Ahogy azt az elmúlt években megszokhattuk, a Spanyol Rali után hosszabb pihenőre mehettek a ralimezőny tagjai, mielőtt búcsút mondanánk a 2015-ös versenyszezonnak. A hétvégén ugyanis a szezonzáró Wales Rali következik, ismét tét nélkül. A világbajnoki címek sorsa korábban eldőlt, így most már csak az autóversenyzés szeretetére koncentrálhatnak a raliversenyzők.
Különösen nagy meglepetés a hétvégén sem várható Sebastien Ogier zsinórban harmadik évben nyújtott dominanciáját követően. A francia pilóta sikere ezúttal is garantált, amennyiben nem szól közbe a technika ördöge. Az elmúlt két évben a VW pilótája vihette haza az utolsó trófeát, várhatóan idén is ez lesz a fő célkitűzés számára.
Az időjárás mindig kulcsfontosságú tényező a Wales Ralin. Hideg és esős körülmények és saras-murvás utak a jellemzőek erre a ralira, s ezúttal is valami hasonló vár a mezőnyre. Ez a verseny abban is különleges, hogy ez a versenynaptár egyik legkiszámíthatatlanabb megmérettetése. A megfelelő abroncsválasztás létfontosságú szerepet játszik majd a sikerben. A verseny nagyon nehéz, az utak csúszósak, s akár hó és jég is része lehet a show-nak.
A Wales Ralit – korábban Brit Ralit – néhány különleges év kivételével 1959 óta a világbajnokság utolsó versenyeként jegyzik. Az 1932-es év óta RAC Raliként, majd pár éve Wales Raliként emlegetett versenyt idén sem szeptemberben, sem decemberben, hanem közötte, novemberben, egy kicsit enyhébb időjárási körülmények között tartják. Ez nem változtat azon, hogy ez a szezon egyik leghíresebb ralija, többek között azért, mert sokszor itt dől el a világbajnoki címek sorsa.
S akiknek nem örömkocsikázás a hétvégi futam
A Hyundairól továbbra is sok szó esik azután, hogy a konstruktőri második helyet célozta meg. Ausztráliában még a második helyen állt a koreai csapat, de aztán a Citroen kielőzte és jelenleg is négy pontos előnnyel áll előtte. A csapat mindent megtesz a siker érdekében. Idén negyedszer egy negyedik autót is csatasorba állít, ráadásul átalakította a pilótafelállását is. Dani Sordo és Hayden Paddon maradnak a csapatnál, miközben Thierry Neuville Kevin Abbringgel alkot majd egy csapatot a Hyundai Mobis WRT-nél. Bár Neuville áll a legjobb helyen közülük az egyéni ponttáblán, mégis elégedetlenek voltak vele a csapatvezetésben az elmúlt időkben. Azért, hogy ne érezze a teljesítménykényszert, s már a jövő évre koncentrálhasson, átkerült a belga pilóta Abbring mellé a szezonzáró rali idejére.
Az M-Sport pilótái közben a jövőjükért versenyeznek a hétvégi futamon, hiszen Malcolm Wilson csapatvezető a walesi eredményektől teszi függővé, hogy Elfyn Evans és Ott Tanak maradhat-e jövőre is a csapatnál.
A 2016-os versenynaptár
November elején nyilvánosságra hozták a jövő évi rali vb-s versenynaptárt. Ez alapján 13-ról 14-re növekszik a versenyek száma, mivel 17 évnyi kihagyás után visszatér Kína a ralis porondra. 1999 után ismét ellátogat a mezőny Kínába, hogy 2016. szeptember 9-11. között alig 70 km-re Pekingtől mérkőzzön meg a mezőny.
A szokásos monte-carlói helyszínnel nyit a szezon január végén. A hagyományosan szezonzáró Wales Rali helyét viszont jövőre átveszi Ausztrália, gyaníthatóan azért, hogy csökkentsék az utazási és szállítási költségeket és kedvezzenek a mindig újításra kész ausztrál szervezőknek.
A rali
A 2015-ös Wales Rali három napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz 312,16 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1458,15 km.
Az elmúlt évek Wales/Brit Rali győztesei:
2014 S Ogier (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 J-M Latvala (Ford)
2010 S Loeb (Citroën)
2009 S Loeb (Citroën)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Hirvonen (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru)
2004 P Solberg (Subaru)
2003- P Solberg (Subaru)
2002 P Solberg (Subaru)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 R Burns (Subaru)
1999 R Burns (Subaru)
1998 R Burns (Mitsubishi)
1997 C McRae (Subaru)
1996 A Schwarz (Toyota)
1995 C McRae (Subaru)
1994 C McRae (Subaru)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 C Sainz (Toyota)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Spanyol Rali után:
Egyéni
- Sebastien Ogier (FRA) Volkswagen Motorsport 238 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Volkswagen Motorsport 180 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Volkswagen Motorsport II 154 pont
- Mads Östberg (NOR) Citroën WRT 110 pont
- Kris Meeke (GBR) Citroën WRT 94 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 90 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 81 pont
- Dani Sorod (ESP) Hyundai Motorsport N 77 pont
- Hay den Paddon (NZL) Hyundai Motorsport 74 pont
- Ott Tanak (EST) M-Sport WRT 63 pont
Gyártók
- Volkswagen Motorsport 387 pont
- Citroën WRT 206 pont
- Hyundai Motorsport 202 pont
- M-Sport WRT 173 pont
- Volkswagen Motorsport II 116 pont
- Hyundai Motorsport N 67 pont
- Jipocar Czech National Team 51 pont
- FWRT SRL 9 pont
(Forrás: Amber PR)