Egy újabb buckás utcai megmérettetés

A Forma-1-es cirkusz európai fordulójának elején Kanadába utazik a Forma-1 mezőnye a hétvégére. Habár Kanada elvesztette Forma-1-es monopóliumát az észak-amerikai kontinensen, de az óriási amerikai piac miatt így is nagyon fontos résztvevője a világbajnokságnak, már 1978 óta. A Montrealt övező csodálatos környezet és a sűrű éjszakai élet ötvözve az erős francia behatással egyedülálló atmoszférát kölcsönöz a városnak.

Alig értek vissza a csapatok Európába a szezonnyitó távoli helyszínekről, ismét messze utaznak, Kanadába. Hagyományosan ebben az időpontban rendeznek futamot a Gilles Villeneuve-ről elnevezett pályán, amelyet a koronavírusos kihagyás alatt teljesen átépítettek. 2022-ben viszont visszatért a Forma-1-es mezőny az észak-amerikai helyszínre és két viszonylag eseménytelen futamot tartottak azóta Montreálban.

A legutóbbi nagydíj óta eltelt időszakban két jelentősebb Forma-1-es hír látott napvilágot. Először kiderült, hogy Esteban Ocon év végi távozása az Alpine csapatától. Mint ismeretes a francia pilóta saját csapattársát, Pierre Gaslyt torpedózta meg a monacói futamon, ezért Bruno Famin csapatvezető nagyon kikelt a 27 éves pilóta ellen. Sokan úgy gondolták, hogy már a Kanadai Nagydíjon is kérdéses az indulása, de az évet még a csapatnál tölti. A helyére pedig már sorban állnak a feltörekvő tehetségek.

Sergio Perez a héten az eredeti szerződéséhez képest további két évre írt alá a Red Bullhoz. Egy újabb hely sorsa tehát eldőlt. A következőkben valószínűleg Carlos Sainzről is kiderül, hogy hol folytatja a jövő évben. A Ferrari spanyol pilótája minden igyekezetével azon van, hogy egy jelenleg is versenyző csapathoz szerződjön. A Forma-1-be tartó Audi nem lenne rossz választás, de egy új csapat felfuttatásához és ott sikerek eléréséhez évek kellenek, a spanyol pedig most akar bizonyítani.

Max Verstappen ismét kénytelen volt beérni egy hátsóbb hellyel a győzelem helyett, ezúttal Monacóban. A címvédő világbajnok ugyanakkor azt gondolja, hogy a Red Bull teljesítménye javulni fog Kanadában, de fél a montreáli buckás pályától. Az RB20-as felfüggesztésén kifogtak már a Hercegség buckái és szegélykövei is, de a tél csúnya nyomokat szokott hagyni a kanadai pályán. A Gilles Villeneuve-ről elnevezett pályát újraaszfaltozták, de hasonlóan Monacóhoz itt is kell használni a szegélyköveket, s ez előhozhatja a Red Bull relatív gyengeségét.

Fejlesztéseket a kanadai pályára nemigen fognak hozni a csapatok, hiszen egyrészt tengerentúli futamról van szó, ami ezért különleges, másrészt a kanadai is egy utcai pálya, ami nem mutatja meg igazából a fejlesztések hatását. Több bejelentés és fejlesztés az ezt követő Spanyol Nagydíjra várható. Barcelonában sok mindenre fény derül majd minden bizonnyal.

Ismét egy utcai pályára látogat a Forma-1. Bár Monaco, Baku és Montreal sem egy épített pálya, mégis nagyon különböznek egymástól. A Notre-Dame szigeten tartott futamon várhatóan nagyon gyors tempó és előzésekkel tűzdelt kemény küzdelem várható. Bár az elmúlt két évben visszafogott verseny szemtanúi lehettünk, a Kanadai Nagydíj mindig is arról volt híres, hogy itt általában eseménydús versenyek zajlanak a nézők számára, ha másért nem, hát a sok autótörés miatt.

Pálya és az időjárás

A montreali pálya arról ismert, hogy nagyon igénybe veszi az autók motorját, fékrendszerét és az abroncsokat, hiszen a hosszú egyenes mellett egy sor szűk kanyar nehezíti a pilóták dolgát. Az igazán nagy megpróbáltatást az okozza, hogy ez a pálya rendelkezik a versenynaptár pályái közül a leggyorsabb részekkel és emellett a leglassabbakkal is. Négy fékezési zóna található a pályán, ahol 300 km-ről 120 km-re kell lassítani. Miután az autók így is kevés tapadással hajtanak, és rengeteg üzemanyagot cipelnek, ez még nagyobb terhet ró a fékekre és az abroncsokra.

Az időjárási előrejelzést a 2011-es hatalmas esőzés miatti monstre négyórás futammá alakult verseny után nem szabad figyelmen kívül hagyni Kanadában. Idén szokás szerint felhős-esős időt jósolnak a hétvégére, az itt jellemző változékony időjárás ezúttal is megkeserítheti a csapatok dolgát.

A verseny

A montreali egy ideiglenes utcai pálya. Ez azt jelenti, hogy az aszfaltcsík nagyon poros és csúszós a hétvége kezdetén. A köreredmények azonban folyamatosan javulnak, még a verseny során is, mivel egyre több gumi tapad az aszfaltra.

A Gilles Villeneuve-ről elnevezett pálya egy kicsit olyan, mintha a monacói és a monzai pálya kombinációja lenne. Ami az aerodinamikát illeti, Montrealban nagyon kis tapadással fognak az autók hajtani, egyedül Monzában fognak kisebb tapadással körözni idén a versenyautók.

A 70-körös Kanadai Nagydíj június 9.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 20 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,361 km, a teljes versenytáv 305,270 km. A körrekordot Valtteri Bottas tartja még 2019-ből 1:13.078-es időeredménnyel.

2023-ban Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a Kanadai Nagydíjat. A holland pilóta ideje 1:33:58.348 volt. A második helyen Fernando Alonso (Aston Martin) ért célba, míg a bronzérmes helyezés Lewis Hamiltoné (Mercedes) lett.

Forrás: facebook.com/amberprkft/