Hungaroring, páratlan verseny egy páros évben

Egy háromhetes kihívást követően egy kis szusszanás után érkezik meg idén a Forma-1-es cirkusz mezőnye a Hungaroringre, a 39. Forma-1-es Magyar Nagydíjra. A magyar versenypálya azon kevés helyszínek egyike, ahol megszakítás nélkül rendeznek Forma-1-es futamot. Egy ideig hagyomány volt, hogy nálunk kezdődött a nyári szünet. Ez idén nem így lesz. Az érdeklődés most is rendkívüli, a vasárnapi jegyek már januárban elfogytak.

A Hungaroringen most már idestova két éve tart a háromévesre tervezett felújítás. Nagy munkák folytak az év során, de a szervezők május végén visszakapták a területet és elkezdődött a tereprendezés. A Forma-1 nagy számú közössége és a nézők sem lehetnek szemtanúi annak, hogy itt bizony nagyívű átalakítások folynak. Mindig egy nagy lépéssel közelebb kerül a Hungaroring a felújítás végéhez, azonban a mostani futam után még egy óriási átalakítás következik, mielőtt befejezettnek lesz tekinthető az átépítés.

A közműhálózat fejlesztése kész, az új főbejárat kívülről elkészült. Emellett a Super Gold tribün (a célegyenessel szemben) mögötti tér nagyobb lett, amely egy színpadnak ad helyet és rendezvények helyszínéül szolgál. Kerékcsere verseny, trófea emelgetés és bungie jumping is a kilátogató rajongók szórakozását szolgálja majd. A 2-es kanyar melletti új pengefal láttára a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) képviselői is felvonták a szemöldöküket annyira látványos.

A verseny vasárnapi leintését és a csapatok távozását követően ismét megindul a munka a Hungaroringen. A Millenium torony és a szemközti lelátó elbontása kezdődik meg. Előtte azonban létrehoznak egy úgynevezett Good-buy wallt a rendezők, ahol üzeneteket lehet majd hagyni a régi Hungaroringnek, így várhatóan a pilóták is elköszönnek majd. Ayrton Senna 30 éve halt meg, erről is megemlékeznek a szervezők. A pálya egy kanyarjának szegélykövei brazil színekbe öltöznek a hétvégére.

Lewis Hamilton rekordot döntött Silverstone-ban, vagyis kilencszer nyert ezen a pályán. Igen ám, de a Hungaroringen is nyolc győzelmet tudhat magáénak a Mercedes pilótája. Vajon képes lesz az ismétlésre azon a pályán, ahol nehéz az előzés? A Mercedesen nem múlik a siker. Miután az elmúlt két futamon győzedelmeskedett, a nyári szünet előtti két versenyre – Magyarországra és Belgiumba – további fejlesztéseket hoz.

Tavaly forró és napos időjárási körülmények között zajlott a Hungaroringen a nagydíj. A rajt hozott nagyobb felfordulást, majd egy kiegyensúlyozott, nagyobb izgalmak nélküli csendes futam zajlott a Hungaroringen. Max Verstappen nem bízta a véletlenre, már a rajt után átvette az első helyet Lewis Hamiltontól és onnan kezdve nem lehetett elvenni tőle a győzelmet. A második helyen Lando Norris ért célba, akit Sergio Perez követett a bronzérmes helyen. Az első rajtkockából induló Lewis Hamilton akkor a negyedik helyre hozta célba Mercedesét. Emlékezetes marad a 2023-as Forma-1-es Magyar Nagydíj. Itt történt ugyanis, hogy a nagy ünneplésben eltört Max Verstappen győztes Herendi trófeája, amelyet később pótoltak.

A második helyezett Lando Norris volt a ludas a győztes trófea eltörésében, így számára sem maradt nyom nélkül ez a futam. Nem csak emiatt, amiatt is, mert a McLarenek hasítottak itt. Norris a második lett, az akkor még nem annyira rutinos Oscar Piastri pedig az ötödik. A McLaren-pilóták idei formáját látva, jó esélyük van újabb dobogós helyezésre Mogyoródon.

A magyar pályát mindig is nehéznek tartották a csapatok, ahol nehéz előzni. Monacóhoz hasonlóan itt sem pihenhetnek verseny közben a pilóták. Egyik kanyar a másikba vezet, s mindössze egy egyenes – a célegyenes – található a pályán, amely nem is olyan hosszú, így nem ad alkalmat a pihenésre. Fontos a jó fékstabilitás és a kocsi húzása a kanyarokból kijövet. A Hungaroringen az a csapat a nyerő, amely jó mechanikai tapadással, valamint húzással bíró autóval és jó fizikai kondícióval rendelkező pilótával áll rajthoz.

Ez az a pálya ugyanakkor, melyet mindenki nagyon kedvelt, s ahová mindig szívesen jönnek a pilóták és csapatok. Ennek köze van a kitűnő szervezéshez, a jó hangulathoz és Budapest, mint nyüzsgő főváros, közelségéhez.

A Magyar Nagydíjakról általában elmondható, hogy forróságban zajlanak, s ez várhatóan idén sem lesz másként. 35 fok körüli hőmérséklet várható eső nélkül. Várhatóan emberpróbáló lesz az idei versenyhétvége is.

A verseny és a pálya

A kanyarok bár lassúak, de stílusuk mégis érdekessé teszi a Hungaroringen való versenyzést. A pálya néhány részén lehet előzéssel próbálkozni, de nagyon óvatosan kell vezetni. A Hungaroring nagy teszt a pilóták számára. Az aszfaltcsíkon az autók tapadását maximálisra állítják be, s nem lényeges a motor maximális ereje. Fontos arra koncentrálni, hogy jó legyen a tapadás a lassú kanyarokban, s jó legyen a kigyorsítás a kanyarokból.

Az abroncsok is fontos szerepet játszanak a Hungaroringen. A sötét aszfaltborítás agresszívabb, ami segíti a nagyobb tapadást, és így gyorsabb köridőket eredményezhet. A sötét színű aszfalt forró idő esetén nagyon felmelegedik, és ezáltal jobban kopnak majd az abroncsok, fontos lesz a gumimenedzsment.

A 70-körös Magyar Nagydíj július 21.-én 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,381 km, a teljes versenytáv 306,630 km. A pályarekordot sokáig Michael Schumacher tartotta 2004-ből, de az megdőlt. Jelenleg Lewis Hamiltoné a pályarekord 2020-ból. A brit pilóta ideje 1 perc 16,627 másodperc volt.

Forrás: facebook.com/amberprkft/