Rendkívüli tényezők befolyásolták a legfontosabb pénzügyi mutatókat.
Az idei év harmadik negyedéve számos kedvezőtlen hatást tartogatott az Audi konszern számára. A WLTP menetciklus alkalmazása miatti modellkínálat korlátozás a várakozásoknak megfelelően egyre növekvő mértékben befolyásolta negatívan az eredményeket. Ezzel párhuzamosan pedig az Audi történetének legszélesebb körű modelloffenzívája zajlott, párhuzamosan futó kivezetési és felfuttatási időszakok sokaságával és a második félévben egyre növekvő felfuttatási költségekkel. A dízel kérdéssel összefüggésben a Müncheni Államügyészség hivatala által kiszabott bírság eredményeképpen az AUDI AG a harmadik negyedév végén 800 millió euró értékben tüntetett fel különleges tételeket a beszámolójában. Az Audi konszern 44,3 milliárd eurós árbevétele január és szeptember között elérte az előző évben regisztrált eredményt. A különleges tételek korrekciója után számolt, az első kilenc hónapra vonatkozó működési eredmény 2,9 milliárd euró volt, különleges tételek előtt pedig 3,7 milliárd euróra adódott, amely elmarad az előző év hasonló időszakában regisztrált eredménytől. Így a különleges tételek korrekciója előtt meghatározott operatív árbevétel-arányos nyereségráta elérte a 8,3 százalékot. Ez nem tartalmazza a sikeres kínai vegyesvállalat eredményeit, amelynek nyereségét a jelentős növekedést produkáló pénzügyi eredmények tartalmazzák.
„A jelenlegi helyzet rendkívüli kihívást jelent az Audi számára. Határozottan érezzük a működésünket kísérő negatív tényezőket és igyekszünk szisztematikusan ellensúlyozni azokat.” – nyilatkozta Bram Schot, az AUDIG AG igazgatótanácsának ideiglenes elnöke. „Keményen dolgozunk azon, hogy egyre több modellváltozat visszakerülhessen a kínálatunkba és az év végére újra minden modellsorozat a megfelelő választékkal álljon vevőink rendelkezésére. Emellett modelloffenzívánk eredménye egyre több piacon jut el a kereskedésekbe, így arra számítunk, hogy a működésünkben jelentkező jelenlegi ingadozások novemberben ismét egyensúlyba kerülnek.”
Ahogy az ismert, a WLTP szabványra való átállás különösen jelentős ingadozásokat eredményezett az Audi konszern lényeges mutatóiban. Ezek a visszaesések elsőként a gyártási volumen tekintetében indulnak újra növekedésnek. Ami a kiszállításokat illeti, az első félévben tudatosan felhalmozott raktárkészlet kezdetben igen magas növekedési ütemet eredményezett július és augusztus hónapban, amelyet a termékkínálat korlátozása miatt egy határozott csökkenés követett szeptemberben. Ez elsősorban Európára érvényes, amely az AUDI AG számára a legnagyobb kiszállítási darabszámot biztosító térség. A vállalat az Audi márka modelljeiből 1 407 718 darabot szállított ki az év első kilenc hónapjában (2017: 1 380 463 darab). Míg Európában csökkentek a kiszállítások, az ázsiai és csendes-óceáni és az észak-amerikai térségben pozitív irányba változtak az eredmények.
„Vállalati szempontból – az Audi erős és ellenálló pénzügyi alapjának köszönhetően – kezelni tudjuk ezt a rendkívüli időszakot.” – nyilatkozta Alexander Seitz, az AUDI AG igazgatótanácsának a pénzügyekért, a kínai piacért és az integritásért felelős tagja. „Az Audi Átalakítási Tervnek (Audi Transformation Plan) szintén érezhető a hatása: első évében már 1 milliárd euró értékű pozitív hatással számolunk a programnak köszönhetően. Ez azt jelenti, hogy még ilyen kihívásokkal teli időszakban is stabil pénzforgalommal számolhatunk. A jövőbeli tervekkel kapcsolatos jelentős előzetes kiadásokat továbbra is saját forrásokból finanszírozzuk.”
Az Audi konszern árbevétele a januártól szeptemberig tartó időszakban elérte a 44 257 millió eurót, amely közel azonos az előző év hasonló időszakában elért 44 028 millió eurós eredménnyel. A különleges tételek korrekciója előtt a működési eredmény elérte a 3 671 millió eurót, amely kicsivel elmarad az előző év eredményétől (2017: 3 941 millió euró). A különleges tételek korrekciója előtt meghatározott operatív árbevétel-arányos nyereségráta pedig elérte a 8,3 százalékot (2017: 9 százalék). Különösen jelentős negatív hatása volt a működési eredményre a WLTP (Könnyű Gépjárművek Világszerte Összehangolt Teszteljárása; Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) szabványra történő átállásnak. A másik oldalon viszont érezhető volt az a pozitív hatás, amelyet az új Q5 generáció főbb piacokon történő bemutatkozása, az új Q8 színre lépése illetve a vállalat árfolyampolitikája generált.
