Az MT Zrt. ausztriai képviselete elkészítette aktuális piaci trendriportját, amely az Ausztriából érkező turisztikai forgalmunk szempontjából veszi sorra az iparági előrejelzéseket és tapasztalatokat.
Az összegzés szerint Ausztria továbbra is a második legjelentősebb turisztikai forráspiacunk, a lakosságszámhoz viszonyítva pedig a legnagyobb. A szomszédos osztrák piac az egyik legjobban megdolgozott turisztikai küldőpiacunk, ahonnan átlagosan minden tízedik lakosra egy magyarországi vendégéjszaka esik. A KSH idei évre vonatkozó legfrissebb, az év első 8 hónapjáról rendelkezésre álló adatai alapján közel 2%-os forgalomnövekedésről számoltak be a hazai kereskedelmi szálláshelyek az osztrák relációt illetően. Egy erős, év végi hajrával nem kizárt a 2011-es rekordév eredményeinek megismétlődése. A naptárhatás azonban kedvezőtlen előjelű, mert az októberi állami ünnep, s a novemberi ünnepnapok idén hétvégére esnek, ami csökkenti a „hosszú hétvégés” vendégforgalom-bővülés lehetőségét. Az ünnepnapok kiesésével több bécsi és alsó-ausztriai iskola eltolta az „autonóm iskolai szabadnapokat”, így sok osztrák iskolában idén nem lesz egybefüggő, – a turizmusnak is kedvező – iskolai szünet.
A trendriport sok más iparági elemzés, hasznos és érdekes információ mellett hivatkozik az osztrák Verkehrsbüro konszern felmérésének megállapítására, amely szerint Ausztriában folyamatosan nő a spontán döntő utazók részaránya. A klasszikus „impulzusutazók” mellé felsorakoznak a Dinkik (double income no kids) és a Smathik (save money and travel happy), akik az olcsó, de minőségi szolgáltatásokat tartalmazó last minute ajánlatokra „utaznak”, és spontán módon, az őket érő impulzusok alapján döntenek. Az Osztrák Utazási Szövetség (ÖRV) ősz eleji felmérése szerint a tagság közel harmada a forgalom növekedésére számít az elkövetkezendő évben, míg alig ötödük nyilatkozott úgy, hogy forgalmuk visszaesését valószínűsíti. A fent leírtakat erősíti, és egyben trendszerűséget is mutat, hogy az ÖRV felmérése szerint is folyamatosan nő az „egyéni utakat” (Individualreisen) foglalók aránya. A magyarországi beutazó forgalmunk szempontjából biztató, hogy az 50+ generáció köréből további forgalomnövekedést valószínűsít a választ adó utazási irodák közel háromnegyede. A jó ár-érték arányú desztinációk esetében is egyre több osztrák turista részesíti előnyben az all inclusive szolgáltatásokat, így ezen termékkör kibővítése javasolt a hazai szolgáltatók számára.
Több piackutató egybehangzó felmérése alapján az osztrákok utazási hajlandóságát tekintve továbbra is optimista a piaci hangulat. Ausztriában az utazás az élet velejárója, a főszabadságról nem mondanak le az osztrákok, legfeljebb rövidebb időre utaznak, és inkább a második, harmadik, negyedik szabadságtól tekintenek el. Várakozások szerint 2015 első felében is folytatódik a belföldi turizmus reneszánsza: az utazást tervező osztrákok közül minden ötödik belföldi pihenési szándékról nyilatkozott. Fontos megjegyezni, hogy az Ausztriából érkező vendégforgalmunkban egyfajta “generációváltás” megy végbe, az idősebb kúravendégek helyett, a fiatalabb, kultúrára és városlátogatásra nyitott, egyúttal jobban költő vendégek érkeznek, ám számarányban ez utóbbi csoport csak jó pár év múlva fogja utolérni a “kieső” idősebb korosztály alkotta vendégkör létszámát. Az osztrák látogatók – az elmúlt évek átlagában – éves szinten 125 milliárd forintot költöttek Magyarországon, amelynek 70%-a turisztikai célú költés. Az osztrák látogatók naponta 80 millió forinttal (!) járulnak hozzá a magyar költségvetés bevételi oldalához. Turisztikai jellegű költésük közel fele az egészségturizmushoz kapcsolódik, amely arány kétszerese az EU-ból érkező vendégek átlagának. Az MT Zrt ausztriai képviseletének 7 oldalas aktuális piaci előrejelzése teljes terjedelemben letölthető innen: http://at.gotohungary.com/dokumentumok (Piackutatás).