Ahogy tavaly, úgy idén sem pihenhet a Forma-1-es mezőny a Magyar Nagydíjat követően. Mogyoródról ugyanis Spa-Francorchamps-ba települt át a Forma-1-es cirkusz a hétvégére a nyári szünet előtti utolsó futamra. Az itten forróság után hűvös, esős időjárás várja a résztvevőket az Ardennekben rendezett legendás nagydíjon.
Sokáig a magyar verseny volt az a helyszín, ahonnan a nyári szünetre mentek a Forma-1-es csapatok, sőt még olyan év is volt, hogy a futam után még pár napot nálunk teszteltek, mielőtt elmentek jól megérdemelt pihenőjükre. Tavaly és idén viszont Belgiummal záródik a szezon első fele, így nagy bejelentésekre lehet ilyenkor számítani.
Már a versenyhét keddjén robbant egy nagy bomba. Bejelentették ugyanis, hogy a Ferrari volt csapatfőnöke, Mattia Binotto lesz az Audi Forma-1-es projektjének a vezetője augusztus 1-től. Ezzel a kinevezéssel az jár, hogy az Audi ügyvezető igazgatója, Andreas Seidl és az igazgatótanács elnöke, Oliver Hoffmann, otthagyja a projektet. A Sauber jelenleg az egyetlen csapat, amelynek nincs pontja a konstruktőri ponttáblán. Az Audi 2026-ban jelenik meg a Forma-1-es cirkusz porondján, s addigra rendet szeretnének teremteni a jelenlegi csapatnál.
A pilótakeringő hagyományosan ekkor kezdődik, bár már Magyarországon kiderült, hogy Kevin Magnussentől az év végével megválik csapata. Pilótafronton is várható bejelentés a hétvégén akár a Haastól, hogy hozzájuk szerződik Esteban Ocon, akár Carlos Sainztől, vagy jöhet hír a mostanában alulteljesítő Sergio Perezről.
Adrian Neweyről cikkezett a nemzetközi sajtó. Úgy néz ki, hogy ezúttal az Aston Martin tett egy 100 millió angol fontos ajánlatot a brit szakembernek a következő négy évre elosztva. Ez elmarad a Ferrari ajánlatától, amelyhez ráadásul nem is kellene állandóan Maranellóban dolgoznia a Forma-1 legsikeresebb autótervezőjének. Igen ám, de akkor miért is nem szerződött már le a Ferrarihoz, amely kimaradt a pályafutásából és amelynél azzal a Lewis Hamiltonnal dolgozhatna együtt, akire szintén fájt a foga? A pénzügyi elvárásai és az, hogy 20 Red Bull mérnököt vinne magával a Ferrarihoz, visszavetette a tárgyalásokat.
Régóta tart a világbajnokság, ráfér a pihenés az utazó cirkusz tagjaira. A versenyszezon első felét a Forma-1-es csapatok az egyik legrégebbi pályán, Spa-Francorchamps-ban zárják. Mindenki rajong ezért a pályáért, ezért a futamért. A különleges mikroklímával rendelkező ardenneki pályán az időjárás sokszor fordulatos futamot hoz. Itt az is előfordulhat, hogy a pálya egyik részén esik az eső, míg máshol verőfényes napsütés van. Esős idő várható idén is a versenyhétvégén, a Magyarországihoz képest 10-15 fokkal hűvösebb időjárással.
Ennek a Mercedes örül a legjobban, amely autói jobban teljesítenek hűvösebb időjárási körülmények között. A brackley-i istálló kétfutamos győzelmi sorozata véget ért a forró Hungaroringen. Így most Toto Wolff csapatfőnök abban reménykedik, hogy a sokkal hidegebb pályán visszatérnek pilótái az élre. Lewis Hamiltonnak a kevésbé jó esélyek ellenére is sikerült egy harmadik helyet összehoznia Mogyoródon, így bizakodva tekintenek a hétvége kihívásaira.
A Forma-1-es pilóták nagy örömmel látogatnak el erre a mindenki által nagyon kedvelt, legendás pályára. A kiszámíthatatlan időjárás, a gyönyörű helyszín a hegyek között, a pálya vonalvezetése mind-mind hozzájárulnak ehhez. A kedvenc kanyarok között van a híres Eau Rouge (Vörös Víz), amely egyben a versenynaptár egyik legizgalmasabb kanyarja, de favorit a Pouhon vagy éppen a Blanchimont is. Az Eau Rouge kanyart tavaly kissé átépítették, hogy biztonságosabb legyen a pilóták számára.
2021-ben emlékezetes futam volt a belgiumi. A borzasztóan esős, párás és hideg időjárási körülmények között mindössze két kört teljesített a mezőny és utána lefújták a futamot. Tavaly bár nem szólt bele az eső a verseny végkimenetelébe, esős és napos időjárási körülmények fogadták a mezőnyt. Az egy héttel korábbi magyarországinál sokkal hűvösebb és kiszámíthatatlanabb időjárás nehezítette a csapatok dolgát.
A verseny és a pálya
A Spa-Francorchamps-ban megrendezésre kerülő nagydíj a szezon leghosszabbja, és egy olyan nehéz pálya, amelyen nagyon keményen kell dolgoznia a pilótáknak. A maximális sebesség túllépheti a 320 km/órát, miközben vannak olyan helyek, ahol csak minimális sebességgel, vagyis 50 km/órával lehet hajtani.
A 44-körös Belga Nagydíj július 28.-án helyi idő szerint 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 7,004 km, a teljes versenytáv 308,052 km. A pályarekordot még mindig Valtteri Bottas tartja 2018-ból 1 perc 46,286 másodperces idővel.
2023-ban kettős Red Bull győzelem született Spában. Max Verstappen (Red Bull) lett az első helyezett. A holland pilóta győztes ideje 1:22:30.450 volt. A második helyen Sergio Perez futott célba, míg a bronzérmes helyre Charles Leclerc (Ferrari) állhatott fel.
Forrás: www.facebook.com/amberprkft