A BMW i Hydrogen NEXT hajtáslánc-technológiájának első részletei

A hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia, a nagyteljesítményű akkumulátor és az elektromos motor együttműködése a BMW által fémjelzett, legendás vezetési élményt ígéri.

untitled

A BMW Group gőzerővel dolgozik az alternatív hajtáslánc-technológiák kifejlesztésén. A bajor prémiumgyártó első ízben enged virtuális betekintést a BMW i Hydrogen NEXT hajtáslánc-technológiájába, amellyel újfent megerősíti töretlen elköteleződését a károsanyag-kibocsátástól mentes mobilitás gondosan megtervezett, szisztematikus térnyerése mellett. Széleskörű modellpalettájával a müncheni központú vállalatcsoport „a választás szabadságát” élteti, így idő előtt felkészül az eltérő mobilitási követelmények és ügyféligények kielégítésére. A hosszú távon fenntartható személyes mobilitás globális áttöréséhez azonban nem csupán osztatlan ügyfélközpontúságra, de rugalmas infrastruktúrára is szükség van.

„Meggyőződésünk, hogy a jövőben is tökéletesen megférnek majd egymás mellett a különböző hajtáslánc-technológiák, hiszen nem létezik egy olyan megoldás, amely a világ minden táján egyformán képes lenne kielégíteni a maximálisan eltérő piaci- és ügyféligényeket. A belsőégésű erőforrással szerelt modellek, a tisztán elektromos meghajtású autók és a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiák mellett hosszú távon a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia lehet portfóliónk negyedik alappillére, amelyből végtelenül népszerű BMW X modellcsaládunk felsőkategóriás tagjai kiváltképp előnyt kovácsolhatnak” – fogalmazott Klaus Fröhlich, a BMW AG igazgatótanácsának kutatás-fejlesztésért felelős tagja. A BMW Group és a Toyota Motor Corporation már 2013 óta dolgozik az üzemanyagcella-technológián.

A hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia kilátásai

Jóllehet, hosszú távon a BMW Group minden kétséget kizáró potenciált lát az üzemanyagcella-technológia térnyerésében, időbe telik, mire hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt modelljeit sorozatgyártásban is ügyfelei elé tárja. Ennek elsősorban a megfelelő keretrendszer hiánya az oka. „Véleményünk szerint akkor jön el a hidrogén, mint energiahordozó létjogosultsága, amikor környezetbarát módon, versenyképes áron sikerül azt nagy mennyiségben előállítani. A hidrogént ezt követően is először olyan területeken fogják alkalmazni, amelyeken a tisztán elektromos meghajtás nem vezet közvetlenül eredményre, így például a hosszú távú teherszállítmányozásban” – tette hozzá Klaus Fröhlich. Jelenleg ráadásul a technológia térnyeréséhez szükséges infrastruktúra, például az Európa-szerte hozzáférhető hidrogéntöltőállomás-hálózat sem áll rendelkezésre.

A BMW Group ettől függetlenül gőzerővel dolgozik a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia kifejlesztésén. A szükséges infrastruktúra felfejlesztéséig és a hidrogén hosszú távon fenntartható előállításának megvalósulásáig hátralévő időt a müncheni központú vállalatcsoport arra használja fel, hogy jelentős mértékben csökkentse a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt hajtáslánc-technológia gyártási költségeit. A BMW Group jelenleg a prémium szegmens legszélesebb hálózatról tölthető portfóliójával kényezteti ügyfeleit, 2023-ra ráadásul tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellpalettáját huszonöt tagúra bővíti fel. A huszonöt modellből legkevesebb tizenkettő zéró emisszió mentén váltja majd valóra a vezetés színtiszta élményét.

A BMW i Hydrogen NEXT hajtáslánc-technológiájának első részletei

„A BMW i Hydrogen NEXT hajtáslánc-technológiájának üzemanyagcella-technológiája 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítményű energiát képes előállítani a hidrogén és a levegőben található oxigén kémiai reakciójából” – magyarázta Jürgen Guldner, a BMW Group hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiát fejlesztő részlegének alelnöke. A hidrogén és az oxigén kémiai reakciójának melléktermékeként csupán vízgőz keletkezik, amely azt jelenti, hogy a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt modellek semmiféle káros anyagot, csupán vizet bocsátanak ki. Az üzemanyagcella-technológia alatt elhelyezett elektromos átalakító az elektromos motorhoz és a nagyteljesítményű akkumulátorhoz eltérő feszültségszinten továbbítja a hidrogén és az oxigén kémiai reakciójából előállított energiát. A nagyteljesítményű akkumulátort az üzemanyagcella-technológia mellett a fékezések során visszanyert energia is táplálja.

