A tengerentúlra látogat a Forma-1 mezőnye a hétvégén, ahol egy ideig kétséges volt, hogy a Kanadában lévő tüzek okozta szmog miatt megtartható-e a futam. Habár Kanada elvesztette Forma-1-es monopóliumát az észak-amerikai kontinensen, de az óriási amerikai piac miatt így is nagyon fontos résztvevője a világbajnokságnak. A Montrealt övező csodálatos környezet és a sűrű éjszakai élet ötvözve az erős francia behatással egyedülálló atmoszférát kölcsönöz a városnak.
A természeti csapások a Forma-1-et sem kímélik. A múlt héten még az Egyesült Államokban is fulladoztak olyan mértékű Kanadából érkező sárgás szmogfelhő lepte el több államát. A kanadai futam szervezői akkor úgy nyilatkoztak, hogy a verseny probléma nélkül lebonyolítható, hiszen a tüzek 800 km-rel arrébb voltak és a szmog nagy részét elfújta a szél Montreal közeléből. Még szerencse, hogy két hét is eltelt a legutóbbi Spanyol Nagydíj és a Kanadai Nagydíj között, példa értékű lett volna, ha ismét le kellett volna fújni egy futamot. Mint ismeretes, alig egy hónapja kellet törölni az imolai futamot az esőzések és az azt követő áradások következtében.
Alig értek vissza a csapatok Európába a szezonnyitó távoli helyszínekről, ismét messze utaznak, Kanadába. Hagyományosan ebben az időpontban rendeznek futamot a Gilles Villeneuve-ről elnevezett pályán, amelyet a koronavírusos kihagyás alatt teljesen átépítettek. Tavaly viszont visszatért a Forma-1-es mezőny és egy viszonylag eseménytelen futamot tartottak Montreálban.
Két héttel ezelőtt Barcelona volt az első hagyományos európai helyszín, ahol már bevethették a csapatok az idei első komolyabb fejlesztéseiket. A Mercedes nem várt, még korábbra, Monacóra hozta új oldaldobozos autóját és új első felfüggesztését, de igazán a katalán pályán érződött a hatása. A brackley-i gyárban jó munkát végeztek. Mindkét pilótájuk dobogóra állhatott Barcelonában, s ez bizonyára egy kis megnyugvást hozott a csapatnak. A hétvégi utcai pályán már újfent nem vár kiemelkedő dolgokat a csapatvezető Toto Wolff. „A hosszú egyeneseivel és lassú kanyarjaival ez nem az a pálya lesz, amelyik úgy fekszik az autónknak, ahogy a barcelonai pálya feküdt.”
Ellenben a Ferrari Spanyolországba hozott fejlesztései az olasz sajtó szerint teljes bukást jelentenek. A La Gazetta dello Sport, mérvadó olasz sportnapilap szerint a Ferrari egyre inkább káoszba süllyed. A kiszámíthatatlan autó problémái megoldhatatlannak tűnnek. Sőt mi több, a napilap szerint a legrosszabb az, hogy a csapat nem is tudja, hol vannak a problémái forrásai. E sikertelenségre tett egy lapáttal a Ferrari győzelme a 100. Le Mans-i 24 órás versenyen a hétvégén.
Fejlesztéseket a kanadai pályára ismét nem lesz érdemes a csapatoknak hozniuk, hiszen egyrészt tengerentúli futamról van szó, ami ezért különleges, másrészt a kanadai is egy utcai pálya, ami nem mutatja meg igazából a fejlesztések hatását. A nyár további részére visszatér a cirkusz Európába, s így az első futamok valamelyikén, Silverstone-ban vagy Ausztriában már várhatóak a fejlesztések és azok hatásai az eredményességben.
Ismét egy utcai pályára látogat a Forma-1. Bár Monaco, Baku és Montreal sem egy épített pálya, mégis nagyon különböznek egymástól. A Notre-Dame szigeten tartott futamon várhatóan nagyon gyors tempó és előzésekkel tűzdelt kemény küzdelem várható. A Kanadai Nagydíj mindig is arról volt híres, hogy itt általában eseménydús versenyek zajlanak a nézők számára, ha másért nem, hát a sok autótörés miatt.
A kanadai egy régmúltra visszatekintő pálya, de a korábbi 14 éves szerződéshosszabbításnak feltételei voltak. Még a koronavírus járvány kitörése előtt 60 millió dolláros beruházással újították fel a pályát és környékét. Kanadában jellemző az extrém hideg tél, ami nem kímélte a korábbi években az aszfaltcsíkot, s ami miatt folyamatosan buckás volt. A betoncsíkot újraaszfaltozták és egy új háromszintes épületet is felhúztak modern irodák és egy megújult sajtószoba számára.
Pálya és az időjárás
A montreali pálya arról ismert, hogy nagyon igénybe veszi az autók motorját, fékrendszerét és az abroncsokat, hiszen a hosszú egyenes mellett egy sor szűk kanyar nehezíti a pilóták dolgát. Az igazán nagy megpróbáltatást az okozza, hogy ez a pálya rendelkezik a versenynaptár pályái közül a leggyorsabb részekkel és emellett a leglassabbakkal is. Négy fékezési zóna található a pályán, ahol 300 km-ről 120 km-re kell lassítani. Miután az autók így is kevés tapadással hajtanak, és rengeteg üzemanyagot cipelnek, ez még nagyobb terhet ró a fékekre és az abroncsokra.
Az időjárási előrejelzést a 2011-es hatalmas esőzés miatti monstre négyórás futammá alakult verseny után nem szabad figyelmen kívül hagyni Kanadában. Idén szokás szerint felhős-esős időt jósolnak a hétvégére, az itt jellemző változékony időjárás ezúttal is megkeserítheti a csapatok dolgát.
A verseny
A montreali egy ideiglenes utcai pálya. Ez azt jelenti, hogy az aszfaltcsík nagyon poros és csúszós a hétvége kezdetén. A köreredmények azonban folyamatosan javulnak, még a verseny során is, mivel egyre több gumi tapad az aszfaltra.
A Gilles Villeneuve-ről elnevezett pálya egy kicsit olyan, mintha a monacói és a monzai pálya kombinációja lenne. Ami az aerodinamikát illeti, Montrealban nagyon kis tapadással fognak az autók hajtani, egyedül Monzában fognak kisebb tapadással körözni idén a versenyautók.
A 70-körös Kanadai Nagydíj június 18.-án helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 20 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,361 km, a teljes versenytáv 305,270 km. A körrekordot Valtteri Bottas tartja 2019-ből 1:13.078-es időeredménnyel.
2022-ben Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a Kanadai Nagydíjat. A holland pilóta ideje 1:36:21.757 volt. A második helyen Carlos Sainz ért célba, míg a bronzérmes helyezés Lewis Hamiltoné (Mercedes) lett.
Forrás: facebook.com/amberprkft/