Monaco következik….
A hétvégén a szezon legpuccosabb helyszínén megrendezett Forma-1-es futam, a Monacói Nagydíj következik. A Monte-Carlo utcáin tartott verseny talán a versenynaptár legfontosabbja, így soha nem hiányozhat abból. A nagy szponzorok vezetői mindig itt, ekkor adnak találkozót partnereiknek, így különösen fontos a csapatoknak, hogy jól teljesítsenek, megmutassák befektetőiknek, hogy jó helyre adták pénzüket. Ez az a futam, amely akkora hírverést biztosít, hogy a szervezőknek nem kell fizetniük a versenyrendezésért.
A barcelonai fontos verseny után máris itt a másik nem kevésbé jelentős helyszín, Monaco. Ez az a nagydíj, amely biztosan nem fog egyhamar kikerülni a versenynaptárból, még úgy sem, hogy ez a szűk, utcai pálya nem igazán alkalmas versenyzésre. Nem csak a csapatoknak, a pilótáknak is nagy presztízzsel bír egy itteni győzelem, ráadásul nemegyszer borul itt a papírforma, s egészen váratlan győztesek is születhetnek. Ezen a helyen tényleg a pilóták tudása a mérvadó.
Az első európai futamként aposztrofált Spanyol Nagydíj volt az idei első helyszín, ahová már nem csak az élcsapatok vittek jelentős fejlesztéseket. A végeredmény szempontjából különösebben nagy változást viszont nem hoztak, a Mercedes továbbra is domináns teljesítményt nyújt. Egypólusúvá vált a világbajnokság, pedig még csak most érkezett meg a Forma-1-es cirkusz Európába.
Tavaly Daniel Ricciardo vehette át az első helyért járó trófeát Monacóban, majd csobbant egy látványosat a Red Bull hajóján lévő medencébe. Kijárt az a győzelem az ausztrál pilótának, hiszen 2016-ban csapata elrontotta a bokszbeállását, s ezzel megfosztotta a monacói győzelemtől. Érdekes módon akkor Lewis Hamilton nyert, s az volt akkori szezonbeli első győzelme. A Mercedes mostani formáját látva, igencsak elcsodálkozhatunk ezen. Hamilton legutóbb Spanyolországban már idei harmadik elsőségét húzta be.
Daniel Ricciardo 2018 végén a Red Bulltól a Renault-hoz szerződött, s most abban reménykedik, hogy azt a lépést tette meg tavaly, amit Lewis Hamilton is annak idején, amikor a szupersikeres McLarentől átigazolt a gyengélkedő Mercedeshez. Senki nem értette akkor a brit motivációját, mint ahogy most Ricciardóét sem. A Renault még mindig nem igazán jól muzsikál, ennek ellenére az ausztrál pilóta „nagyon optimista” maradt és reméli, jobbra fordul a sora.
Hamilton utoljára 2016-ban győzött a hercegség utcáin tartott futamon, Valtteri Bottasnak pedig még sosem sikerült ez a bravúr. Az idei évben megtáltosodott finnek ez jó alap lehetne a hétvégéhez. Valtteri 2.0 vagy Zabkása Főnök, ahogy mostanság hívják, új versenymérnököt kapott és sokak szerint ez a kulcs a sikeréhez. Nem is lehetne az ideinél jobb alkalom számára, hogy a másodhegedűs szerep elfogadása helyett felvegye a kesztyűt Hamiltonnal, hiszen a Ferrari úgy néz ki, nem tud labdába rúgni.
Bár tavaly a Red Bull játszott domináns szerepet Monacóban, azonban a Mercedes erős teljesítménye a barcelonai pálya utolsó lassú szektorában arra enged következtetni, hogy Monte-Carlóban is a Brackley-i csapat pilótáinak áll majd a zászló.
A Red Bull eddig mindig szép eredményt ért el a lassú kanyarokban, de úgy tűnik a Mercedes behozta, sőt hatalmasat lépett előre e tekintetben is 2019-ben. „Úgy hiszem, még nem tartunk ott, ahol szeretnénk az új szabályoknak és az új abroncsoknak köszönhetően. Ellenben Spanyolországban egy lépést sikerült előre lépnünk és továbbiak követik majd azt.” – szögezte le Christian Horner csapatfőnök.
A Monacói Nagydíj hetében jött a szomorú hír, mely szerint Niki Lauda, kilenc hónappal tüdőátültetését követően, 70 éves korában elhunyt Bécsben, családja körében. A háromszoros világbajnok versenyzéstől való visszavonulását követően is aktív tagja maradt a Forma-1-es közösségnek, legutóbb a Mercedest segítette sikerei elérésében.
A verseny és a pálya
A szűk és kacskaringós utcák miatt elég kicsi Monacóban az átlagsebesség, ellek ellenére a versenyautók helyenként 290 km/órás sebességet is el tudnak érni. Utcai pálya lévén, itt nincsenek kavicságyak és a szűk utcák miatt nincs hely a hibázásra. Aki mégis megteszi, az nagy árat fizethet, akár azt, hogy kiesik a versenyből. A motorerő ezúttal nem játszik különösebben nagy szerepet, de fontos, hogy az autóknak jó legyen a húzásuk a kanyarokból kijövet és ami még fontosabb, hogy jól vezethetőek legyenek.
Technikai szempontból fontos, hogy a versenyautóknak nagy legyen a tapadása. A pálya finom tavaszi autóbeállítást igényel. A Grand-Hotel kanyar a verseny leglassabbja, amelyet nagyjából 40 km/órás sebességgel vesznek be a pilóták. A pálya leggyorsabb része a híres alagút, ahol a sebesség akár a 300 km/órát is elérheti.
A 78-körös Monacói Nagydíj május 26.-án 15.10-kor veszi kezdetét. A pálya hossza: 3,337 km, a teljes versenytáv 260,286 km. Pénteken nem lesz hangos a kikötő a Forma-1-es motorok zajától, mivel itt mindig csütörtökön tartják az edzést a csapatok.
2018-ban Daniel Ricciardo (Red Bull) nyerte meg a futamot. Ideje 1:42:54.807 volt. A második helyen Sebastian Vettel (Ferrari) ért célba, míg a bronzérmes hely Lewis Hamiltoné (Mercedes) lett. A körrekordot Max Verstappen (Red Bull) tartja 2018-ból. A holland pilóta ideje 1’14.260 volt.
Forrás: facebook.com/amberprkft/