A hagyományosan Las Vegasban megrendezett Szórakoztató Elektronikai Kiállítás ezúttal teljes egészében digitális, 2021-es felvonásán a bajor prémiumgyártó a BMW iDrive megszületésének huszadik évfordulóját ünnepli. A forradalmi technológia, amely vadonatúj perspektívába helyezte az autó és a vezető közötti kapcsolatot, az elmúlt két évtizedben iparágon átívelő szabvánnyá érett, lefektetve napjaink végtelenül összetett, multifunkciós, online-alapú felhasználói élményeinek alapját.
Húsz év telt el azóta, hogy a BMW bemutatta az iDrive kijelző- és operációs rendszer első generációját. A 2021-es Szórakoztató Elektronikai Kiállításon (CES – Consumer Electronics Show) a bajor prémiumgyártó a forradalmi technológia új nemzedékét jelenti be, amellyel az autó és a vezető közötti interaktív kapcsolatot bevezeti a jövőbe mutató, digitálisan intelligens korszakba. Az idei Szórakoztató Elektronikai Kiállítás 2021. január 11-14. között várja a látogatókat, ezúttal kizárólag digitális formában. A BMW a többnapos esemény virtuális színpadán enged első ízben betekintést a hamarosan érkező, vadonatúj BMW iDrive kijelző- és operációs rendszer néhány innovációjába, a teljes technológiát pedig hivatalosan 2021 egy későbbi időpontjában leplezi majd le.
A 2021-es Szórakoztató Elektronikai Kiállításra a BMW számos izgalmas digitális tartalommal készül, így többek között egy olyan videóösszeállítással is, amely bemutatja a BMW modellek által kínált felhasználói élmény elmúlt húsz éves fejlődését. Az időutazás főszereplője a 2001-ben bemutatott BMW 7-es sorozat, amelyben világpremierjét ünnepelte a BMW iDrive operációs rendszer, valamint a 2021-ben érkező BMW iX, amely elsőként fogja felkínálni a bajor prémiumgyártó ügyfeleinek az újgenerációs technológia innovációit. A jövőbe mutató felhasználói élmény, illetve az autó és a vezető közötti interaktív kapcsolat kidolgozásáért felelős BMW Design Team mindemellett a technológia tervezési és fejlesztési folyamataiba is érdekes betekintést enged. A BMW Group #NEXTGen eseményének 2020-as felvonásán útjára indított „Re-Thinking Design” videósorozat így újabb epizóddal bővül. A bajor prémiumgyártó 2021-es CES-szereplését a www.bmw.com/ces weboldalon követhetik figyelemmel a rajongók.
Húsz évvel ezelőtt a BMW forradalmi paradigmaváltást indított el, amellyel visszájára fordította az autók utasterében egyre inkább előforduló irányítógomb-szigetek sűrűsödését. A BMW iDrive operációs rendszer 2001-ben, a BMW 7-es sorozatban ünnepelte világpremierjét, búcsút intve az autóipar megrögzött hagyományainak, megtisztítva a műszerfalat a gombok és vezérlőpanelek rengetegétől. Helyüket egy színes központi kijelző vette át, amelynek menüpontjait és funkcióit a felhasználók a középkonzolra helyezett forgó tárcsával (iDrive vezérlőtárcsa) irányíthatták. A szisztematikusan felépített, többfunkciós rendszer minden korábbinál átfogóbb járműbeállítási, szórakoztató, navigációs és telekommunikációs lehetőségeket kínált, egyetlen eszközbe csomagolva. Sőt mi több, a BMW 7-es sorozatban mutatkozott be először a hangvezérlés lehetősége is, amelynek köszönhetően a felhasználók az egyes funkciókat hangutasításokkal is aktiválhatták.
Az iDrive vezérlőtárcsája és a hangvezérlés lehetősége jelentősen egyszerűbbé és biztonságosabbá tette a fedélzeti operációs rendszer működtetését. Korábban a vezető minden egyes járműfunkciót külön-külön gombbal tudott aktiválni, a BMW iDrive megjelenésével azonban minden funkció egyetlen, a középkonzolon kényelmesen hozzáférhető forgótárcsa alá került. A különböző funkciók között a felhasználók azóta a tárcsa tekerésével és négyirányú megbillentésével váltogathatnak, az aktiválást pedig a tárcsa megnyomása jelenti. Az aktuális információt a vezető mindvégig a szemmagasságba épített központi kijelzőn követheti figyelemmel, gyorsan és biztonságosan, hiszen csupán annyi időre kell levennie tekintetét az útról, ameddig megbizonyosodik arról, hogy az iDrive vezérlőtárcsája a kívánt funkció aktiválására kész. A forradalmi technológiai megoldás mindössze néhány év alatt elterjedt és iparágon átívelő szabvánnyá érett, számos autógyártó vállalat rukkolt elő hasonló elven működő fedélzeti berendezéssel.
A folyamatos fejlesztések egyre nagyobb különbségekhez vezetnek
A BMW iDrive világpremierje óta a bajor prémiummárka töretlenül irányt mutat az autóba épített intuitív vezérlőrendszerek terén, hiszen innovációi a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően mindig is a rivális autógyártó vállalatok megoldásai előtt jártak. A vezérlőtárcsa mellett idővel egyetlen gombbal elérhető kedvenc funkciók is megjelentek, amelyeket a felhasználók személyes preferenciáik szerint állíthattak be. A leggyakrabban használt járműfunkciók szintén egyetlen gombnyomással elérhetővé váltak, majd bemutatkozott az érintés-érzékeny felülettel szerelt iDrive vezérlőtárcsa, 2015-ben pedig a BMW 7-es sorozatban az érintés-érzékeny központi kijelző is premierjét ünnepelte.
