán, Spa-Francorchamps-ban nyitják meg, amelynek kérdéses a sorsa. Ez azért is meglepő, mert mindenki rajong ezért a pályáért, ezért a futamért. Ráadásul a különleges mikroklímával rendelkező ardenneki pályán az időjárás sokszor fordulatos futamot hoz. Itt az is előfordulhat, hogy a pálya egyik részén esik az eső, míg máshol verőfényes napsütés van. Hűvös, esős idő várható idén is a versenyhétvégén, de egyelőre csak péntekre és szombatra mondanak esőt is.
Nehéz megjósolni, hogy ki állhat majd vasárnap a dobogó tetején, de az biztos, hogy 2010 óta (amióta a Mercedes ismét elindult a Forma-1-ben) a jelenlegi mezőnyből csak Sebastian Vettel és Lewis Hamilton tudott három-három győzelmet szerezni ezen a pályán. Rajtuk kívül még Max Verstappen (2021), Charles Leclerc, (2019), Nico Rosberg (2016), Daniel Ricciardo (2014) és Jenson Button (2012) büszkélkedhet egy-egy itteni győzelemmel.
A Forma-1-es pilóták nagy örömmel látogatnak el erre a mindenki által nagyon kedvelt, legendás pályára. A kiszámíthatatlan időjárás, a gyönyörű helyszín a hegyek között, a pálya vonalvezetése mind-mind hozzájárulnak ehhez. A kedvenc kanyarok között van a híres Eau Rouge (Vörös Víz), amely egyben a versenynaptár egyik legizgalmasabb kanyarja, de favorit a Pouhon vagy éppen a Blanchimont is. Az Eau Rouge kanyart idénre kissé átépítették, hogy biztonságosabb legyen a pilóták számára. Remélhetőleg így is elég élvezetes látványt nyújt majd.
2021-ben emlékezetes futam volt a belgiumi. A borzasztóan esős, párás és hideg időjárási körülmények között mindössze két kört teljesített a mezőny és utána lefújták a futamot. A pilóták az időmérő edzésen elért sorrendjükben értek célba. A 44 körös helyett két körös Belga Nagydíjon Max Verstappen, George Russell és Lewis Hamilton állhatott dobogóra. Fél pontokat osztottak, de George Russell örömét nem lehetett elrontani. A fiatal brit boldogan állt fel első dobogós helyére és vette át Forma-1-es pályafutása legelső trófeáját.
A verseny és a pálya
A Spa-Francorchamps-ban megrendezésre kerülő nagydíj a szezon leghosszabbja, és egy olyan nehéz pálya, amelyen nagyon keményen kell dolgoznia a pilótáknak. A maximális sebesség túllépheti a 320 km/órát, miközben vannak olyan helyek, ahol csak minimális sebességgel, vagyis 50 km/órával lehet hajtani.
A 44-körös Belga Nagydíj augusztus 28.-án helyi idő szerint 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 7,004 km, a teljes versenytáv 308,052 km. A pályarekordot még mindig Valtteri Bottas tartja 2018-ból 1 perc 46,286 másodperces idővel.
2021-ben a Belga Nagydíjat Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg. A második helyen George Russell (Williams) ért célba, míg a bronzérmes pilóta Lewis Hamilton (Mercedes) lett.
Forrás: Amber PR
Facebook.com/amberprkft