A BMW i Hydrogen NEXT modellben egy pár 700 bar töltőnyomású hidrogéntartály is helyet kapott, amelyben hat kilogrammnyi hidrogén fér el. „A két tartály hosszú távra elegendő hidrogént képes eltárolni, az időjárási körülményektől függetlenül. Utántöltésük pedig mindössze három-négy percet vesz igénybe” – tette hozzá Jürgen Guldner.

A mérnökök a BMW i Hydrogen NEXT modellt a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjával vértezték fel, amely hamarosan a BMW iX3 tisztán elektromos SAV (Sports Activity Vehicle) modellben ünnepli világpremierjét. Előzéskor és gyorsuláskor az elektromos motor fölé épített nagyteljesítményű akkumulátor extra teljesítménnyel képes fokozni a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia maximális teljesítményét. A hajtáslánc-technológia maximális teljesítménye így 275 kW / 374 lóerő, amely a BMW által fémjelzett, legendás vezetési élménnyel kecsegtet. 2022-től a BMW Group kisszériás tesztautókkal kezdi meg a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt elektromos meghajtás közúti tesztelését, az aktuális BMW X5 műszaki alapjaira építve. A vállalatcsoport tervei szerint a technológia legkorábban az évtized második felében jelenhet meg sorozatgyártásban, akkor is csak a globális piac körülményeinek és előfeltételeinek függvényében.

A Toyota oldalán megkezdett együttműködés folytatódik

Ahhoz, hogy a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt modellek tömegtermelési követelményeit már az évtized második felére teljesítse, a BMW Group 2013 óta sikeres együttműködést folytat a Toyota Motor Corporation oldalán. A két gyártó egy technológiafejlesztési együttműködési megállapodás égisze alatt dolgozik együtt az üzemanyagcella-technológiával szerelt hajtáslánc-technológiák és a hidrogén-meghajtású modellek teljesítményszintekhez igazítható, moduláris alkatrészeinek kifejlesztésén. A BMW i Hydrogen NEXT modellben a Toyotával közösen kifejlesztett üzemanyagcellák dolgoznak majd, amelyeknek a BMW Group által tervezett kiegészítő rendszer ágyaz meg. Az üzemanyagcella-technológia tömegtermelési előkészítése mellett a két gyártó 2017 januárjában tizenegy energiaszolgáltató, szállítmányozási és nagyipari vállalattal közösen létrehozta a „Hydrogen Council” néven ismert nemzetközi kezdeményezést, amelynek célja, hogy egységes irányelvek mentén szerezzen egyre nagyobb, hosszú távon fenntartható teret a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiának. A kezdeményezésben aktívan résztvevő társvállalatok száma mára a nyolcvanat is átlépte.

A BMW Group a BRYSON kutatási projektbe is beszállt

A BMW Group aktívan közreműködik a helytakarékos hidrogéntartályok kifejlesztésére létrehozott, németországi BRYSON kutatási projektben, amellyel tovább nyomatékosítja a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiába vetett bizalmát. A BMW AG, az Alkalmazott Tudományok Müncheni Egyeteme (Munich University of Applied Sciences), a Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, a Drezdai Műszaki Egyetem (Technical University of Drezden) és a WELA Handelsgesellschaft mbH szövetségének elsődleges célja, hogy kifejlessze a jövő legjobb magasnyomású hidrogéntartályait, amelyek gyártmánytól függetlenül bármelyik járműszerkezetbe könnyedén integrálhatók. A három és fél évesre tervezett projektet a Német Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium támogatja azzal a céllal, hogy a közösen kifejlesztett hidrogéntartályok jelentős mértékben csökkentsék a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt autók tömegtermelési költségeit, akár a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiákkal szerelt modellek szintjére.