SZÖVEG: DÓKA ATTILA, FOTÓ: JUHÁSZ MELINDA
Remekül kinéző SUV a Kona, ez nem vitás. Merész és friss, de azért sosem annyira, hogy ebből bármi hátránya származzon. A legnagyobb pozitívuma azonban egészen váratlanul a picinyke, háromhengeres motorja lett számomra.
Olyannyira, hogy rögtön bele is vágok a közepébe és vele kezdem az értékelést. Egészen pontosan az első gázadással. Mivel csakúgy, mint a párkapcsolatokban, egy autónál is sok minden eldől az első pillanatban. Például az, hogy egy ilyesfajta, bátor motort imádni fogunk. A hangja remek, bátran nekiiramodik, és sokkal erősebbnek érzed, mint amit a mérési eredmények mutatnak. A jól sikerült erőforrás, amely 120 lóerőt hoz ki az alig egy literes blokkból így csakugyan a Kona egyik legfőbb vonzereje. A másik persze a dizájnos kasztni, de ez már nem annyira meglepő: a kis SUV-ok alapvetően trendi külsejükkel hódítanak.
Szétválasztva
E tekintetben az egyik legnagyobb húzás kétségtelenül az első fényszórók szétválasztása, két sorba rendezése, ami a tervezők számára lehetővé tette, hogy nagyon keskenyre rajzolják a felső „szemeket”, ami kellőképpen szigorúvá teszi a Kona „arcát”. De tetszetős az autó többi része is, véletlenül sem unalmas sehol. Még hátulra is jutott ötlet bőven: itt ugyanis szintén szétválasztották a lámpacsoportokat. Felül – csakúgy mint elől – „csíkszeműek” a lámpák, alul pedig fekete műanyaggal vannak körülvéve és nagyobbak. Ez utóbbiról nekem gyerekkori emlékem, az 1978-as Fiat Ritmo jut eszembe, amelynél a hátsó lámpák szintén a nem színre fújt, műanyag lökhárítóba voltak integrálva. Persze ne gondolja senki, hogy újra támadnak a 80-as évek. Pillantsunk csak a Kona kerékméretére: 18 colos felni és 235/45-ös gumik elől-hátul. Mindez egy 120 lóerős, háromhengeres autóhoz. Ejj, más idők ezek.
Profi beltér
Az ilyen furmányos dizájnú SUV-ok egyik szinte megoldhatatlan feladata, hogy a belső térben is nyújtsanak valami igazán meglepőt és egyedit. Persze más kérdés, hogy egyáltalán szükséges-e ez, hiszen a belső nem a külvilágnak szól, hanem inkább a tulajnak, azt meg nem kell állandóan lenyűgözni. Viszont a Kona becsületére legyen mondva, hogy a 3 féle színű, választható dekorelemek igazán fel tudják dobni belteret. A tesztautóban a „Hot Red” dekoropció volt adott, amiben benne van a piros színű biztonsági öv. A belső tér ügyes és jól rendezett. Logikusan működő gombok, és szép grafikájú központi kijelző, és navigáció. Ez utóbbi érintőképernyős. Jó helyen van az USB-csatlakozó is, ami a zenerajongóknak igazán fontos. Nekik arra is felhívnám a figyelműket, hogy az autóban lévő KRELL hangrendszert imádni fogják. Szuperül szól, és mélyet is tol rendesen. Szívet melengető tény az is, hogy a Hyundai nem spórolt a gombok megvilágításán, és mikor jön az este, szép kék fénybe borul a legutolsó kapcsoló is. Apróság, de talán az automata légkondicionálás lehetne kétzónás. Nem is a komfortérzet miatt, hanem azon prózai oknál fogva, hogy az egy darab számjegy kicsit furán néz ki a széles kijelzőn. Érdekesség, hogy a Hyundai head-up kijelzőt is kínál a Style csomagban, ami egy plexilapra vetíti a fontos infókat a vezető szemmagasságában.
Menetdinamika
A kormány jó fogású, de a rásegítés az én ízlésemnek túl nagy, és ezáltal kicsit ront a vezetési élményen. Ez igaz a váltókarra is, ahol a hátrameneti fokozat felhúzható kapcsolója, ami a váltógomb elején van, folyamatosan találkozik a kézzel és ezáltal nem annyira kedvez a megrögzött váltómarkoló pernahajdereknek. De nekünk úgyis ott van a karcos motorhang, és az egész jól eltalált futómű.
Összegzés
Érdekes autó a Kona, mert nagyon sok szerethető dolog van benne, és a gyengeségei pedig valahogy inkább egyéniséget faragnak belőle. A dizájn ötletes és részletgazdag, a beltér hatalmas, a motor pedig telitalálat. Szerethető kompakt SUV.
AmdalaAutó értékelés: [star rating=4]
Motor: 998 cm3, 120 LE/ 6000, 172 Nm/ 1500-4000
Gyorsulás (0-100 km/h): 12 s
Végsebesség: 181 km/h
Alapár: 6 249 000 Ft (Hyundai Kona 1.0-GDI 2WD Style)
Tesztautó: Hyundai Holding Hungary Kft.