Több mint kétezer programot kínál az Opera és az Erkel Színház a szeptemberben induló új szezonban. A Shakespeare-évad 17 feldolgozást vonultat fel az angol szerző leghíresebb darabjaiból a májusünnepen. A hatalmas klasszikus repertoár, az opera- és balettbemutatók mellé nagymusicalek, koncertek, beszélgetős mű- sorok és interaktív családi, valamint gyerekprogramok sorakoznak fel. A teljes évadra március 16-tól válthatók bérletek. Bérletújítás március 9-től.
Fotó: Dóka Attila, Juhász Melinda
2015 szeptemberében Leonard Bernstein világhírű musicaljével, a West Side Storyval indítja új évadát a Magyar Állami Operaház. Novák Péter rendezése ezreket vár az Erkel Színházban, amely újranyitása utáni harmadik teljes szezonjában az új produkciók csaknem felének ad otthont. Ugyanitt 2016 nyarán Elton John Billy Elliot című darabjának magyar- országi debütje ígér robbanásszerű színházi sikert.
32 premier, köztük 12 hazai bemutató, összesen 500 nagytermi előadás, benne 45 repertoárprodukció, 100 hangverseny, kamaraelőadás, gála, rendezvény és fesztivál-előadás, 200 gyermekprogram, 600 épülettúra, több mint 1000 nagyköveti prezentáció – összességében 2400 attrakció várja a közönséget a 2015/2016-os szezonban.
A premierek sorában nemcsak a könnyed hangvételű amerikai szerelmi história hoz új színt a palettára, de egyedi és különleges tánc-opuszok is szerepelnek rajta, így a Johan Inger alkotta Walking Mad, amelyről a koreográfus így vall:
„Ravel híres Bolerójának erotikus, már-már giccses története késztetett arra, hogy megvalósítsam saját elképzelésemet… A Walking Mad egy utazás, melyben saját félelmeinkkel, vágyainkkal és a lét könnyűségével szembesülünk.” A Magyar Nemzeti Balett bővülő repertoárján nagy klasszikusok között ismét és új színrevitelben látható a Csipkerózsika és A diótö- rő is megújul. A modern vonalat Kylián újabb két darabjának magyarországi bemutatója képviseli, Román Sándor egye- di stílusában a Marsbéli krónikákat koreografálja, emellett az együttes számára ismét alkot az Operában Lukács András.
A széles operakínálatban olyan klasszikus nagyoperák újulnak meg, mint az Otello, a Bohémélet, A trubadúr, a Pillangókisasszony, a Traviata és a Tosca – Stefano Poda, Damiano Michieletto, Galgóczy Judit, Juronics Tamás, Anger Ferenc és Eszenyi Enikô nevével fémjelzett rendezésekben. (Fontos hozzátenni, hogy a muzeális értékű Bohém-
élet mellé(!) érkezik az új rendezés.) A két nagyszínpad programjait megelőzve ismét előbemutatót tartanak a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon és a Miskolci Operafesztiválon – Galgóczy Pillangókisasszonya és Anger Traviatája elsőként szabad- téren és vidéken lesz látható, csakúgy, mint az Eszenyi rendezte Tosca, amelyet a VeszprémFest közönsége tekinthet meg elsőként. Az immár bevett, őszi kamarajátszóhellyé alakított Szfinx-terasz és a Királyi Lépcső mellett operaelőadásokkal várja az érdeklődőket az Erkel foyer-ja és a Gödöllői Királyi Kastély barokk színháza is – itt Haydn: Élet a Holdon című műve csendül fel Toronykôy Attila rendezésében. A repertoárról rég hiányzó Triptichont Kerényi Miklós Gábor színre- vitelében az Erkel közönsége élvezheti.
William Shakespeare halálának 400. évfordulóját ünnepelve hatalmas művészi erőforrásait a Shakespeare-univerzum szolgálatába állítja az Opera. Májusünnepi fesztiválján 17 Shakespeare-feldolgozást vonultathat fel zsinórban 2016 tava- szán, hazai partneregyüttesek bevonásával. Műsoron lesz többek közt Ludger Engels rendezésében Ades A vihar című alkotása, Ermanno Wolf-Ferrari Sly című művét Göttinger Pál viszi színre, Reimann Lear című operájának Jean Pierre Ponelle-féle színrevitelét Anger Ferenc állítja színpadra, Bellini Capuletek és Montague-k című operája is felcsendül. Nicolai: A windsori víg nők opuszát a Színház és Filmművészeti Egyetem egy rendező szakos hallgatója viszi színre.
