A Központi Statisztikai Hivatal összesítése szerint az elmúlt év végére a magyar autók átlagos kora 15,8 évre emelkedett, ezzel minden korábbi rekordot megdöntött.
Évről évre korosodik a magyar gépkocsiállomány. A KSH statisztikái alapján egyértelműen látszik, hogy a 2008-as gazdasági világválsággal kezdett romlani az autók átlagos kora Magyarországon – akkor az még 10,4 év volt. Azóta folyamatosan emelkedik ez a szám. Az utóbbi két évben ráadásul az átlagos kort jelentősen befolyásolta az, hogy már megfizethetetlenül drágák az új és a használt autók, emiatt pedig nem frissül az autóállomány. A finanszírozási kedv növekedése segíthetne abban, hogy elérhetővé váljanak a fiatal használt vagy akár a nullkilométeres autók, azonban a 2008-ban nagyon sokan pórul jártak a hitellel, és azóta kevésbé mernek a magánemberek és a vállalkozások banki finanszírozással autót vásárolni, pedig az utóbbi hónapokban minden eddiginél kedvezőbb THM-mel érhetőek el a különböző konstrukciók.
Magyarországon 5 080 748 gépjármű van forgalomban, ebből 4 168 651 személyautó, 221 391 motorkerékpár, 17 470 autóbusz és 578 906 tehergépjármű. Hazánkban az ezer főre eső személygépkocsik száma 428. Az európai járműsűrűségi toplistát Lengyelország vezeti 1000 főre jutó 703 autóval. A második Luxemburg 695/1000 aránnyal. Míg meglepetésre Németország csak nyolcadik 586/1000 aránnyal.
Európai járműsűrűségi toplista (személykocsi/1000 fő)
- Lengyelország 703
- Luxemburg 695
- Olaszország 681
- Ciprus 664
- Észtország 638
- Izland 629
- Csehország 611
- Németország 586
- Szlovénia 580
- Ausztria 574
- Magyarország 428
„Addig nem javul az átlagéletkor, amíg nem tud fiatalodni az állomány, de a 10-12 millió forintos új autók jelenleg nem érhetők el reálisan a magyar vevőknek – mondta el Tóth Péter a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. – Amennyiben az emberek nem mernek banki finanszírozáshoz nyúlni, akkor az igényeket kell racionalizálni. Nem ritkán látni olyat, hogy Suberb helyett Octaviát, Golf helyett Polo-t vesznek a vásárlóink, mert nem fér bele a nagyobb autó a büdzsébe. Őszintén: a magyar emberek hitel nélkül még mindig négy-ötmillió forintig tudnak nyújtózkodni, de azzal is remélhetőleg fiatalítani tudják autójukat, mert a fiatalításra szükség van biztonsági és környezetvédelmi szempontból is.”
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) márkákra bontva is közzétette a listát, amelyből kiderül, hogy hazánkban a legöregebb márka a Zastava a 38,1 éves átlagkorával, valamint a Wartburg a 36,9 évvel. A legalacsonyabb átlagkora Magyarországon a KIA-knak és a Daciáknak van 7, valamint 7,6 évvel.