Nem sokat pihenhettek a csapatok Las Vegasban, ugyanis alig egy hét múlva már Katarban van jelenésük. Ez a helyszín viszonylag új, a Forma-1-ben 2021-ben mutatkozott be, s idén ismét egy sprinttel kiegészített hétvége előtt állunk, az idei utolsó előtt. Az egyéni világbajnoki cím sorsa eldőlt, Max Verstappen immár négyszeres világbajnokként áll rajthoz Katarban. Kérdés, melyik csapathoz kerül a 2024-es konstruktőri világbajnoki cím.
A Losail versenypálya sokáig inkább a motorsport rajongóknak volt ismerős. A Gyorsasági Motoros Világbajnokságban ugyanis már régóta szerepelt ez a helyszín és miután három évvel ezelőtt a Forma-1-ben is bemutatkozott sikerrel még hosszú ideig a versenynaptár része marad. 2021-ben az Ausztrál Nagydíj helyére ugrott be novemberben a Losail versenypálya, s hamar tudni lehetett, hogy állandó résztvevője lesz a Forma-1-es versenynaptárnak. 2022-ben a Labdarúgó Világbajnokság miatt nem rendeztek itt Forma-1-es futamot. Szó volt róla, hogy más katari helyszín is szóba jöhet Forma-1-es verseny rendezésére, de most is ide térnek vissza a csapatok.
Tavaly irtózatosan meleg volt a verseny idején, október elején Katarban. Több pilóta hőgutát kapott a futam után, ájulással küzdöttek és a hányás sem volt ritka. Végül néhányan a pályaorvosnál kötöttek ki. Ezért idén két hónappal későbbre, december elejére került ez a futam a Forma-1-es versenynaptárban, amikor is 24-25 fok körüli hőmérséklet várható a hétvége során.
Bár az egyéni világbajnoki cím Max Verstappenhez került az előző hétvégén Las Vegasban, a konstruktőri cím sorsa még nyitott. A McLaren nem tudott élni a lehetőséggel, hogy hozzásegítse Lando Norrist első vb címének megszerzéséhez. Két pilótájának köszönhetően viszont vezeti a konstruktőri ponttáblát és nagy eséllyel meg is nyeri azt. A Ferrari feltámadt a szezon utolsó részében, de látva azt milyen jól mentek itt tavaly a wokingi csapat pilótái, idén sem várhatunk tőlük kevesebbet. Az erős és gyors kanyarodási teljesítménnyel bíró MCL38-asoknak fekszik a távol-keleti pálya.
Charles Leclerc elmondta, hogy meglepné, ha a Ferrari felülmúlná brit vetélytársát a Losail versenypályán. Bár Las Vegasban jobb eredményt értek el a maranellói istálló pilótái, mint a McLaren-pilóták, ott a nagy pontok mégis a Mercedes autóversenyzőihez kerültek.
Jöhet a 11. csapat 2026-ban
Bombaként robbant a hír a héten, hogy a Forma-1 megállapodott a General Motors-szal (GM) arról, hogy támogatják a GM-et, hogy a Cadillac 11. csapatként érkezzen a Forma-1-be 2026-ban, s ezzel 22 versenyző áll majd rajthoz kicsit több, mint egy év múlva. Az amerikai csapat kezdetben a Ferrari motorjaival versenyez, s rá pár évre várhatóan saját motorokkal állnak majd rajthoz a versenyautói. Idén januárban már elutasították ennek a csapatnak a jelentkezését, bár akkor még Michael Andretti neve alatt futott a projekt. Később Andretti a háttérbe húzódott, s ez annak a jele lehetett, hogy közeledik a megegyezés. Úgy tűnik ezzel a megállapodással egy hosszú procedúra ér véget, ami nem igazán vetett jó fényt a Forma-1-re.
A verseny és a pálya
A katariak készültek a Forma-1 érkezésére, pár éve újraaszfaltozták a betoncsíkot. A pályán található tripla jobbkezes kanyarkombinációban szinte teljes gázzal hajtanak majd a pilóták. Hasonlóan a törökországi 8-as kanyarhoz, csak épp fordított menetirányban. Ez a kombináció különösen nagy kihívás elé állítja a pilóták gumimenedzselési képességét.
Az 57-körös Katari Nagydíj december 1.-én helyi idő szerint 19 órakor (nálunk 17 órakor) veszi kezdetét a Losail pályán. A pálya hossza: 5,419 km, a teljes versenytáv 308,611 km. A körrekordot Max Verstappen tartja 2023-ból. A holland pilóta ideje 1:24.319.
2023-ban a Katari Nagydíjat Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg. Ideje 1:27:39.168 volt. A második és harmadik helyen a McLaren két pilótája, Oscar Piastri és Lando Norris ért célba.
Forrás: facebook.com/amberprkft/