Az intézmény folytatja együttműködését a Zeneakadémiával is, épp így a most futó szezonban csatlakozott hosszú távú
tartalmi együttműködő partnereivel: a TV2-vel, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.-vel, a BMW Group Magyarországgal
és a K&H Bankcsoporttal.
bank
Ismét elindul a Gördülő Opera, amely a vidéki kőszínházak közönségéhez igyekszik elvinni az operát (ezúttal egy mába emelt Mozart-Figaro képében), az OperaKaland, amely a vidék fiataljait is igyekszik megismertetni a műfajjal. A sikeres gyerekprogramok mellett folytatódnak az interaktív és beszélgetős műsorok a jól bevált helyszíneken: a két színpadon, a Székely Bertalan-teremben és az Erkel foyer-jában. Az intim hangulatú Dalszínház utcai dalestek sorozat fellépői mellett önálló esttel érkezik hazánkba két világsztár: Edita Gruberova és várhatóan Bryn Terfel is az Operaház nagyszínpadán ad dal- illetve áriaestet.
Nemzetközi hírű művészeink sorában hazai nagyságaink közül Rost Andrea és Miklósa Erika új szerepben mutat- kozik be, Komlósi Ildikó visszatér Az árnyék nélküli asszony-produkcióba, hallható Molnár Levente és Bretz Gábor is. Mellettük még majd’ százhúsz magyar művész lép színpadra, a külföldiek közül pedig Anja Kampe, Roberto Aronica, Arturo Chacon Cruz, Ildebrando D’Arcangelo, Evelyn Herlitzius, Tomasz Konieczny, Linda Watson, Ivan Magrí, Ambrogio Maestri, Stuart Neill, Tomas Tómasson, Lado Ataneli és Francesco Demuro – egytől egyig a nemzetközi operaélet elismert egyéniségei.
A balettélet nagyságai 2016-ban ismét ellátogatnak az idén első alkalommal megrendezett Nagy Iván Nemzetközi Balettgálára, az európai élvonalhoz tartozó táncosok mellett Budapestre érkezik Polina Szemjonova, az American Ballet Theatre prímabalerinája is. Harmadik alkalommal várja a közönséget a TáncTrend, és a Pas de Quatre, amelyen a vi- déki társulatok művészei is fellépnek az Erkel Színházban. A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara a következő szezonra is nívós sorozatokkal készül, olyan szólisták közreműködésével, mint Alexander Gavrylyuk, Jana Bouskova, Sofya Gulyak, Hiromi Kikuchi, Ken Hakii, Malin Christensson, Andrej Dunajev, Kwangchul Youn.
A 2015/2016-os szezon előadásain világjáró magyar karmesterek mellett összesen 18 külföldi dirigens lép dobogóra;
köztük olyan neves művészek, mint Michel Plasson, Evelino Pido, Pinchas Steinberg és Christian Badea.
Az évadban mintegy 71 program és sorozat viseli a „különleges esemény” jelzőt. Ide tartoznak a jubileumi estek: Miklósa Erika pályafutásának 25. évfordulóját 2016 januárjában ünneplik, októberben a hazai néptáncélet jelentős alakja, Tímár Sándor 85. születésnapja előtt tiszteleghet az Erkel Színház közönsége. Jubileumi előadásaikkal emlé- keznek is: a legendás Sergio Failoni karmesterre és Szokolay Sándor zeneszerzőre. Különleges estét ígér még számos egyedi sorozat és egyszeri produkció, köztük a Seregi-éj2016, a szórakoztató OpeRaport, a Faggató, a karácsonyi Diótörő Fesztivál minden mozzanata, a Táncdalfesztivál50, a World Voice Day és az amatőr énekkarok számára találkozási le- hetőséget biztosító Dalárnap – változatos programok minden korosztálynak, a legkomolyabb klasszikusoktól a legköny- nyedebb szórakozásig.
