A jegybank nevével visszaélve próbáltak pénzt szerezni csalók magánszemélyektől. Elektronikus levélben azt kérték, hogy az ügyfelek adják meg banki azonosítóikat, mert nagy összegű pénzt örököltek.
Az ügyfelek jelzései alapján több esetben tapasztalták, hogy ismeretlen csalók hamis elektronikus leveleket küldenek ki megtévesztően az MNB nevében, vagy annak “elvárásaira” hivatkoznak, és így próbálnak banki azonosítókat, pénzt kicsalni magyar magánszemélyektől.
Ehhez hasonló megtévesztő csalási kísérlet legutóbb 2016 decemberében történt – írják a közleményben.
A mostani levelek egy részénél a feladók nagy összegű pénz rövidesen várható érkezéséről – ebben az esetben jelentős “örökségről” – értesítik a címzetteket. Az átutalás feltételeként a feladók az MNB számára – például a várható átutalások eredetének igazolására, bizonyítására – az ügyfelek saját banki azonosítóit, illetve pénzt kérnek rövid határidővel. A levelek másik típusa szerint az MNB éppen azért kéri el az ügyféladatokat, hogy könnyebben felderíthesse a jövőben az ügyfelet érintő esetleges csalási kísérleteket – írták.
A közlemény szerint, ha az ügyfelek az üzenetekre esetleg gyanútlanul válaszolnak, annak a súlyos kockázatnak tehetik ki magukat, hogy a megszerzett azonosítók révén a csalók pénzt emelhetnek le bankszámlájukról.
Hangsúlyozzák, az MNB soha nem küld ilyen tartalmú leveleket, nem kér bankszámla, bankkártya adatokat, nem végez fogyasztói átutalással összefüggő ügyintézést, azzal kapcsolatos információt e-mailben nem igényel.
Az MNB közölte, ilyen esetben ismeretlen tettes ellen, csalás gyanúja miatt, büntető feljelentést tesz az illetékes nyomozó hatóságnál.