A BMW emellett folyamatosan fejlesztette komfort- és biztonságfokozó innovációit is. 2004-ben az első autógyártó vállalatként kínálta fel ügyfeleinek a Head-Up kijelzőt, amely a vezetéshez szükséges legfontosabb információkat a szélvédőn keresztül közvetlenül a vezető látómezejébe vetíti. 2015-ben aztán a multimodális járművezérlés új szintre lépett: a BMW 7-es sorozat a gesztusvezérlést is reflektorfénybe gurította. A hangvezérlés szintén jelentős fejlődésen ment keresztül: 2015 óta a bajor prémiumgyártó ügyfelei már nem meghatározott szavakkal, hanem anyanyelvükön, folyamatos beszéd útján hívhatják elő és aktiválhatják a fedélzeti operációs rendszer egyes funkcióit.
A BMW a hálózatba kapcsolt járművek közötti interaktív kommunikáció terén is iránymutató
A BMW iDrive kijelző- és operációs rendszer a digitális szolgáltatások hajnalát is elhozta, az autó és a vezető közötti egyre közvetlenebb kapcsolatot garantálva. A BMW Online szolgáltatás már a technológia első fejlesztési fázisában megérkezett a BMW modelljeibe. A következő lépést a Google keresőmotorjának 2007-es autóba integrálása jelentette, majd 2008-ban a bajor prémiumgyártó az autógyártó vállalatok között elsőként tette elérhetővé ügyfelei számára a korlátlan internet-hozzáférést modelljeiben. Az okostelefonok és a kifejezetten rájuk fejlesztett okosalkalmazások robbanásszerű elterjedésére a BMW ugyancsak idejekorán reagált, így 2012 óta a BMW iDrive operációs rendszerbe harmadik fél okosalkalmazásai is játszi könnyedséggel feltelepíthetők és futtathatók.
2016-ban minden korábbinál szorosabbá vált az autó és a vezető közötti kapcsolat. A BMW Connected szolgáltatás-paletta lehetővé tette a bajor prémiumgyártó ügyfelei számára, hogy digitális életstílusukat teljes egészében integrálják autójuk fedélzeti operációs rendszerébe. A vezető a navigációs rendszer úti céljait egy koppintással, az okostelefonról közvetlenül az autóba küldheti, miközben az autó aktuális állapota az okoseszközön keresztül bármelyik pillanatban, a távolból is nyomon követhető. A legújabb My BMW okosalkalmazás eme funkcionalitás minden korábbinál szélesebb tárházát teszi elérhetővé.
A bajor prémiumgyártó ügyfeleit digitális intelligencia segíti
A legújabb, online-alapú hangvezérlő technológia 2018-ban mutatkozott be a BMW 3-as sorozatban. A BMW Intelligent Personal Assistant egy intelligens digitális társ, amelynek képességei folyamatosan fejlődnek. A technológia a BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verzióján fut, amely moduláris és rugalmas felépítésével a jövőbe mutató szolgáltatások optimális alapját adja: a távolról is vezérelhető rendszeres szoftverfrissítések (Remote Software Upgrade) folyamatosan naprakészen tartják a BMW központi operációs rendszerének funkcióit, miközben mindvégig fenntartják az újabb és újabb funkciók rendszerbe integrálásának lehetőségét.
Az a fajta bátorság, amely húsz évvel ezelőtt megalapozta az egyre összetettebb járműfunkciók egyszerűsítésére irányuló, forradalmi technológia kifejlesztését, a BMW-t az intuitív járművezérlés úttörő képviselőjévé emelte. A BMW iDrive operációs rendszer, amely minden tekintetben a bajor prémiumgyártó ügyfeleinek igényei, szükségletei és személyes preferenciái szerint építi fel a vezetés élményét, a digitális intelligencia fokmérőjeként szolgál.
A technológia következő generációja a BMW és a vezető közötti intenzív kapcsolat új dimenzióját váltja valóra. Az új rendszer áthidalja az analóg és a digitális technológia közötti határokat, minden korábbinál több és minden eddiginél összetettebb járműfunkciókkal hozva újabb paradigmaváltást a jelenbe. A digitális intelligencia az autók részévé válik, a tökéletesen optimalizált szenzorok a környezet tökéletes feltérképezésének lehetőségét kínálják. A vezetés és a parkolás egy bizonyos mértékig így teljesen automatizálttá válhat, a felhőalapú szolgáltatások pedig számtalan valós idejű információhoz engednek hozzáférést.
Mindez azt jelenti, hogy az autó immár számos vezetési szituációban több információból dolgozhat, mint a vezető. A hálózatba kapcsolt BMW modellek jelzésének köszönhetően például a technológia képes előre látni a veszélyforrásokat, az úti célban pedig előre megjósolni az elérhető parkolóhelyeket. Ezek a forradalmi járműtechnológia legújabb fejlesztési irányai, most és a jövőben is újabbnál újabb kihívásokkal szembesítve az autó kijelző- és operációs rendszerét. A BMW iDrive következő nemzedéke minden korábbinál átfogóbban aknázza ki a hálózatba kapcsolt BMW modellek közötti interaktív kommunikációban rejlő lehetőségeket, még biztonságosabbá, még kényelmesebbé és még gazdagabbá emelve a mobilitás élményét.