Hogy mindez a legszélesebb körben könnyen elérhető legyen, a Magyar Állami Operaház 2015/16-os Shakespea- re-évadától új alapokra helyezi bérlet- és jegyár-struktúráját, és névre szóló, egyedi tervezésű, gyűjthető plasz- tik pontkártyát vezet be, amely révén elsősorban hazai, visszatérő látogatóik komoly kedvezményekhez juttat- hatják saját magukat.
Előre lehet tehát készülni a teljes évadra, a szezont indító nagyszabású, ezreket váró szabadtéri Évadnyitánytól a nagy bemutatókon át az évadot záró június végi Csillagóra gálaestig. A nyári melegben fiatal operaénekesek és tánco- sok merülnek az Erzsébet téri Akváriumban, az évadszünetben pedig újra várják közönségüket a Sziget Fesztiválon és az OperaFüreden.
Az intézmény az 2015/2016-os szezonra 61 féle bérlettel várja közönségét. Bérletújítás: március 9-től. Új bérletek váltása: március 16-tól a Magyar Állami Operaház Hajós utcai értékesítési centrumában!
Az Operaház évek óta mozdulatlan, a világ más nagy intézményeihez képest igen alacsony helyárai 25%-kal emelkednek, ugyanakkor az Erkel Színház 1809 székét ugyanolyan kedvező feltételekkel foglalhatják el, mint az újranyitás óta bármi- kor, itt az ár nem változik. Azonnal fontos hozzátenni, hogy az operaházi bérletek árai sem emelkednek, bérletvásárlóik az emelkedést egyáltalán nem fogják érezni, szemben a napi jeggyel érkezőkkel. Általánosságban minden kedvezményt az Operaházra összpontosítanak, az Erkel Színház verhetetlen árfekvésű jegyei a nagyközönség számára csak listaáron el-
érhetők (kivétel: Facebook-karzat, OperaKaland). A bérletvásárlók számára négy új kedvezményes lehetőséget alkotott az intézmény: a Bónusz, a Bónusz+, a Szabad Bérlet és a Hatos Kártya sosem volt lehetőségeket kínál.
BÓNUSZ
Újítás, hogy minden bérletvásárló (operaházi és Erkel színházi egyaránt) kártyájának kódja segítségével ugyanannyi bó- nusz operaházi előadásra szerez 30%-os kedvezményt, ahány darabból álló sorozatot választott. (Pl. egy 5 előadásos operaházi bérlet tulajdonosa kártyája segítségével további 5 operaházi előadásra válthat kedvezményes jegyet, és éppúgy igaz ez egy 4 előadásos „erkeles” bérlet birtokosára: ő is 4 operaházi előadásra vásárolhat meg 1-1 jegyet 30%-kal olcsób- ban.) Így nemhogy az áremelést nem érzik majd bérleteseik, de az eddigi árak alá is mehetnek.
BÓNUSZ+
Mind a 61 bérletkonstrukciót összekapcsolják egy-egy különleges operai rendezvénnyel, ahová az adott bérlet tulajdo- nosai féláron regisztrálhatnak. Az összes bérletsorozatot tehát egy-egy rendezvénnyel megtoldják, így az Operaházba, a Székely Bertalan-terembe, az Erkel Színházba, az Erkel foyer-jába és a Zeneakadémia Solti-termébe is 50%-os kedvez- ménnyel juthatnak el bérlettulajdonosaik. (Természetesen korlátozott számú jegyért regisztrálhatnak, ha kamaraprog- ramról van szó: az igényeket a beérkezés sorrendjében teljesítik.)
SZABAD BÉRLET
További újítás, hogy a hónapokig tartó bérletezés lezártával megmaradó helyekre ún. Szabad bérletkártyát válthatnak
Vendégeik, amely révén hat előadásra válogathatnak össze jegyeket saját igényük szerint. A hat jegy listaárából összesen
15% kedvezményt adnak, de talán még fontosabb, hogy itt is érvényes a további hat operaházi előadás 1-1 jegyére szóló,
30%-os kedvezmény.
HATOS KÁRTYA
Végezetül pedig 2015. július 1-től megvásárolható a Hatos kártya, amely a bérletváltásról bármely okból ugyancsak le- maradt, vagy az Operaházba csak alkalomszerűen eljutó vendégeik érdeklődésére tarthat számot. Aki a Hatos kártyára hat teljes árú operás vagy erkeles előadást gyűjtött, azután már a teljes szezon operaházi előadásaira 30%-os kedvezménnyel vásárolhat 1-1 jegyet. (Mivel a Hatos kártya is névre szól, csak hat előadás megtekintése után jogos az évad végéig szóló kedvezmény igénybe vétele.)
