2021-ben 19 év kihagyást követően tért vissza a Szafari Rali a Rali Világbajnokság versenynaptárába. Nagy csinnadrattával harangozták be a Rali Világbajnokság visszatérését az afrikai kontinensre, s bár 2020-ban nem tudott debütálni a koronavírus járvány miatt, idén immár ötödik alkalommal méreti meg magát a rali világbajnokság mezőnye a távoli Afrikában. Idén is új időpontban, a Mexikó Rali helyén, nyár helyett tavasszal látogat el a mezőny Kenyába.
A helyszín régi, mégis a modernkori ralizáshoz alakították úgy, hogy közben a fő karakterisztikája megmaradt. Vagyis maradtak a nehéz, murvás utak, ahol csodás fotókat lehet készíteni háttérben az afrikai vadállatokkal, egzotikus fákkal. Köves, szétszabdalt utak és kiszámíthatatlan időjárás teszi rettentően nehézzé a ralit az Afrikába utazó versenyzők számára.
Az első három ralit júniusban rendezték meg itt, amikor esős időszak fogadta a mezőnyt. Most úgy néz ki, hogy a tavaszi időjárás is tartogat esőt a mezőny számára. Vár rájuk fesh-fesh is, amely száraz időben olyan puha, púderfinom homok, amely nagy károkat okozhat az autókban és eltakarhatja a mélyen kivájt járatokat, amelyek végleg tönkretehetik a csapatok raliját.
Az eddigi négy Szafari Ralin csak Toyota-győzelem született. Sebastien Ogier és Kalle Rovanpera kétszer-kétszer győzedelmeskedett. A csapat 100. rali világbajnoki versenyére készül, s szeretné ezt a szép győzelmi sorozatot folytatni. Az egyéni ponttábla élén álló Elfyn Evans svédországi győzelmét követően nagy reményekkel vág neki a vb afrikai fordulójának. Svédországban nagy csatát vívott csapattársával, Takamoto Katsutával, aki háromszor is dobogós helyezést szerzett a Szafari Ralin. Kalle Rovanpera mégis a legnagyobb esélyese a csapatnak két győzelmével, miközben Sami Pajari először vág neki a kemény afrikai utaknak.
„Nem könnyen indult a szezon, de még harcban állunk és most murvás rali jön, s ez lehetőséget ad nekünk, hogy kemény küzdelemben visszatérjünk abba a pozícióba, ahol lenni szeretnénk. A csapat nagyon erős volt eddig, s most mindent meg kell tennünk azért, hogy ugyanilyen erősek legyünk mi is. A múlt heti teszt nagyon fontos volt, ahol különböző dolgokat próbáltunk ki annak érdekében, hogy jól menjen az autó és az abroncsok murván is. A Szafari Rali a szezon egyik legkülönlegesebb versenye. Nagyon király idejönni, s igyekszünk egy újabb jó eredményt elérni, amire szükségünk is van idén. Nehéz jóslatokba bocsátkozni, de nagyon nyomjuk majd, hogy a legjobb eredményt érjük el.” – szögezte le Kalle Rovanpera, a Szafari Rali tavalyi győztese.
S mi történt Kenyában 2024-ben? Miközben vetélytársai elvéreztek az afrikai küzdelmes utakon, Kalle Rovanpera megszerezte második győzelmét a Szafari Ralin, s beállította Sebastien Ogier ugyanitt szerzett győzelmeinek számát. A második helyen Rovanpera japán csapattársa, Takamoto Katsuta ért célba, míg a dobogó bronzérmes helyére az M-Sport pilótája, Adrien Fourmaux állhatott fel.
A Hyundai idén nem kezdte olyan jól az évet, mint tavaly. Sőt, ezidáig egyszer sem győzött, s az eddigi Szafari Ralikon sem sikerült túl nagy eredményeket elérnie. A 2024-ben még az M-Sport Ford színeiben versenyző Adrien Fourmaux-tól vár a tavalyihoz hasonló szép eredményt a csapat. A francia autóversenyző akkor ugyanis a dobogó harmadik fokára állhatott fel. Ott Tanak és Thierry Neuville sem szeretne lemaradni. Előbbi a Hyundai egyetlen dobogós helyezését szerezte 2021-ben, miközben a csapat belga pilótája szívszorító kieséssel bukta el a győzelmet az utolsó napon.
Nem lesz egyszerű dolga a hétvégén egyetlen csapatnak sem. Ezen a ralin az autók megbízhatósága pont annyira fontos, mint a gyorsasága, főleg mivel olyan utakon vág neki a mezőny a versenynek, amelyeket hónapok során égetett kőkeményre a nap melege. A tűző meleg, a töredezett utakon való száguldás, a por és a kóborló vadállatok együtt a helyenként változó tereppel, nagy kihívást jelentenek a mezőnynek, amelyen a pilótáknak meg kell mutatni, hogy mennyire okosan és taktikusan tudnak versenyezni még ilyen nehéz körülmények között is.
A rali
A 2025-ös Szafari Rali útvonalát meghosszabbították, ezzel hosszú idő óta ez lesz a leghosszabb raliverseny. A rali három napon át tart, s a 21 gyorsasági szakasz 384,86 km-t tesz majd ki.
Szokás szerint Kenya fővárosából, Nairobiból rajtol a mezőny csütörtökön ebédidőben, s a közeli Kasarani látványos szuperspeciális szakasz lesz az első gyorsasági szakasz. Ezt egy új gyorsasági szakasz, a Mzabibu követi, amely a Naivasha szervizparkhoz van közel. Ezt egy szintén új – a maga 32,2 km-ével egyben a leghosszabb szakasz, a Camp Moran követi. Ezzel együtt négy szakaszt teljesít a mezőny kétszer pénteken. Szombaton északnak veszik a ralisok az irányt az Elmenteita-tóhoz. A Pokol Kapuja, a nevével ellentétben csodálatos környezetben fekvő szakasz lesz a ralit záró Power Stage idén is.
A világbajnokság állása a Svéd Rali után:
Pilóták
- Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 61 pont
- Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 33 pont
- Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 31 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 29 pont
- Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 26 pont
- Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 25 pont
- Adrien Fourmaux (FRA) Hyundai WRT 21 pont
- Martins Sesks (LAT) M-Sport WRT 8 pont
- Josh McErlean (IRL) M-Sport WRT 6 pont
- Sami Pajari (FIN) Toyota Racing WRT2 6 pont
Gyártók
- Toyota Racing WRT 120 pont
- Hyundai WRT 72 pont
- M-Sport Ford WRT 25 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/