USA, Mexikó, Brazília következik
A Forma-1-es mezőny elutazott Ázsiából az amerikai kontinensre a következő három amerikai futamra. Először a hétvégén az autógyártás fellegvárában, az USA-ban, azon belül is a texasi Austinban állnak rajthoz a versenyzők. Az észak-amerikai egy rendkívül fontos piac a Forma-1-es résztvevők számára, így ez a verseny kihagyhatatlan a versenynaptárból. Ráadásul a Forma-1 tulajdonosváltásával együtt a jövőben még több amerikai szereplővel bővülhet a versenynaptár. Vasárnap Texasból azonnal repülnek majd tovább a résztvevők Mexikóba, majd Brazíliába, hogy az amerikai megmérettetések után az arab-öbölbeli Abu Dzabiban érjen véget a világbajnokság.
Az idei versenyszezon is extra hosszú, s bár már október közepét írunk, ezzel együtt még négy futam van hátra. A Mercedes és Lewis Hamilton annyira elhúzott a nyári szünet után a szezon második részében, hogy ezen a hétvégén a csapat és pilótája is megszerezheti a világbajnoki címet. Vettel számára rendkívül kiábrándító lehet, hogy a nyári szünetig ő vezette az egyéni ponttáblát, most meg úgy áll a helyzet, hogy ha ötödikként vagy annál hátrább végez az észak-amerikai versenyen, elveszti a már-már zsebében érzett vb címet. Lewis Hamilton a markába nevet, hiszen szeptemberig nem vezetett egyszer sem az egyéni ponttáblán, most meg negyedik világbajnoki címe közelségébe került.
Az austini pálya Hamilton nagy kedvence. Az elmúlt három évben zsinórban nyert itt, így nem is kérdéses, hogy idén is ő lesz a verseny favoritja. Sebastian Vettelnek ezzel szemben egyszer sikerült a COTA pályán nyernie, 2013-ban még a Red Bull színeiben. A német versenyzőnek arra kell figyelnie, hogy amennyiben autójával nem lesz gond, az ötödiknél jobb helyen érjen célba. Így még ha nem is sok, de halvány reménye maradhat a vb címre.
S mi történt tavaly? Lewis Hamilton hosszú kihagyás után visszavette a stafétabotot csapattársától, Nico Rosbergtől és Austinban ismét a dobogó tetejére állhatott. Az volt a brit pilóta 50. Forma-1-es elsősége. Rosbergnek csak a második hely jutott a texasi pályán. A bronzérmes helyezés Daniel Ricciardóé lett. Így gyakorlatilag olyan sorrendben állhattak fel a pilóták a dobogóra, amilyen sorrendben az időmérő edzésen végeztek szombaton.
2015-ben esős, tavaly azonban napos, száraz időt fogadta a mezőnyt Austinban. Idén ismét záporok-zivatarok várhatók a hétvégén, ami megnehezítheti a csapatok dolgát. A Pirelli idén a lágy, az ultralágy és a szuperlágy abroncsait viszi el az USA Nagydíj helyszínére. Ezek a gumik elég sokoldalúak ahhoz, hogy megbirkózzanak a pálya és az időjárás különböző kihívásaival. Ráadásul az eddigieknél gyorsabb köridőket eredményezhetnek.
Jolyon Palmer visszavonulásával megnyílt az út Carlos Sainz előtt, hogy a Renault színeiben álljon rajthoz már az USA Nagydíjon. Ekkor a Toro Rosso (vagyis a Red Bull) nagy gonddal találta szemben magát. Az újonc Gasly a Super Formula versenysorozatban kell versenyezzen a hétvégén, Japánban, így a helye üresen maradt. Helmut Marko telefonja minden bizonnyal rengeteget csörgött a Japán Forma-1-es Nagydíjat követően, mikor ez kiderült, de Marko egy ismeretlen pilóta helyett az egykori Red Bull Junior Team egy tagját választotta, az új-zélandi Brendon Hartley személyében. Hartley amúgy is helyet keresett magának, mivel a Porsche sportautós karrierje megrekedni látszik azután, hogy a német autógyártó cég úgy döntött, elhagyja a WEC-et (World Endurance Championship). Hartley a visszahívott Danyiil Kvjat csapattársa lesz az USA Nagydíj alatt.
A fenti események fényében Robert Kubica 2018-ban nyilvánvalóan nem fog helyet kapni a Renault-nál. A lengyel pilóta azonban nem adta fel, s máris egy újabb sikeresen teszten van túl, ezúttal a Williams-szel. A lengyel autóversenyző Felipe Massa helyére pályázik Lance Stroll csapattársaként. Bár a brit csapat semmilyen részletet nem hozott nyilvánosságra a teszttel kapcsolatban, annyit azért tudni lehet, hogy a 2014-es FW36-ossal végrehajtott tesztelés sikeresen lezajlott. Ezen a héten újabb teszten vesz részt a 33 éves pilóta, ismét a Hungaroringen.
A verseny és a pálya
Texas fővárosa, Austin, Tavo Hellmundnak, egy helybéli volt Forma-1-es pilótának köszönheti a pálya és a verseny létrejöttét. Hellmund szoros barátságot ápolt az F1 volt teljhatalmú urával, Bernie Ecclestone-nal. Miután Hellmund elintézte, hogy hazájában legyen Forma-1-es nagydíj, a továbbiakban nem vett részt a szervezésben. A verseny szervezőinek sokáig főtt is a feje, hogy el tud-e készülni a pálya időben. Végül azonban tető alá hozták a projektet és Austin azóta is egyeduralkodóként rendezi meg az USA Nagydíjat. A 20 kanyaros austini pályán található egy igencsak meredek emelkedő, amely igen találóan „az a rendkívüli út a mennyekbe” elnevezést kapta.
Az 56-körös USA Nagydíj október 22.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 21 órakor) veszi kezdetét Austinban (Texas), a Circuit of The Americas (COTA) pályán. A pálya hossza: 5,513 km, a teljes versenytáv 308,405 km. A pályarekordot Sebastian Vettel tartja 2012-ből, ideje 1 perc 39,347 másodperc.
(Forrás: Amber PR)