FŐ KÁRTYASZABÁLYOK
Valamennyi névre szóló plasztikkártyával 1 előadásra csak egyetlen jegy váltható. (A kártyával érkező családtag, ba- rát, ismerős, növendék vendég pedig díjmentesen válthat saját magának is kártyát, és arra gyűjthet, azzal vásárolhat.) A megváltott jegyek természetesen átruházhatók, az előadás előtt a személyazonosságot nincs az Opera módjában és szándékában vizsgálni. A kártyaváltás egyetlen feltétele az Opera „2 perces” kérdőívének kitöltése.
Az idén 131 éves Operaházat több mint három évtizede renoválták, kiszolgáló épületét, a Hajós utcai üzemházat ugyan- akkor építették. A Dalszínház nem az utolsó szegélylécig újulna meg, annál sokkal jobb az épület állapota, ám a színpad- gépészet teljes cseréje például elengedhetetlen, és szükséges a ház összes elaggott vezetékrendszerének korszerűsítése, valamint időszerű felfrissíteni a műemléki nézőteret, nézőforgalmi területeket, hisz bár folyamatosan dolgoznak restau- rátorok a Házban, egy ilyen volumenű munka – az ország egyik emblematikus épületének méltó állapotba hozása – komolyabb beavatkozást kíván.
A Jókai utcai próbaterem tíz éve áll az Operaház kezelésében, állapota-levegője azonban a hatvanas éveket őrzi, miköz- ben viszonylag hamar és költségtakarékosan korrekt zenekari centrummá lehetne alakítani, hogy otthona lehessen az ország legelső és messze legnagyobb szimfonikus együttesének.
Szükség lenne továbbá egy komplex műhelyházra, amelybe nemcsak a kilenc gyártóműhely költözhet, s kaphat benne helyet méretazonos próbaszínpad, de amelyben a négy, jelenleg távoli külső raktár összes díszletének és kellékének (csak anyagárban tízmilliárdos kincsnek!), valamint a mintegy 400 ezer jelmeznek értékőrző tárolása és javítása is megoldható.
Néhány helyiség funkciója ennek nyomán értelemszerűen megváltozna, mert ha megvalósulhat a zöldmezős műhelyház, a felszabaduló területek egy sor feszítő problémát oldanának fel. Az Eiffel Bázis a tervek szerint 2016 végére épülne fel, és megoldanák a Hajós utcai üzemház víz- és villanyvezetékeinek valamint liftjeinek, burkolatainak cseréjét, az épület szi- getelését.
A műhelyek távoztával 2016 nyarán áthangolhatják az Ybl-palota megüresedett üzemi tereinek funkciót, és megkezdhetik a nézőforgalmi területek korszerűsítését, restaurálását, a 2017/18-as évad során pedig megvalósulhat a színpadtechnika, a felsőgépészet és a strangok cseréje, a nyílászárók javítása, a gyengeáramú rendszerek kiépítése (tűzjelzés, informatika, nézőforgalmi területek tájékoztatása) és a fűtéskorszerűsítés, amely az összes tervezett munkálat között a legnagyobb körültekintést és a legnagyobb forrást igényli majd.
A festőműhely távozása után világszínvonalú gyakorlóterem szolgálhatná majd Magyarország egyetlen klasszikusba- lett-társulatát, felette tágas házi színpad létesülne az énekeseknek, míg az üzemházban másik kartermet is ki kell alakí- tani az Erkelben futó produkciók kóruspróbáihoz. Mindezzel a társulat európai színvonalú komfortot, a közönség pedig minőségi javulást nyerne.
Az éveken átívelő, komplex, kitartó munkával – természetesen a művészi munka szisztematikus minőségemelése, új re- pertoár építése mellett – megalapozhatják a magyar opera- és balettjátszás következő negyed századát.
„A legfontosabb küszöbön álló feladat tehát az infrastruktúra felújítása: a kormánydöntés nyomán az Eiffel-pro- jekttel elindulhat egy olyan bázis kiépítése, amely minden raktárat és műhelyet egyesít, két próbaszínpaddal és egy stúdió-képességű zeneteremmel támogatja az Opera jelenleg lehetetlen felkészülési körülményeinek javítását.
