A húrok közé csapnak…

Miközben a Forma-1-esek most indultak el nyaralni, a Rali Világbajnokság mezőnye számára véget ért a nyári pihenő. A hétvégén Finnországban állnak munkába ismét a csapatok, s ezzel a szezon második fele hivatalosan is kezdetét veszi. A Finn Rali egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagyon gyors sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.

Sokáig a skandináv pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de az elmúlt három évben a franciák letaszították őket képzeletbeli trónjukról. Sebastien Loeb visszavonulásáig kétszer egymás után vihette innen haza a győztes trófeát, s tavaly Loeb híján honfitársa, Sebastien Ogier kaparintotta meg a hőn áhított Finn Rali-trófeát. Amilyen formában van a volkswagenes tehetség, ezúttal is ő a hétvége favoritja.

A Finn Rali előtti hétvégén hivatalos bemelegítést tartottak a ralisok. A Helsinki Battle névre keresztelt megmérettetést végül is egy norvég pilóta, Mads Östberg nyerte, ami nagy lökést adhat a fiatal ásznak ahhoz, hogy a hétvégén visszavegyék a skandinávok az uralmat a Finn Ralin. „Mindig jó érzés nyerni és ez a győzelem tökéletes bemelegítése a hétvégi Finn Ralinak. A győztes érzést jó lesz magunkkal vinni, mikor ismét beülünk a DS3 WRC-be. Ez ugyanakkor az első győzelmem a Citroen WRT-vel!” – szögezte le elégedetten Östberg.

Ez a sprint rali Helsinki utcáin zajlott, s hat jelenlegi ralis állt ki négy finn ralis legenda ellen. Markku Alen, Marcus Grönholm, Juha Kankkunen és Tommi Makinen neve elég nagy hírverést hozott az eseménynek. S hogy mi a finnországi győzelem kulcsa, azt pont a hétszeres Finn Rali-győztes Marcus Grönholm árulta el korábban. „A Finn Ralin bátorságra és persze észre van szüksége a pilótáknak. Tudniuk kell, hogy az út gyors, s hogy hol a leggyorsabb. A rali egy sor cikkcakkból, kanyarból és ugratóból áll. Az itinernek tökéletesnek kell lennie, hogy a pilóta tudja, hova helyezze az autót az úton, mikor teljes sebességgel vakon hajt egy ugratóra. Maximálisan meg kell bíznia a navigátorában ezen a ralin.”

Robert Kubica is tesztelt a hétvégi megmérettetésre és a lengyel jó szokása szerint ismét karambolozott Fordjával. Egy fának nekimenve törte össze autója felfüggesztését és karosszériáját. Az M-Sport a ralit megelőző héten tesztelt, s Kubica Hirvonent és Evanst követte a sorban a teszteléskor. „Robert gyors lesz, ez nem is kérdés, gyors volt tavaly is egy RRC-s autóban. A Finn Rali azonban hamis biztonságérzetet adhat….Reményeim szerint óvatos hozzáállással versenyez majd itt, mint Argentínában is tette.” – nyilatkozta Malcolm Wilson csapatfőnök.

A rali

A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.

A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Rali tartja az eddigi leggyorsabb rali rekordját, hiszen az átlagsebesség 122,86 km/óra volt. A főhadiszállás tehát Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A Paviljonki szervizpark a központban nagy tömegeket vonz majd.

A rali nagyrészt új útvonalon halad, mindössze négy gyorsasági szakasz maradt meg 2003-ból. A pénteki lesz a leghosszabb nap, ekkor a híres Ouninpohja szakasz egy rövidebb változatán is végighalad a mezőny. A szombati napot nagy ugratók és a rali leghíresebb szakaszai színesítik. Idén vasárnap is versenyeznek a Finn Ralin. A vasárnapi rövid napon a klasszikus Ruuhimaki szakasz kétszeri megtételével és a Myhinpää-val zárul a verseny.

A skandináv rali három napon át tart, s a 26 gyorsasági szakasz 360,82 km-t tesz majd ki.

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:

2013                S Ogier (VW)

2012                S Loeb (Citroën)

2011                S Loeb (Citroën)

2010                J-M Latvala (Ford)

2009                M Hirvonen (Ford)

2008                S Loeb (Citroën)

2007                M Grönholm (Ford)

2006                M Grönholm (Ford)

2005                M Grönholm (Peugeot)

2004                M Grönholm (Peugeot)

2003                M Märtin (Ford)

2002                M Grönholm (Peugeot)

2001                M Grönholm (Peugeot)

2000                M Grönholm (Peugeot)

1999                J Kankkunen (Subaru)

1998                T Mäkinen (Mitsubishi)

1997                T Mäkinen (Mitsubishi)

1996                T Mäkinen (Mitsubishi)

1995                T Mäkinen (Mitsubishi)

1994                T Mäkinen (Ford)

1993                J Kankkunen (Toyota)

1992                D Auriol (Lancia)

1991                J Kankkunen (Lancia)

A világbajnokság állása a Lengyel Ralit követően:

Egyéni

1. Sebastien Ogier (FRA)                   Volkswagen Motorsport                    166 pont

2. Jari-Matti Latvala (FIN)                 Volkswagen Motorsport                    116 pont

3. Andreas Mikkelsen (NOR)             Volkswagen Motorsport 2                   83 pont

4. Mads Östberg (NOR)                     Citroën WRT                                        66 pont

5. Mikko Hirvonen (FIN)                    M-Sport WRT                                       52 pont

6. Thierry Neuville (BEL)                   Hyundai WRT                                       46 pont

7. Kris Meeke (GBR)                          Citroën WRT                                        38 pont

8. Elfyn Evans (GBR)                          M-Sport WRT                                       36 pont

9. Martin Prokop (CZE)                      Jipocar Czech National Team              31 pont

10. Henning Solberg (NOR)               Henning Solberg                                  24 pont

 

Gyártók

1. Volkswagen Motorsport                262 pont

2. Citroën WRT                                  115 pont

3. M-Sport WRT                                   90 pont

4. Volkswagen Motorsport 2               82 pont

5. Hyundai WRT                                   80 pont

6. Jipocar Czech National Team          34 pont

7. RK M-Sport WRT                              19 pont

8. Hyundai Motorsport N                       8 pont

(Forrás: Amber PR)