A hétvégén Szardínián három hetes szünet után folytatódik a Rali Világbajnokság. Logisztikailag nem egyszerű eljutni és eljuttatni a felszereléseket erre a mediterrán szigetre, de a pilóták nagyon szeretnek itt tesztelni és versenyezni. Így mára már kihagyhatatlan ez a helyszín a versenynaptárból. Forrósággal és durva murvás utakkal küzdhetnek majd a ralisok az ezerarcú talján szigeten.
Egy hosszú murvás menetelés elején állunk, amely a nagyon megterhelő Portugál Ralival vette kezdetét május közepén és eltart egészen szeptember végéig. Szardínia a második a sorban, s itt is hátrányt jelent a nyitó napon elsőként rajtolni, mivel a söprögetés jelentősen lelassítja a versenyzőket. Minél hátrébb rajtol egy-egy autó, annál nagyobb eséllyel fog tiszta utakon versenyezni.
A takarítás ezúttal az egyéni ponttábla élén álló Thierry Neuville feladata lesz. Azután, hogy két pilótája is felállhatott a dobogóra a Portugál Ralin, bizakodva látogat el a Hyundai az olasz megmérettetésre. Hasonlóan jó vagy még jobb eredményre hajtanak Szardínián, amelyen a korábbiakban mindig kiemelkedett a csapat: 2014 óta a csapat hatszor győzött itt és 14-szer volt dobogós. Ugyanazok a pilóták állnak rajthoz, mint Portugáliában, vagyis Thierry Neuville, Ott Tanak és Dani Sordo.
A Toyota nyerte a legutóbbi három ralit, Kenyában, Horvátországban és Portugáliában, így nem is lehet más a célja, mint a hullámot meglovagolva folytatni győzelmi sorozatát. A harc nagy a két gyártó, a Hyundai és a Toyota között, hiszen alig négy pont választja el őket egymástól. A Toyota pedig nem szívesen adná át az első helyet három év után a Hyundaijnak. Sebastien Ogier itt is rajthoz áll, ami nem véletlen, hiszen számtalan sikert könyvelhetett el az olasz utakon korábban. A francia pilóta mellett a világbajnoki második helyezett Elfyn Evans és Takamoto Katsuta is rajthoz áll a mediterrán szigeten.
A durva olasz murvás utak alaposan próbára teszik a mezőnyt a rali három napja alatt. Szardínia azonban kedvelt helyszíne a murvás teszteknek, emiatt jól ismerik a csapatok a körülményeket. A kellemes környezet, a délies időjárás és a nehéz pályák ideálissá teszik az olasz versenyhelyszínt a murvás gyakorlásokra. Az itteni gyors és szűk gyorsasági szakaszokon nincs lehetőség a hibázásra. A hétvégén a forróság a durva utakkal kombinálva igencsak próbára teszi majd az abroncsokat. Így különösen nagy szerepet kap a megfelelő abroncsválasztás, mivel a csapatok a megbízhatóságra, a tartósságra és a sebességre hajtanak.
2004 óta rendezik meg a Rali Világbajnokság olaszországi fordulóját Szardínia szigetén, ugyanis akkor az előző évek tradicionális aszfaltos San Remo-i helyszínét váltották fel a murvás Szardíniával. A szardíniai murvás utak a világbajnokság legnehezebbjei közé tartoznak. A szakaszok elég gyorsak és szűkek, amelyek hol nagy lapos területeken, hol pedig hullámzó erdős völgyeken vezetnek keresztül, melyek tele vannak víztócsákkal és nagy ugratókkal. Így fontos szerephez jut a jól elkészített itiner és a megfelelő versenyvonal megtalálása is. Nincs sok lehetőség a hibázásra.
A hőmérséklet várhatóan 27°C körüli lesz a hétvégén, így izzasztó ralinak ígérkezik a hétvége pilótának és gépnek egyaránt.
1981-ben, Michele Mouton nyerte meg ezt a ralit, így ő az egyetlen női pilóta, aki győzni tudott világbajnoki raliversenyen.
A rali
A 2024-as Szardínia Rali három napon át tart, s a 16 gyorsasági szakasz 266,12 km-t tesz majd ki. A rali össztávja 1027,90 km lesz. Teljesen új utakon hajt majd idén a mezőny. Olbiából visszatér a főhadiszállás Algheróba.
Pénteken a shakedown-nal kezdődik a rali, amelyet délután a 25,65 km hosszú Osilo-Tergu szelektív szakasz követ. A pénteki négy szakasz összesen 77,82 km-t tesz majd ki. A szombati lesz a leghosszabb nap, ahol a csapatoknak 149 km-t kell megtenniük 12 óra leforgása alatt. Vasárnap négy szakasszal zár a rali. A Power Stage a Sassari-Argentiera 2 lesz.
A világbajnokság állása a Portugál Rali után:
Pilóták
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 110 pont
- Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 86 pont
- Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 79 pont
- Adrien Fourmaux (FRA) M-Sport Ford WRT 71 pont
- Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 70 pont
- Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 49 pont
- Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 36 pont
- Esapekka Lappi (FIN) Hyundai WRT 23 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 14 pont
- Oliver Solberg (SWE) Toksport WRT 12 pont
Gyártók
- Hyundai WRT 219 pont
- Toyota Racing WRT 215 pont
- M-Sport Ford WRT 110 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/