A Rali Világbajnokságban egy hónap pihenő után ismét munkába lendülnek a csapatok. A hétvégén ugyanis Finnországba, egy tradicionális helyszínre érkezik meg a mezőny. Ezzel hivatalosan is kezdetét veszi a szezon második fele. Ez a skandináv verseny nagyon kedvelt a pilóták körében. Egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.
Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de jött Sebastien Loeb és trónfosztást végzett kétszer is egymás után. Loeb után következett honfitársa, Sebastien Ogier, akinek szintén sikerült megkaparintania a hőn áhított győztes trófeát a Finn Ralin. 2014-2015-ben ismét finn uralom volt hazai földön, hiszen mindkétszer Jari-Matti Latvala vihette haza a győztes trófeát. 2016-ban egy britnek, Kris Meekének sikerült a bravúr, nem északiként győzni Finnországban.
A Hyundai belehúzott, s a Lengyel Ralin nagyon jó teljesítményt tett le az asztalra. Az első két hellyel és egy negyedik helyezéssel zárt a koreai alakulat. Thierry Neuville olyannyira jól ment a kelet-közép európai ralin, hogy felzárkózott az egyéni ponttábla élén álló Ogier-re. A belga pilóta az egyetlen, aki triplázott ebben a versenyszezonban, s nyilván Finnországban sem ártana egy jó helyezés, ha versenyben akar maradni a világbajnoki címért.
A Hyundai egyébként a debütálása óta eltelt négy évben minden ralin dobogóra tudott állni, kivéve Finnországot. S ennek megváltoztatása sziklaszilárd célként lebeg a csapat szeme előtt. Mivel jó formában zártak Lengyelországban, így ez nem is tűnik megvalósíthatatlannak. A gyártók között sincs rossz helyzetben a koreai csapat, hiszen mindössze 22 ponttal áll a második helyen az M-Sport mögött úgy, hogy ezzel együtt még öt rali van hátra a szezonból.
A hétvégi lesz az a rali, ahol rengeteg az ugrató, így az autók állandóan a levegőben vannak, s ez nagy látványosságot ígér a nézőknek. Az Ouninpohja szakasz mind közül a legismertebb. Ez a gyorsasági szakasz a szezon egyik leggyorsabbja. Sebastien Ogier is a kedvencei között tudja. „Ha megkérnének arra, hogy állítsam össze a világbajnokság legjobb gyorsasági szakaszainak listáját, az Ouninpohja biztosan szerepelne rajta.” – nyilatkozta korábban Sebastien Ogier, aki nem unatkozott a Lengyel és a Finn Rali között eltelt időszakban.
A Red Bull jóvoltából egy Forma-1-es autó kipróbálására volt lehetősége a 33 éves pilótának. Jól sikerült a nap számára, így pozitív energiákkal utazott tovább Finnországba, tesztelésre. A francia pilóta fiatal csapattársa, Ott Tanak után ülhetett be a Fiestába, de a teszt idejekorán véget ért, mivel Ogier nagyon esett. Egy sziklának hajtott neki, letért az útról és végül egy fának csapódott. A Ford felfüggesztése bánta. Bár szerencsére Ogier nem sérült meg, de az autó annyira tönkrement, hogy a tesztet le kellett fújni. Így az ezutáni két nap következő Elfyn Evans és Teemu Suninen tesztelés helyett szabadnapot kapott.
A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Puha és rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve.
A rali szervezői nem sokat változtattak a tavalyi útvonalon, így sok váratlan nem érheti a résztvevőket Finnországban.
A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Ralin őrült mód hajtott a mezőny, az átlagsebesség 122,86 km/óra (!) volt. A főhadiszállás Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A Paviljonki szervizpark a központban várhatóan ezúttal is nagy tömegeket vonz majd.
A rali a tavalyelőtt bevezetett csütörtöki esti Harju utcai gyorsasági szakasszal nyit. Most is a pénteki nap lesz a rali leghosszabbja, egy olyan maraton, ahol 16 órán (!) keresztül volán mögött ülnek majd a versenyzők. Ezalatt a mezőny nyugat felé veszi az irányt olyan kedvencek felé, mint a klasszikus erdei Jukojarvi és az Urria gyorsasági szakaszok.
Szombaton a csapatok délnek tartanak majd, Jamsa régióba, ahol kétszer is áthajt a mezőny a kihagyhatatlan, de idén majd 10 km-el rövidebb (24,38 km) Ouninpohja szakaszon. Ez a nap hatalmas élményt nyújt majd a nézőknek és óriási kihívást a résztvevőknek. A szakaszok ugyanazok, mint tavaly, de ezúttal ellentétes irányban haladnak majd a csapatok.
A skandináv rali négy napon át tart, s a 25 gyorsasági szakasz 314,20 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja: 1425,96 km.
Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2016 Kris Meeke (Citroën)
2015 Jari-Matti Latvala (VW)
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 S Loeb (Citroën)
2011 S Loeb (Citroën)
2010 J-M Latvala (Ford)
2009 M Hirvonen (Ford)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 M Grönholm (Peugeot)
2004 M Grönholm (Peugeot)
2003 M Märtin (Ford)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)
1999 J Kankkunen (Subaru)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi)
1997 T Mäkinen (Mitsubishi)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi)
1995 T Mäkinen (Mitsubishi)
1994 T Mäkinen (Ford)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 D Auriol (Lancia)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Lengyel Ralit követően:
Egyéni
- Sebastien Ogier (FRA) M-Sport WRT 160 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 149 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRC 112 pont
- Ott Tanak (EST) M-Sport WRT 108 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport 82 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 57 pont
- Hayden Paddon (NZL) Hyundai Motorsport 51 pont
- Craig Breen (IRL) Citroen WRT 43 pont
- Juho Hanninen (FIN) Toyota Racing WRC 30 pont
- Kris Meeke (GBR) Citroen WRT 27 pont
Gyártók
- M-Sport WRT 259 pont
- Hyundai Motorsport 237 pont
- Toyota Racing WRC 153 pont
- Citroen WRT 117 pont
(Forrás: Amber PR)