Február 15-én nyit Bécs első Social Business Hotelje, melynek személyzete jórészt fiatal menekültekből áll. A magdas Hotel mintapéldája lehet annak, hogy a gazdasági siker és a szociális tevékenység nem állnak szemben egymással.
Egy kilenchónapos átépítést követően Bécsben egy egykori idősek otthona új funkciót kapott. Az osztrák főváros első Social Business Hoteljében a 27 fős személyzetből 23-nak hivatalos menekültstátusza van. Fiatalok, akik nem önszántukból indultak külföldre, hiszen az éhezés, a háború, a kínzás vagy az üldöztetés nem hagyott nekik választási lehetőséget. „Nemcsak szociális, de gazdasági szempontból is érthetetlen, hogy fiatal, motivált és tehetséges embereket semmittevésre ítélünk. Ez a ház megmutatja, hogy másként is lehet“, hangsúlyozta Michael Landau, a Bécsi Caritas vezetője.
A szociális vállalkozások jellemzője, hogy különösen azon csoportok számára teremtenek munkahelyeket, akik valamilyen okból egyébként nehezen kapnának munkát. Az ilyen vállalkozások kereskedelmi alapon működnek, de társadalmi célt szolgálnak. „Migrációs háttérrel rendelkező embereknek nyújtunk perspektívát, akik az osztrák munkaerőpiacon csak nehezen tudnának elhelyezkedni. Ezzel félreérthetetlenül és világosan szeretnénk jelezni: Aki legálisan tartózkodik Ausztriában, annak meg kell engedni, hogy legálisan dolgozhasson nálunk. A lényeg, hogy ne csak menedéket, de jövőt is adjunk az embereknek”, magyarázza Klaus Schwertner, a Bécsi Caritas főtitkára.
A bécsi koncepciót Muhámmád Junusz, Nobel-békedíjas bangladesi közgazdász ötlete ihlette, aki mikrohitelező tevékenységével és munkahelyteremtő programjával vált ismertté. A 78 szobás magdas Hotelt kis pénzügyi ráfordítással, a rendelkezésre álló eszközök kreatív felhasználásával alakították ki. A berendezés során megmentették például az idősek otthonából megmaradt foteleket, mindenhol újra cserélték viszont a padlószőnyeget, a csempéket és a matracokat. A munkálatokból lelkes önkéntesek mellett a booking.com csapata is kivette a részét. Nemcsak az átépítést, de a finanszírozást is kreatívan oldották meg: a 1,5 millió eurós beruházást a BAWAG PSK közösségi finanszírozási (crowdfunding) kampánya 57.000 euróval segítette.