A tavalyinál erősebb magyar jelenléttel, 35 társkiállítóval mutatkozik be Magyarország a világ legnagyobb turisztikai vásárán az 50. jubileumát ünneplő Internationale Tourismus Börse-n (ITB) március 9. és 13. között, Berlinben. A Magyar Turizmus Zrt. szervezésében 300 m2 területen jelenik meg a magyar turisztikai kínálat. A meglévő célcsoportok megtartása mellett a fiatal és középkorú német utazók megnyerésére koncentrál az MT Zrt. Ennek érdekében az egészségturisztikai kínálat mellett a fesztiválok, az aktívturizmus, a vízparti üdülések, a megújult gasztronómiai kínálat és ezek kombinációjának népszerűsítése lehet célravezető.
Öt kontinens 185 országának 10.000 kiállítója várja a 115.000 szakmai és 50.000 nagyközönségi látogatót a gigantikus kiállítás 160.000 négyzetméterén Berlinben, március 9. és 13. között.
A magyar stand
Az idén januárban debütált új magyar kiállítási arculat – amelyet a prágai Holiday World kiállításon a legszebb standok versenyében díjaztak – a fotóalapú kommunikáció mellett egyre nagyobb teret ad az általános trendekhez igazodó grafikai elemeknek. A magyar közösségi standon 35 társkiállító vonultatja fel kínálatát. A látogatók odacsábításáról több attrakció is gondoskodik: a mindig népszerű Rubik-kocka bemutató mellett, kürtőskalács kóstoló, Bánhegyi Adrienn ugróköteles bemutatója, Lánszki Lőrinc gitárművész zenei produkciója, illetve Magyar Zsuzsa és Nagy József néptáncbemutatója és tánciskolája szórakoztatja a látogatókat.
A magyar bemutatkozás szakmai programjai
Már a megnyitó előtti napon, március 8-án megtartották azt a sajtótájékoztatót, amelyen Magyarország turisztikai eredményeit és újdonságait ismerhette meg a német sajtó. A magyar turizmus eredményeiről Dr. Ruszinkó Ádám, az NGM turizmusért felelős helyettes államtitkára számolt be. Előadásában kiemelte a turizmus nemzetgazdaságban betöltött szerepét, valamint bemutatta a 2015-ös, rekorderedményeket felmutató év legfontosabb eredményeit. Hangsúlyozta, hogy a kiemelkedő nemzetközi és magyar turisztikai adatok azért is külön örvendetesek, mert az elmúlt év számos kihívás elé állította a turisztikai szektort (terrorfenyegetettség, menekültkérdés, olajár alakulása, árfolyammozgások). Prezentációjában bemutatta továbbá az elmúlt időszak jelentősebb turisztikai fejlesztéseit, illetve a jövőben tervezett kiemelt beruházásokat. A német küldőpiaci vonatkozásokat és a Magyar Turizmus Zrt. németországi tevékenységét Mezősi Csilla, a társaság németországi képviseletvezetője mutatta be, Gyuricza Bernadett az MT Zrt. müncheni képviselője pedig a magyarországi turisztikai kínálat újdonságairól, a legújabb fejlesztésekről adott átfogó képet. A sajtótájékoztató előadói között volt Helmuth Meyer is, aki a legnagyobb példányszámú német utazási magazin, az ADAC Reisemagazin új, Budapestről szóló kiadásáról beszélt. A 2016 áprilisában megjelenő Budapest-füzet egy sokszínű, dinamikus, sportos Budapest imázst közvetít majd. A Gasztoélmények Évére való tekintettel, a bemutatott témák között kiemelt hangsúlyt kapott a csúcsgasztronómiát és a kulináris szakmát jelképező Bocuse d’Or, a világ legrangosabb szakácsversenyének európai döntője, amelyet Budapesten rendeznek meg májusban.
A vásár első napjának estéjén, március 9-én a Magyar Turizmus Zrt. és a berlini magyar nagykövetség közös fogadást ad szakmai partnerei részére. Az MT Zrt. szakemberei – kiegészülve Glázer Tamás turisztikai vezérigazgató-helyettessel – a kiállítás teljes időtartama alatt folyamatosan tárgyalak a turisztikai szakma, a társszervezetek és a média képviselőivel, illetve az ITB szakmai programjain is képviseltetik magukat.
Németország továbbra is a legfontosabb piac a magyar turizmus számára
A sajtótájékoztatón is kiemelték, hogy Németország továbbra is a legfontosabb piac a magyar turizmus számára. A német vendégek és vendégéjszakák száma a tavalyi értékekhez hasonló: közel 549 ezer német vendég töltött el mintegy 2 millió vendégéjszakát a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 2015-ben. Ezek az adatok természetesen nem fedik le teljes mértékben a piac teljesítményét, például a németek körében hallatlanul népszerű dunai hajóutak, a német tulajdonú magyarországi ingatlanok, vagy a magánszállások vendégforgalmát. A KSH adatai szerint csak az 5 napnál tovább tartózkodó turisták költése meghaladja a 180 milliárd forintos bevételt éves szinten. Németország több jelentős küldőpiac vendégéjszakáinak együttes volumenét adja. Az EU-ból érkező vendégek több, mint egyötödét jelentő németek büszkélkedhetnek továbbá a legmagasabb, 3,6 napos tartózkodási idővel. A Magyarországot programozó utazásszervezők és a nagyobb volumenű vendégéjszakát hozó stratégiai partnerek átlagosan 5-15% fölötti növekedést tapasztaltak, és bővítésben is gondolkodnak. A német beutazó forgalom nagy előnye, hogy a területi koncentrációja kisebb, így szinte minden régióban megjelenik. Érdekes trend, hogy a Budapest iránti kereslet növekedésének köszönhetően jelentősen nőtt a rövid hétvégére érkező német látogatók száma, míg korábban elsősorban a fő utazásuk célpontja volt Magyarország.
