Svédországban sem volt bőkezűbb az időjárás idén télen a téli sportok szerelmeseivel. Az északi országban is enyhe idővel köszöntött be az újév, de ahogy hozzánk, úgy Skandináviába is megérkezett végül a hideg 40 cm hóval. A téli olimpia hétvégi kezdete miatt a rali történéseit egy nappal korábbra hozták, így szombat este fog befutni a mezőny a finisbe.
Már a szezonnyitó Monte-Carlo Rali sem volt egy könnyű vasárnapi kocsikázás, de a hétvégi rali nehéz menetnek néz ki. Ez a skandináv rali mindig is egy klasszikus téli verseny volt szegecses gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Nem véletlen, hogy az északi pilóták egyik kedvenc versenye ez. Itt ugyanis általában – köszönhetően az ezen a terepen szerzett nagy gyakorlatnak – nekik áll a zászló. A Svéd Ralin a helyi hős Stig Blomqvist, a 70-es és 80-as évek emblematikus figurája tartja a rekordot hét győzelemmel.
A várakozásokkal ellentétben az itt általános mínusz 20-30°C fokos hőmérséklet helyett a hétvégre 1-2°C várható. Ha nem olvad el a hó, akkor nem lesz nehéz a megfelelő abroncs kiválasztása, de ha igen, akkor az megnehezítheti a csapatok abroncsválasztását. Egy biztos, a havas utakon a szegecses papucsok jól megfogják az autókat és elég tapadást adnak ahhoz, hogy szélsebesen tudjanak haladni a majd a rendkívül gyors szakaszokon. Aszfalton viszont már más lesz a helyzet, s mivel a havas utak alatt nem alakult ki jégréteg, a hó alól kikandikáló aszfalt s bele fog szólni a versengésbe.
A VW francia bajnoka, Sebastien Ogier a Svéd Rali abszolút esélyese azután, hogy ő nyerte a szezonnyitó Monte-Carlo Ralit és tavaly annak ellenére is megszerezte Svédországban a győzelmet, hogy nagynevű honfitársa, Sebastian Loeb is elindult ezen a viadalon. Ráadásul Ogier eredményével megtörte a Ford hat Svéd Rali óta fennálló győzelmi sorozatát. Az egy igazán történelmi győzelem volt a Volkswagen mindössze második raliján úgy, hogy ez volt a második alkalom, hogy egy nem skandináv származású pilóta vihette haza innen a győztes trófeát.
„Tavaly az első győzelmet szereztem meg itt a Volkswagennel, egy nagyszerű csatát vívva Sebastien Loebbel. Az volt pályafutásom talán legjobban sikerült ralija. Loebhöz hasonlóan folyamatosan a határon autóztunk, s 100%-ot beleadtunk. A végén megtérült, hiszen ebből az extrém kihívásból győztesen kerültük ki. A szerepek azonban 2014-ben felcserélődtek.” – nyilatkozta Ogier, aki üldözőből üldözötté vált az elmúlt egy évben.
2013-ban a második helyen Loeb ért célba, akit a norvég Mads Östberg követett a bronzérmes helyen. Östberg annyira felbuzdult tavalyi helyezésén, hogy ezúttal már a győzelem lebeg a szemei előtt. Az elmúlt három évben dobogós helyezett volt Svédországban, de egyszer sem első. „Ez a rali egyike a szezon legfontosabb versenyeinek. A célunk a dobogós helyezés, és ha minden jól megy, meg is próbálok győzni.” – szögezte le magabiztosan a Citroen újdonsült pilótája.
Mads Östberg mellett Mikko Hirvonen lehet Ogier kihívója a hétvégi ralin. A Svéd Rali előtt az M-Sport is végezett teszteléseket sok más csapathoz hasonlóan. A finn pilóta pedig ezután jó érzésekkel vág bele a havas versengésbe. Monte-Carlóban csak küszködött, végül autójának elektromos meghibásodása vetett végett szenvedéseinek. Ez a rali azonban más lesz, esküdözik Hirvonen. Talán nem is alaptalanul, hiszen navigátorával már tízszer rajthoz állt a Svéd Ralin, s ötször is dobogós helyen ért célba. 2010-ben és 2011-ben pedig nyerni is tudott a Forddal és az M-Sporttal.
A rali
A rali központja, ezúttal is, mint mindig, Svédország közepén, Karlstadt városában, Varmland és Dalarna tartományban lesz. A versenyt korábban északabbra tették át a szervezők, hogy biztosan legyen hó a rali során, amelyben a mezőny tagjai idén is reménykednek. Ebben az évben is átlátogat a mezőny Norvégiába, ezúttal ismét az első nap során. A ralin 24 gyorsasági szakasz lesz, amelyek összesen 328,4 kilométert tesznek ki.
Az elmúlt évek győztesei:
2013 S Ogier (VW)
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 M Hirvonen (Ford)
2010- M Hirvonen (Ford)
2008 J-M Latvala (Ford)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru Impreza)
2004 S Loeb (Citroën Xsara)
2003 M Grönholm (Peugeot 206)
2002 M Grönholm (Peugeot 206)
2001 H Rovanperä (Peugeot 206)
2000 M Grönholm (Peugeot 206)
1999 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1997 K Eriksson (Subaru Impreza)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1995 K Eriksson (Mitsubishi Lancer)
1994 T Radström (Toyota Celica)
A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:
Pilóták
1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport 27 pont
2. Bryan Bouffier M-Sport WRT
3. Kris Meeke Citroën WRT
4. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport 13 pont
5. Mads Östberg Citroën WRT
6. Elfyn Evans M-Sport WRT
7. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport 2 6 pont
8. Jaroslav Melicharek Slovakia WRT
9. Matteo Gamba Gamba Matteo
10. Jurij Protasov Jurij Protasov
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport 37 pont
2. Citroën WRT
3. M-Sport WRT
4. Volkswagen Motorsport 2 8 pont
(Forrás: Amber PR)