Továbbra is a marketingen spórolnak a magyar kis- és középvállalkozások

Ez derül ki a Marketing112, marketingfelmeres.hu címen is elérhető legfrissebb, immár 5. alkalommal elkészült KKV Marketing Felmérés 2014 c. kutatásából, melyben 2900 kis- és középvállalkozást, illetve azok vezetőit, továbbá egyéni vállalkozót, marketinges döntéshozót kérdeztek meg vállalkozásuk 2014. első féléves (Q1-Q2) marketingjéről, konkrét tevékenységéről és annak eredményeiről.

A nem reprezentatív, 2014. augusztus első felében készült felmérés szerint a megkérdezett vállalkozások 65%-ánál még mindig a cégvezető foglalkozik a marketinggel, viszont stabilan növekszik a marketinges munkatársak száma is (22%). „Az elmúlt 5 évet figyelembe véve ez mindenképpen jó jel. A cégvezetők végre rájöttek, hogy a cég menedzselése és a marketing operatív tevékenysége nem lehet ugyanaz szerepkör egy hatékony vállalkozásban” – egészítette ki a kutatás eredményét Miklovicz Norbert, a Marketing112 kisvállalati marketingszakértője.

2014. első felében a vállalkozások 41% ítélte teljesítményét kismértékben, de növekedőnek.  A megkérdezett cégek marketingjének három fő stratégiai iránya volt: új piacok felkutatása (49%), új termék fejlesztése (41%), illetve a meglévő ügyfelekkel való foglalkozás (39%).

Szintén a korábbi évekkel szemben, az év hátralévő részében a cégek az új piacok felkutatásán kívül (56%) inkább a több marketingre, több reklámra fókuszálnak (57%).

Továbbra is vezető helyen áll a kis- és középvállalkozások online marketing eszköztárában a Facebook. Bár a 2009-es kutatás eredményéhez képest nagy a változás (akkor az e-mail marketing volt a legnépszerűbb kkv-marketing-eszköz), várhatóan a kkv-marketing-mixben sem áll meg a változás. Miklovicz szerint „a Facebook állandó módosulásai például rákényszeríti a cégeket, hogy többet költsenek a közösségi hálón. Az eddig akár több százezer rajongót hozó alkalmazás (pl. oklevél alkalmazások) használatát ellehetetlenítették, a hirdetési költségek drágultak, az úgynevezett kapuoldalakat (amelyek más tartalmat mutatnak rajongónak, és mást a nem rajongónak) is kivezették. A közösségi oldalon is három dolog dominál: a márka, a tartalom és az elkölthető pénz”.

A Facebookhoz egyébként egy vadonatúj marketingtrend is tartozik. Éppen ez a változás az oka annak, hogy rohamosan növekszik a Facebook-csoportok marketingre történő használata. „A marketingesek rájöttek, hogy a Facebook-csoportok zártságukkal, elérési arányukkal és klubszerű megjelenésükkel sokszor hatékonyabban működnek, mint egy Facebook rajongói oldal, melynek marketinghatékonysági szempontú teljesítményét folyamatos szabályok nehezítik” – mondja a marketingguru.

 A top 5 kkv-marketing-eszköz az idei év első felében:

  1. Facebook-tartalom-menedzsment
  2. Személyes kapcsolatok, networking
  3. E-mail marketing
  4. Keresőoptimalizálás (SEO)
  5. Kattintás alapú hirdetések

Tavalyhoz képest – nem jelentősen – 1%-kal csökkent azon vállalkozások száma, amelyek 15% felett költenek a bevételükből marketingre (8%). Ezzel együtt a marketingre költők közötti szakadék tovább mélyül. Ugyanis azok száma nőtt, akik a bevételüknek csupán 5%-át tudják marketingre fordítani. Tehát továbbra is kialakulóban az a helyzet, hogy vagy nagyon keveset tud egy kkv költeni, vagy pedig egyre többet.

A Marketing112 felmérése alapján a megkérdezett cégvezetők és döntéshozók legtöbbet autodidakta módon könyvekből (86%) sajátítják el a számukra szükséges marketingismereteket, utána a tanácsadói anyagok és a konferenciák pótolják a hiányzó szakmai tudást.

A kutatás válaszaiból kiderült még, hogy a válaszadók 48%-a elégedetlen a honlapjának teljesítményével, ezért további változtatásokat, fejlesztéseket tervez. 41%-uk fontosnak tartja konkurensének figyelemmel kísérését, illetve rendszeresen konkurenst figyel.

A kutatás teljes tartalma ingyenesen itt tölthető le: http//www.marketingfelmeres.hu