A Müncheni Államügyészség hivatala által 2018. október 16-án a dízel kérdéskörrel összefüggő szabálysértésért kiszabott 800 millió eurós bírság hatással volt a harmadik negyedév pénzügyi eredményeire. Ennek a negatív hatású különleges tételnek köszönhetően az első három negyedév működési eredménye 2 871 millió euróra csökkent, amellyel párhuzamosan az operatív árbevétel-arányos nyereségráta 6,5 százalékra adódott.
Az Audi konszern adózás előtti eredménye elérte a 3 458 millió eurót (2017: 3 974 millió euró) az év első kilenc hónapjában. Ez a negatív hatású különleges tételekkel sújtott érték egy jelentős javulást mutató pénzügyi eredményt foglal magába. Az év első három negyedévében – részben a sikeres kínai vegyesvállalatnak köszönhetően – ez az eredmény 586 millió euróra emelkedett (2017: 33 millió euró).
Az első három negyedév nettó pénzforgalma az előző évhez képest jelentősen nőtt és elérte a 3 116 millió eurót (2017: 2 552 millió euró). Az új modellekhez, technológiákhoz és termelési helyszínekhez kapcsolódó magas előzetes kiadások mellett az Audi Átalakítási Terv (Audi Transformation Plan) részeként megfogalmazott szigorúbb kiadási és befektetési fegyelem meghozta a várt pozitív hatást. A működő tőke menedzsment javítása illetve a dízel kérdéssel összefüggő, a tavalyi évhez képest csökkenő kifizetések szintén hozzájárultak a nettó pénzforgalom növekedéséhez.
A negyedéveket vizsgálva a négykarikás márka július és szeptember között 458 448 autót adott át ügyfeleinek, kevesebbet, mint a korábbi év hasonló időszakában (2017: 471 780 darab). Ezzel együtt az árbevétel 13 074 millió euróra csökkent (2017: 14 017 millió euró). A különleges tételek korrekciója előtt meghatározott működési eredmény 910 millió euróra adódott (2017: 1 261 millió euró), amely szintén tükrözi a WLTP szabványra történő átállás kapcsán tapasztalt – a harmadik negyedévben különösen erőteljes – visszaesést. Ebben az időszakban az operatív árbevétel-arányos nyereségráta 7 százalékra adódott (2017: 9,0 százalék). A Müncheni Államügyészség hivatala által kiszabott bírság negatív hatású különleges tétele után a harmadik negyedév működési eredménye 110 millió euróra adódott, az ennek megfelelő árbevétel-arányos nyereségráta pedig 0,8 százalék volt.
A második félév jelenlegi szakaszában az Audi történetének legátfogóbb modelloffenzívájával összefüggő kivezetési és felfuttatási időszakok futnak egymással párhuzamosan, amelyek magas előzetes kiadásokat jelentenek a vállalat számára. Az Audi 2018-ban összesen 20 új vagy megújult modellt mutat be a nagyközönségnek. Az Audi Q8 bemutatását követően a harmadik negyedévben az új A6 is színre lép az első piacokon és további kulcsfontosságú modellsorozatok – a kompakt kategóriában szereplő Q3 és az A1 – új generációi folytatják a sort az év végéig. Az Audi Q2 hosszított tengelytávú változata kizárólag a kínai kereskedésekben lesz elérhető, az új A8 és az új A7 modellek értékesítése pedig most kezdődik a fontos ázsiai és észak-amerikai piacokon. A szeptember közepén bemutatott Audi e-tron kapcsán érkezett visszajelzések is igen pozitívak. Már a piaci bevezetés előtt több, mint 17 000 előzetes rendelés érkezett az Audi első tisztán elektromos SUV modelljére.
- teljes évére az Audi konszern továbbra is azt várja, hogy az Audi márka kiszállításai – a jelentős évközi ingadozások ellenére is – közel a tavalyi év szintjén alakuljanak. 2018. október 16-án a vállalat bejelentette, hogy jelentősen lefelé módosítja a 2018-as pénzügyi évre előre jelzett legfőbb pénzügyi mutatóit, figyelembe véve a Müncheni Államügyészség hivatala által kiszabott bírság különleges tételként gyakorolt negatív hatását. Ez vonatkozik a működési eredményre, az operatív árbevétel-arányos nyereségrátára, a beruházások megtérülésére és a nettó pénzforgalomra egyaránt. Éves jelentésében szereplő előrejelzése szerint az Audi konszern a 2018-as évben az operatív árbevétel-arányos nyereségrátát a 8-10 százalék közötti stratégiai célsáv tartományban kívánja tartani.
3. negyedév | január – szeptember | |||
2018 | 2017 | 2018 | 2017 | |
Audi márka kiszállításai | 458 448 | 471 780 | 1 407 718 | 1 380 463 |
Árbevétel (millió euró) | 13 074 | 14 017 | 44 257 | 44 028 |
Működési eredmény (különleges tételek előtt, millió euró) | 910 | 1 261 | 3 671 | 3 941 |
Operatív árbevétel-arányos nyereségráta (különleges tételek előtt, százalékban) | 7,0 | 9,0 | 8,3 | 9,0 |
Működési eredmény (millió euró) | 110 | 1 261 | 2 871 | 3 941 |
Operatív árbevétel-arányos nyereségráta
(százalékban) |
0,8 | 9,0 | 6,5 | 9,0 |