A német vendégek továbbra is nagy érdeklődést mutatnak az egészségturisztikai szolgáltatásaink iránt. A magyarországi gyógyszállók foglalásainak több mint 22%-a német vendégektől érkezett tavaly, ami azt jelenti, hogy a legtöbb vendéget Németországból fogadták. Egyre népszerűbb a gyógyüdülés és a kempingezés összekapcsolása, ezért a Magyar Turizmus Zrt. német sajtóanyaga külön is felhívja a figyelmet a termálkempingekre. Az egészség megőrzése és a mozgás összefüggéseit pedig az aktívturisztikai kínálat kiemelése taglalja az anyagban, különös hangsúlyt helyezve a kerékpározási és természetjárási lehetőségekre, többek között az országos Kék túra útvonal bejárására. Természetesen a kulturális programokból is ízelítőt adtak a sajtótájékoztatón, megemlítve többek között a Budapesti Tavaszi Fesztivált, valamint a Violin Travel utazási iroda által a magyar piacon elsőként kínált zenei tematikus sétákat. Különösen fontos bemutatkozási lehetőség lesz idén Magyarország számára a másfél millió főt vonzó Hamburgi Kikötő Ünnep (Hamburger Hafengeburtstag) rendezvény is, melyen hazánk partnerország lesz.
A fogyasztói szemlélet német piacon tapasztalható folyamatos változása, a környezettudatosság, az aktív, sportos életmód térnyerése és a közvetlen elérhetőség fontossága miatt állandó megújulás és infrastruktúrafejlesztés szükséges.
Fontos szempont, hogy az új légi-összeköttetéseknek köszönhetőn 2016-ban még könnyebben elérhetik magyarországi úti céljukat a német vendégek: 2016. április 11-től heti három közvetlen járat indul Münchenből Debrecenbe. A Wizzair a téli menetrendben indította el a Baden‐Baden és Budapest közötti járatot. Frankfurtból, Berlinből, Hamburgból, Düsseldorfból és Friedrichshafenből pedig további charterjáratok állnak rendelkezésre Hévízi célállomással. Az Air Berlin frekvenciát emel, a Ryanair Berlinből és Nürnbergből, a German Wings pedig Hamburgból indít járatokat Budapestre.
„Az egészségtudatosság nem csak az idősebbek esetében, hanem a középkorúaknál is fontos szempont, ők is keresik az egészségmegőrzést és az aktív kikapcsolódást biztosító utazási lehetőségeket. A célcsoportok konzekvens megszólítása és igényes kiszolgálása, a megfelelő ár-érték arány és a folyamatos piaci jelenlét a siker kulcsa.” – hangsúlyozta Mezősi Csilla. A Magyarországra irányuló turizmusban korábban dominált az idős utazók aránya, ezért stratégiai célként jelölték meg az új partnerek és célcsoportok megnyerését. A NIT német kutatóintézet 2015. évi friss kutatása szerint jelenleg a Magyarországra utazó németek 33%-a 40 évesnél fiatalabb, szintén 33%-ot tesz ki a 40-59 éves korosztály és 34% a 60 évesnél idősebb utazók aránya. Ez azt jelenti, hogy a megújult, trendi turisztikai kínálatnak, az elmúlt években megvalósított termék- és infrastruktúrafejlesztéseknek, valamint a megújuló országmarketingnek köszönhetően sikerült eredményt elérni az új célcsoportok megszólításában, Magyarországra csábításában. A fiatalok és középkorúak megnyerésére kiváló lehetőség a „még nem felfedezett érdekes kínálat”, (a gourmet és fine dining jó ár-érték aránya), továbbá a vízparti és aktív üdülés, a természeti értékeink bemutatása, illetve ezen versenyképes termékek kombinációja. A hivatásturisztikai szegmens jó teljesítményét nagymértékben támogatja a Magyarországra települt német vállalkozások aktivitása. A Magyar Turizmus Zrt. 2016-os célkitűzései között szerepel továbbá – a nagyközönségi kommunikáció mellett – a legnagyobb utazásszervezőkkel, a légitársaságokkal, valamint más stratégiai partnerekkel való még szorosabb együttműködés, az évszakonként ismétlődő kampányok megvalósítása, fokozott jelenlét a közösségi médiában és partnerország-szerep szorgalmazása a nagy vonzerejű közönség- és szakmai rendezvényeken. – fejtette ki a németországi képviseletvezető.