Max(imális) visszavágás következik?

A szokásosnál rövidebb nyári szünetet követően érkezik meg a Forma-1-es cirkusz Hollandiába. A zandvoorti versennyel nyílik ugyanis a Forma-1-es versenyszezon második része augusztus utolsó előtti hétvégéjén. A pálya három évvel ezelőtti debütálását követően kiderült, hogy a tengerparti homokos buckákon két nagyobb dőlésszögű pályát kialakítva figyelemfelkeltő versenyt lehet hozni a Forma-1-es versenynaptárba. Max Verstappen narancs hadserege kedvence győzelmi reményével telve tölti majd meg a lelátókat.

Max Verstappen eredményei és népszerűsége okán jogosultsága van egy Forma-1-es Holland Nagydíjnak a versenynaptárban, ez nem kérdés. A címvédő pilóta idén is az egyéni ponttábla élén állva érkezik meg hazai futamára, amelyen eddig csak ő győzedelmeskedett és idén is ő a favorit. A 26 éves pilóta viszont utoljára június végén Spanyolországban állhatott fel a dobogó tetejére. A nyári szünet előtti utolsó futamon is csak a negyedik helyre vitte célba Red Bullját. Nem kérdés, hogy hazai futamán szeretne visszatérni a holland pilóta a csúcsra. Az egyéni ponttábla első helyét így sem lehetett elorozni tőle, de ha a Mercedes és a McLaren pilótái tovább erősödnek, bármi elképzelhető.

A Red Bull problémái megoldásában nem segített a nyári kötelező kéthetes leállás sem. A következő négy futam azonban más és más aerodinamikai beállítást követel, így azok kritikus tesztek lesznek a csapat számára. Kérdés, hogy a tempó mennyire fog különbözni a különböző pályákon. Az első futam a négyből a hétvégén már egy kis rálátást ad majd az energiaitalosok számára.

Érdekes hír látott napvilágot augusztusban. A Magyar Nagydíjon első Forma-1-es győzelmét szerző Oscar Piastri állítólag törött bordával versenyzett a Hungaroringen és ez jó ómen volt számára, hiszen egy ilyen hátráltató tényező mellett is az első helyre tudta célba vinni autóját.

A nyári szünetben jön el általában az ideje a pilótakeringők időszakának, s ez idén sem volt másként. A Belga Nagydíj utáni napon derült ki amire már lehetett számítani, vagyis, hogy Carlos Sainz a Williams-hez írt alá, de egy olyan feltétellel, hogy ha a Red Bull vagy a Mercedes hívja, akkor átmehet a két élvonalbeli csapat egyikéhez. Sergio Perez fellélegezhetett, megtarthatja ülését a Red Bullnál, legalábbis még egy ideig. Bár a szezon európai részében csapnivaló teljesítményt nyújt a mexikói, a Red Bullnál szokásos eljárás ellenére bizalmat szavaztak az egyéni ponttábla hetedik helyén álló pilótának. Csapatvezetői fronton is volt bejelentés. Az Alpine nemrég kinevezett csapatfőnöke, Oliver Oaks, a második legfiatalabb csapatfőnök lesz a Forma-1-ben.

A nyári szünet előtti utolsó futamon, Belgiumban, a kilátogatók és a szervezők nagy örömére az esőzések nem okoztak olyan káoszos időjárást mint 2021-ben. A hűvös és kiszámíthatatlan időjárás nehezítette ugyan a csapatok dolgát, de szerencsére az eső ezúttal nem szólt bele komolyabban a verseny végkimenetelébe. Hollandiában mérsékelten meleg és esős időszakok várhatóak a versenyhétvégére.

2023-ban Zandvoortban Max Verstappen az első rajtkockából rajtolva győzedelmeskedett. Semmi sem gátolhatta a címvédő pilótát abban, hogy újfent ő állhasson a dobogó tetejére Hollandiában, még az igencsak változékony időjárás és a leállított futam ellenére sem. A holland beállította Sebastian Vettel zsinórban kilenc győzelmes sorozatát. Fernando Alonso a második helyre vitte célba az Aston Martint. Pierre Gasly Forma-1-es pályafutása negyedik dobogós helyezését szerezte a bronzérmes hellyel.

Várhatóan rengetegen fognak kilátogatni a zandvoorti versenypályára is, ott is kitehetik majd a megtelt táblát. A holland rajongók narancsba öltöztetik a lelátókat, majd az ezutáni Olasz Nagydíjon a Tifositól fognak pirosba borulni a lelátók. Az európai rajongók számára még ez a két hétvége áll rendelkezésre, ha nem akarnak nagyon messze utazni a futamok kedvéért. Az Olasz Nagydíjjal ugyanis szeptember közepén véget ér majd a versenyszezon európai része.

A verseny és a pálya

1952-ben rendeztek először Holland Nagydíjat, de a zandvoorti pályát Silverstone-hoz hasonlóan korábban, már 1948-ban megnyitották a háború után az autósportok iránt felélénkült európai lelkesedés nyomán.

A nyomvonal eredetileg Zandvoort homokos dűnei között elterülő állandó versenypálya és néhány közút keverékéből tevődött össze. A Holland Autóklub később felkért egy Le Mans-i győztes pilótát, Sammy Davist, hogy segítse megalkotni a 4,2 km hosszú versenypályát.

Két döntött kanyarja – egy 18 és egy 19 fokos – különlegesnek számít az európai versenypályák között, szeretik is ezt a kihívást a Forma-1-es pilóták.

1985-ig több-kevesebb kihagyással rendeztek itt Forma-1-es futamokat, összesen 30-at. 2020-ban tért volna vissza Hollandiába a Forma-1, de a koronavírus járvány kitörése miatt végül csak 2021-ben debütált ismét a Forma-1-es versenynaptárban.

A 72-körös Holland Nagydíj augusztus 25.-én helyi idő szerint 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,259 km, a teljes versenytáv 306,587 km. A körrekordot Lewis Hamilton tartja. A brit pilóta ideje 1 perc 11,097 másodperc volt 2021-ben.

2023-ban a Holland Nagydíjat Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg. A holland pilóta ideje 2:24:04.411 volt. A második helyen Fernando Alonso ért célba. A bronzérmes helyre az Alpine pilótája, Pierre Gasly állhatott fel.

Forrás: www.facebook.com/amberprkft