A most hétvégén, Monacóban megrendezett Forma-1-es futam miatt sokan háborogtak: méregdrága csúcs-szerkezetek rótták a köröket, messze valós teljesítőképességük határa alatt. Az élen haladó Rosbergnél, aki csak a gumi állapotára figyelt még a mezőny végén éppen felzárkózó Caterham is gyorsabb volt.
Mindenki sejtette, ha a Mercedes győz az időmérőn, annak csúnya vége lehet. Mégis döbbenetes volt átélni, hogy alakul át a futam egy oldtimer-ralira. A német ezüstnyilak ugyanis megőrizték első és második helyüket a rajt után, így a világbajnokságot komolyan vevő csapatok a 3. kör után egyszerűen lefújták a meccset, és utasították pilótáikat, hogy tartsanak olyan távolságot az előttük lévőhöz képest, amely biztosítja számukra az aerodinamikai tapadást, és kíméli ezáltal a gumikat. A Mercedes pedig nem habozott a tempót annyira visszavenni, hogy a kényszerű bokszkiállását abszolváló, Caterhames Giedo van der Garde is gyorsabb volt az első tíz körben, mint az élen álló Rosberg.
De miért nem előztek?
Monacóban ez eleve nem könnyű, de a gumikímélés és a félelem most ezt a kevés lehetőséget is minimalizálta. Az előzések előtt sokáig, a lehető legközelebb kell autózni az ellenfélhez, és ez Monacóban 10-15 kör is lehet, de akár egy teljes délután. Vettel és társai ezt teljesen feleslegesnek ítélték, inkább a világbajnokságra gondoltak, és hagyták a Mercedest, hadd menjen. Ha nincs Hamilton hibája a biztonsági autó mögött (túl lassú volt), akkor minden bizonnyal a német istálló mindkét pilótája felállhatott volna a dobogóra.
Csak egy legény van a gáton: Checo!
Na igen: Sergio Perez megmutatta, hogy lehet előzni Monacóban, ez kétségtelen. A mexikói különösen a Nouvelle sikánban vitézkedett, és lepte meg a vonatozás miatt kissé bealvó sztárokat. Szerencsére ők azért annyira nem aludtak el, hogy rutinos mozdulatokkal ne kerüljék el az ütközéseket, amelyeket a rendkívül motivált Perez okozott volna. Persze a dolgot lehetne úgy is nézni, hogy végre valaki izgalmat hozott egy meglehetősen élménymentes futamba. Ezért pedig akár dicséret is járna, de a vége felé Perez sajnos teljesen elvesztette a fonalat: ahogy Räikkönen hátsó kereke mellé szúrta autója orrát, az már teljesen reménytelen volt. A világbajnokság második helyezettje sok pontot vesztett emiatt, Perez pedig saját versenyét is tönkretette az ütközéssel, és ki kellett, hogy álljon. Harciassága így értelmetlen volt, és az értelmetlen dolgok nagyon fájnak.
Sutil inkább ésszel
A Force India német pilótája is megpróbált hasznot húzni a világbajnoki pontjaikért remegő pilóták defenzív körözéséből, és sunyi kis tervet szőtt: a Forma-1 leglassabb kanyarjában, a Grand Hotel Harpinban bujkált be a kanyart kicsit szélesebben vevő pilóták mellé. A terv érdekes módon működött. Ez a 40km/h-ás előzés jóval jámborabb, és kockázatmentesebb volt, mint Perez keménykedése.
És akkor ismét Grosjean
Bár a francia manővere nem csalogatta elő a piros zászlót, mint tette azt Chilton, amikor Maldonadót felrepítette az égbe, de azért így is emlékezetes marad. A Lotus pilótája az őt már edzésen is feltartó Ricciardót büntette meg keményen, amikor az alagút kijárata után hátulról nekiütközött. Az FIA a futam után „visszaesőként” 10 rajthelyes büntetést osztott ki Grosjean-nak, aki eredménytelenül mutogatta a telemetria adatait, miszerint Ricciardo túl hamar fékezett. Eric Boullier, a Lotus csapatfőnöke viszont továbbra is hisz honfitársában, és kitart mellette. Hogy mi lehet a ragaszkodás oka, azt nehéz megmondani, hiszen az anyagilag meglehetősen instabil csapatnak Grosjean nem egy főnyeremény: a monacói hétvégén összesen háromszor törte össze autóját.
Megbüntetik a Mercit?
A hétvége sok kérdést felvető eseménye viszont kétség kívül a Mercedes és a Pirelli 1000 kilométeres tesztje volt, amelyet még a barcelonai futam után bonyolítottak le, de csak most tudódott ki. A teszttel – olvasva az FIA állásfoglalását – a Mercedes mindenképpen vétett a szabályok ellen, hiszen aktuális autóját használta, amelyet ráadásul aktuális pilótái vezettek. A kérdés az, mit talál ki az FIA. Kiszab-e büntetést a Mercedesre, vagy nem. A helyzet elég pikáns: a Mercedes oszlopos és erős résztvevője a Forma-1-nek, ráadásul motorszállító is. A szabálysértés viszont – úgy tűnik – egyértelmű. Gondoljunk egy picit arra, milyen büntetést kapna a Marussia – már, ha lenne erre pénze – egy hasonló tesztért. Na, azt a Mercedes biztosan nem fogja megkapni. A legvalószínűbb így a pénzbírság, vagy az ominózus teszt felajánlása a többi csapatnak is. Mivel azonban egy ilyen esemény sok pénzbe kerül, biztosak lehetünk benne, hogy a Red Bullon, a Ferrarin és a McLarenen kívül más nemigen vállalná be. Akkor viszont mi lenne az FIA eltökélt szándékával, hogy kiegyenlítse az esélyeket, és ne hagyja, hogy csak a leggazdagabb csapatok küzdhessenek a világbajnokságért? Nem lesz egyszerű a megoldás, az biztos.
Dóka Attila
Fotó: Mercedes AMG Petronas, Vodafone McLaren Mercedes