A jövő mobilitása elektromos hajtású járműveket jelent, a jó töltőinfrastruktúra pedig alapvető fontosságú az elektromos autók népszerűsítéséhez. Nemkülönben annak ismerete, melyik töltési mód a legmegfelelőbb a jármű jellemzői, valamint a töltés helyszíne és ideje alapján. Az elektromos járművek töltése bonyolultnak tűnhet, ám valójában egyszerűbb, mint amilyennek látszik – miután megismerkedtünk néhány alapvető töltési koncepcióval. Ennek szellemében a CUPRA és SEAT márkákat magába tömörítő SEAT S.A. szakértője most részletesen elmagyarázza a jövő különböző töltési módjait.
Feszültség kérdése – „A tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművek akkumulátorának töltése alapvetően két tényező függvénye: az autó akkumulátorának kapacitása és a rendelkezésre álló töltő teljesítménye határozza meg a különböző töltési időket” – emelte ki Ramón Calderón, a SEAT S.A. e-mobilitási intézményi kapcsolatokért felelős vezetője. Az akkumulátor kapacitása azon elektromos energia mennyisége, amelyet tárolni képes, míg a teljesítmény arra a mennyiségre utal, amit a töltő tud biztosítani a jármű számára. „Az elektromos járművek vezetői többféle töltési mód közül választhatnak, ezek a 2-es típusú (lassú töltés), a 3-as típusú (félgyors töltés) és a 4-es típusú (szupergyors vagy ultragyors töltés). A töltés az autó akkumulátorának kapacitásától, valamint a töltőberendezés és a csatlakozókábel teljesítményétől függően igényel több vagy kevesebb időt” – fejtette ki a szakember.
Töltés éjszakánként – A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) vagy kisméretű tisztán elektromos autók 2-es típusú lassú töltéssel az éjszaka folyamán a garázsban is feltölthetők. E megoldás során a jármű a biztonságos töltés érdekében a háztartási elektromos csatlakozóba (Schuko típusú) illeszkedő adapteren keresztül kapcsolódik az elektromos hálózathoz. Ebben az üzemmódban (a hálózat terhelhetőségétől függően akár 3,6 kW teljesítmény esetén) a plug-in hibrid modellek akkumulátora 3-4 óra, a tisztán elektromos típusoké pedig átlagosan 16 óra alatt tölthető fel nulláról 100%-ig, a teljesítménytől, a töltőkábeltől és az akkumulátorkapacitástól függően. A jóval nagyobb hatótávú, tisztán elektromos autók vagy plug-in hibrid modellek esetében azonban a 3-as típusú félgyors töltés a legkényelmesebb megoldás. Ehhez falra szerelhető töltőkészülék, közismert nevén wallbox szükséges, amely az elektromos berendezés és a jármű biztonságát szolgáló különböző védelmi rendszerekkel is rendelkezik. „Biztonságának, megbízhatóságának és gyorsaságának köszönhetően az elektromos járművek töltőteljesítménye és akkumulátorkapacitása növekedésével a 3-as típusú töltés felülmúlja a 2-es típusút” – mutatott rá Ramón Calderón. Ez a töltésmód nagyobb otthoni töltőteljesítmény alkalmazását teszi lehetővé, miközben rövidebb töltési időt is biztosít. A hibridmodellek, mint például a CUPRA Formentor PHEV, a teljesítménytől és az akkumulátor jellemzőitől függően átlagosan kevesebb mint három óra, egy tisztán elektromos hajtásrendszerű jármű pedig kevesebb mint tíz óra alatt tölthető fel.
Töltés a délutáni bevásárlás alatt – Otthonunkon kívül, a legtöbb nyilvános töltőállomásnak 3-as típusú, azaz félgyorstöltővel kell rendelkeznie. Ebben az üzemmódban a tisztán elektromos vagy hibrid hajtásrendszerű járművek Mennekes-csatlakozókon keresztül kapcsolódhatnak a váltakozóáramú (AC) elektromos hálózatra. Mivel a nyilvános töltőpontok teljesítménye nagyobb (mintegy 11 kW), a hálózatról tölthető hibridmodellek átlagos, teljes feltöltési ideje 30-60 perc, míg a tisztán elektromos járműveké négy és hat óra között alakul.
Töltés kávészünetben – A nagy hatótávú, tisztán elektromos modellek, mint például a CUPRA Born számára kifejlesztett, 4-es típusú, azaz szupergyors töltés alig több mint 30 perc – vagyis nagyjából egy kávészünet – alatt az akkumulátor legalább 70 százalékos, míg körülbelül egy óra alatt a teljes feltöltését (100 kilowattos töltő esetén) is lehetővé teheti. Az eddig említett, váltakozóáramú töltésmódokkal ellentétben a 4-es típusú töltés egyenárammal működik, ami gyorsabb töltést tesz lehetővé, mivel a járműnek már nem szükséges áramátalakítást végeznie. Az ilyen típusú töltéshez leggyakrabban használt szabványos csatlakozó a CCS-kivitel. „Tekintettel magas árukra és telepítési költségeikre, ezeket a töltőket nem otthoni használatra tervezték, és nem is ajánlják ilyen célra, hanem a 3-as típussal együtt alkalmazva leginkább a bevásárlóközpontokban, a közutak mentén, illetve adott esetben munkahelyükön találkozhatnak velük a felhasználók” – folytatta a szakember. A 4-es típusú berendezések kifejezetten kültéri nyilvános töltőállomásokhoz tervezett ultragyors töltőket is tartalmazhatnak, ahol a hosszú utazások során, illetve olyan helyzetekben tölthető fel a jármű, amikor nagyon kevés idő áll rendelkezésre. Ezzel az akár 250 kilowattot is meghaladó teljesítményű töltésmóddal kevesebb mint 30 perc alatt tölthető fel egy átlagos tisztán elektromos autó.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a töltőberendezés és a jármű folyamatosan kommunikál egymással a töltési folyamat alatt, hogy ne lépje túl az akkumulátor megengedett teljesítményértékét. Más szóval egy legfeljebb 125 kW teljesítménnyel tölthető jármű esetében még akkor sem haladhatja meg a töltés teljesítménye a 125 kilowattot, ha épp 250 kilowattos töltőberendezésről töltik. Ennek az ellenkezője is igaz: még ha a jármű akár 250 kilowattos töltést is lehetővé tenne, egy kisebb teljesítményű töltővel nem érhető el ez az érték.