A Duna Autó 2021-es éve: fenntartható növekedés

Három szóban az autóipar 2021-es éve: covid, chiphiány, infláció.
Három szóban a Duna Autó 2021-es éve: fenntarthatóság, alkalmazkodás, növekedés.

 

Valószínűleg senkit nem lep meg, hogy – a 2020-as évhez hasonlóan – a 2021-es évet is a koronavírus-járvány közvetett és közvetlen hatásai formálták. Habár nagyon bízunk benne, hogy a járvány belátható időn belül alábbhagy, jelenleg a megváltozott körülményekhez való alkalmazkodási képesség az, amin egy vállalkozás sikere áll, vagy bukik.
A számokat nézve az látható, hogy a Duna Autó különösen jól alkalmazkodott: míg a magyar autópiac – az előzetes várakozásokkal ellentétben – 3,4%-ot csökkent 2020-hez képest, addig a Duna Autó Zrt. eladásai 4,8%-kal nőttek. Ez a gyakorlatban összesen közel öt és félezer eladott autót jelent, melynek 9,5 százaléka volt használt, 90,5 százaléka pedig új. Nem csak darabszámban, de arányaiban is növekedett az új autók eladása 2020-hoz képest, amikor is az eladott járműveknek csak 88%-a volt új. Az arányok eltolódásának egyik oka, hogy a Duna Autó az iparágat sújtó chiphiány ellenére is fent tudta tartani az országos átlagot bőven meghaladó kínálatot, a másik oka pedig, hogy a flottavásárlók is egyre nagyobb számban választanak az Autóváros bőséges kínálatából. Nem csak a rendkívül változatos járműpaletta vonzó a céges ügyfeleik számára, hanem a magas színvonalú szervizháttér és a jól tervezhető költségek is az óbudai kereskedés mellett szólnak.


„Ez a növekedés a piaci környezethez való gyors és hatékony adaptáció mellett az ügyfélcentrikus attitűd, a hosszú távú stratégiai tervezés, az átgondolt üzletpolitika és a folyamatos megújulásra való képesség gyümölcse” – avat be a siker titkába Markó Zoltán a Duna Autó kereskedelmi és marketingigazgatója. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy nem csak a Duna Autó Zrt. eladásai növekedtek, hanem 0,5%-kal a piaci részesedése is.
A piaci tortából tehát még nagyobb szeletet vághatott magának 2021-ben a Duna Autó. Azonban ehhez nem volt szükség titkos receptre, csak éles késre: diverzifikáció, fenntarthatóság, innováció és felelősségvállalás — mind társadalmi, mind pedig üzleti téren. A Duna Autó Zrt. az országban egyedülálló módon 19 márka forgalmazását látja el, melyek együtt a magyar autópiac összes fő szegmensét lefedik: az elektromos kompakttól kezdve családi hibriden át valódi terepjárásra is alkalmas SUV-ig mindent megtalál a vásárló. A magyar autópiac öt legnagyobb példányszámban eladott típusa (csökkenő sorrendben: Suzuki Vitara, Suzuki SX-4 S-Cross, Fiat 500, Dacia Duster és KIA Ceed) is kivétel nélkül megtalálható az Autóváros kínálatában, sőt a házon belüli népszerűségi sorrend is átfedést mutat az országossal (csökkenő sorrendben: Fiat 500, KIA Ceed, Skoda Octavia, Suzuki Vitara és Kia Sportage).


Az Autóvárosban eladott személygépjárművek átlagára 2021-ben éppen, hogy meghaladta a nyolcmillió forintot, míg 2020-ban ez az összeg közel hét és félmillió volt. A két szám közti különbség jól illusztrálja az autópiacon bekövetkezett általános áremelkedést. A Duna Autó által legdrágábban eladott modellek képzeletbeli dobogójának legfelső fokát már harmadik éve birtokolja a Volvo XC 90 T8 AWD Recharge Inscription PHEV, jelen esetben harminc milliós árcédulával. Az, hogy a legdrágább autó is plug-in hibrid hajtáslánccal kelt el, jól mutatja azt a trendet, hogy a prémiumszegmens vásárlói is törekszenek a környezettudatosságra.
„Örömmel számolhatunk be arról is, hogy 2021-ben tovább folytatódott a hibridek, plug-in hibridek és elektromos autók térnyerése, mind a Duna Autó által, mind pedig az országosan eladott járműveket tekintve. Ez köszönhető az egyre környezettudatosabbá váló vásárlói réteg mellett az állami támogatásnak és kedvezményeknek, illetve az egyre színvonalasabbá váló alternatív meghajtású autókínálatnak” – mondta el Markó Zoltán. Ráadásul a Duna Autó vásárlói még az átlag magyar autóvásárlónál is elkötelezettebbek a fenntartható technológiák iránt: az Autóvárosban eladott kizárólag elektromos hajtású autók aránya több, mint egy százalékkal haladja meg az országos átlagot. Markó Zoltán szerint ebben nagy szerepe van annak, hogy az óbudai kereskedés által forgalmazott 19 márka mindegyike árul legalább egy, de jellemzően inkább több alternatív hajtáslánccal szerelt típust.
Az autópiacon a járvánnyal összefüggő, megváltozott kereslet-kínálati arány az Autóváros eladásaira is hatással volt: jelentősen több készletautó fogyott, mint korábban. Sok kereskedés nem tudta kiszolgálni a potenciális vásárlóit kellő méretű készlet híján. Habár a Duna Autónál is csökkent az egyedi rendelések aránya, a kivételes márkaválaszték és óriási, raktáron lévő modellkínálat miatt – mely az ügyféligények maximális szem előtt tartásával került összeállításra – alig volt olyan vásárlói igény, melyet ne tudtak volna kielégíteni.
A 2021-es év számait és tanulságait összegezve felmerül a kérdés: mi várható 2022-től? Könnyű lenne azt mondani, hogy az egyetlen, ami biztos, az a további bizonytalanság, viszont érdemes ennél sokkal nagyobb optimizmussal a jövőbe tekinteni – talán kijelenthető, hogy okkal. A Duna Autó immár sokadik éve bizonyítja, hogy képes a legszélsőségesebb helyzetekhez is alkalmazkodni. A vásárlói igények mind jobb megismerése és kiszolgálása, illetve a hamarosan valószínűleg rendeződő chiphiány együtt olyan piaci környezetet teremtenek a Duna Autó számára, amelyben tovább folytathatja növekedését, mind a magán-, mind a céges ügyfelei megelégedésére.