Sokan úgy gondolják, hogy elegendő az ötlet vagy a pénz ahhoz, hogy sikerre vigyék a vállalkozásukat, de ez tévhit. Tegyük félre a vezetői egót, és nézzünk szembe a 10 legnagyobb buktatóval.
Szomorú mindenki által ismert tény, hogy Magyarországon az újonnan alapított cégek 40 százaléka elbukik az első évben, 80 százalékuk pedig nem éli túl az első öt évet. Fehér Tímea, az Első Magyar Családmentor kft. ügyvezetője összeszedte az induló vállalkozások legnagyobb buktatóit.
“Sokan úgy gondolják, hogy elegendő egy ötlet vagy pénz ahhoz, hogy vállalkozást csináljanak. Ráadásul a vállalkozási ismereteket sem tanítják, így sokszor fogalmuk sincs hogyan kellene hozzáfogni egy vállalkozás létrehozásához és az mivel jár (idő, pénz, szaktudás, stb.). Nem árt, ha tisztában vannak azzal, hogy egy ötlet még nem elegendő egy vállalkozás létrehozatalához, ez csupán 5%-át teszi ki. Ha van rá pénze már sokkal könnyebb út a megvalósuláshoz, de tervezés, vállalkozói ismeretek, jó munkaerő, kapcsolatok, partnerek, a piac feltérképezése nélkül csak veszteség, sikertelenség, és kidobott pénz az egész és a befektetett időt és munkát se hagyjuk figyelmen kívül. Bizonyára ismerősen hangzik, hogy mennyit dolgoztam, mindent megtettem és nem sikerült… Felmerül a kérdés: tényleg mindent megtett, vagy inkább azt kérdezném azt tette, amit tennie kellett volna. Tisztában kell lenni azzal, hogy minden vállalkozás elindítása már az első pillanatban (cégalapítás) anyagi ráfordítást igényel. Tervezés nélkül sokszor azt tapasztaljuk, hogy mire elindulna a vállalkozás, már elfogyott a pénz és nincs se anyagi, se emberi erőforrás, így már nincs idő kivárni az eredményt. A tervezéskor általában kiderül, hogy mennyire életképes a vállalkozás, így sokkal jobb még az elején meghozni egy negatív döntést, mint felvállalni egy hatalmas adósság állományt és megvárni, míg fizető képtelenné válik a cég” – mondta a szakember, aki szerint az induló vállalkozásoknak megoldást jelenthet egy cégmentori szolgáltatás.
“Letéve a vezetői egót, őszintén szembe nézni a jelenlegi helyzettel és felderíteni a hiányosságokat, majd ezt követően pótolni azokat például képzéssel, jó könyvelővel, tervezéssel, piackutatással, marketinggel, és a megoldásra kell koncentrálni. Mi nem tanácsot adunk, hanem egy szakmai teamet állítunk a vállalkozások mögé. Közös célunk, hogy megvédjük a vállalkozást és segítjük, hogy a cégvezető a szakmai munkájára tudjon koncentrálni, így levesszük a terhet az egyéb, cégvezetőt érintő feladatokról és szakmai teammel támogatjuk és előkészítjük a stratégiai döntéshelyzeteket. Pár hónapja kezdtük csupán a tevékenységünket, de már most látszik, hogy egy olyan területre kínálunk a szolgáltatásunkkal megoldást, amire nagy szükségük van az induló és meglévő vállalkozásoknak egyaránt. Természetesen tudjuk, hogy a szolgáltatásunkra nem mindenkinek van egyformán szüksége, ezért a cégmentori koncepciónkra az egyediség jellemző. A 2008 óta tartó bizalmi válságot mi is megérezzük, és egyértelműen kihatással van a cégek belügyeibe való betekintésünkre, ezért úgy állítottuk össze a koncepciónkat, hogy egy kötelezettség mentes beszélgetés előzi meg a cégvezető döntését mielőtt mellettünk voksol. Így semmit nem kockáztat, de abban biztos vagyok, hogy a Velünk való találkozásból mindenki profitál” – tette hozzá Fehér Tímea, az Első Magyar Családmentor kft. ügyvezetője, aki biztos abban, hogy a kívülállók sokkal jobban rálátnak a problémákra a stresszes és nehéz döntéshelyzetben lévő embereknél.
Ezekkel érdemes tisztában lenni, mielőtt céget alapítunk:
TOP 10 legnagyobb buktató induló vállalkozásoknak
1. Bizalom vesztés.
2. Vállalkozói ismeretek hiánya.
3. Hiteles információ, tájékozatlanság hiánya – rossz döntési helyzetek.
4. A tervezés elmaradása (pl.: kiszállási pontmeghatározása), kontroll (hol tartok most).
5. A piaci szereplők feltérképezése és a vállalkozás piaci jelenlétének meghatározása.
6. Jövőkép építés elmaradása (Hova akarok eljutni?)
7. Cégvezetői személyiségi jegyek túl exponálása (pl.: Én mindent jobban tudok, mit más..).
8. A PR és a marketing (on-line marketing) elhanyagolása, szerepük bagatellizálása.
9. Nem megfelelő partnerek, munkatársak megválasztása.
10. Rossz költség és árképzés, a folyamatos költség optimalizáció elmaradása, jövőbeni célokra történő forrás elkülönítésének hiánya.