A Magyar Állami Operaház finanszírozása és a társadalom vásárlóereje az ország méretéből és gazdasági helyze- téből következően még sokáig nem tud a nagy európai, vagy tengerentúli házak szintjére, a jelenlegi támogatás
öt-hétszeresére emelkedni, de ha legalább a próba- és játszási feltételek minőségiek, állami támogatásunk érté- ke pedig 2018-ra eléri a 17 évvel korábbi, tehát 2001-es nívót, mindegyikünk emelt fővel vállalhatja a feladatát. Sose tévesszük szem elől, hogy a világ egyik legnagyobb operakomplexumát működteti Magyarország, s ezzel Budapest opera- és balettélete Berlin, Párizs Bécs és München kínálatával azonos volument teljesít – s hogy mindennek növekvő számú, több mint félmilliós nézőszáma lehet, az a magyar kultúra fokmérője, a magyarok kultúrszomjának külföldről hitetlenkedve fogadott bizonyítéka” – mondta Ókovács Szilveszter.
Az „Ahol kinyílik a világ” kampánytrilógiával 2014-ben befejeződött az Opera marketing-kommunikációs újrapozícionálása.
A következő évad műsorát felvillantó, valamint a bérletmegújítást és -váltást ösztönző idei kampány már új szlogent, egy letisztultabb, a fashion és a két világháború közötti magyar plakátművészet világát idéző képi alapot, a hagyományos szimbólumrendszer pedig újszerű értelmezési lehetőséget kapott.
Tíz kreatív készült, melyeken valamennyi operaházi műfaj megjelenik, akárcsak az ezeket „megtestesítő” különböző
művészeti ágak képviselői, sztárjai és a rezidens együttesek. A fotózásokon 58 művész vett részt, az imázs-kreatívokon
24 opera, illetve balett repertoár produkciót jelenítenek meg.
Négy „opera” kreatív egy-egy zeneszerzőt vagy jellemző zenei világát hivatott életre kelteni stilizált és átértelmezett, figyelemfelkeltő módon, korszerű anyagok felhasználásával, élénk színvilággal, operaénekesek közreműködésével. A „balett” kreatívok szervező elvei: zeneszerző (Csajkovszkij; Wagner és egyfelvonásos balettek); zeneszerző és koreográfus (Prokofjev és Seregi balettek); tragikus nőalakok, sorsok (Manon; A szilfid; Karamazov testvérek). Két további kreatívon pedig a zenekar és a gyermekkar egy-egy tagja látható – utóbbi az Opera két legnépszerűbb gyermekdarabját, a Hófehérke
és a 7 törpe (mesebalett), valamint a Parázsfuvolácska (meseopera) szereplőit felvonultatva.
Az új szlogen: ElsőSorban
„Elsősorban élő előadást nézzünk: mi az Operaházat, vagy az Erkel Színházat ajánljuk! Nálunk mindent hallhat, láthat, ami a színpadon történik: akár a nézőtér első sorában is, és nem csak egy kamera-szemen, mikrofonokon keresztül, mint ahogy a mozis operaközvetítéseken. Az itt és most (hic et nunc) élmény a legfontosabb, és az, hogy életünk legszebb pil- lanatait rögzíteni úgysem lehet. De ha a számunkra fontosakkal együtt éljük át, nem bánjuk, hogy az élmény valójában fájlokba rögzíthetetlen. Mert aminek a tanúja vagy, az valóban beléd ég; azt az élmény-társaiddal technikai ismétlésnél sokkal erősebben és maradandóbban vagy képes felidézni.
A első sorba, az elsők közé törekszünk világ-viszonylatban is: más nemzetek történelmi gazdagságát, operaházi forrás- bőségét ugyan még összehasonlítani sem érdemes az itthoni lehetőségekkel, mi mindezek dacára az év nem egy estéjén produkálni tudjuk ezt a minőséget. Sőt, ennél jóval gyakrabban: Európa élvonalát – immár a szaksajtó szerint is. Mindez abban az aránytalanul nagy tehetségben és erőfeszítésben rejlik, amely művészeinket, munkatársainak, támogatóinkat hajtja. És abban, hogy ragaszkodunk a magyar művészek prioritásához úgy, hogy mégsem merevedünk bele elveinkbe.
Elsősorban összeművészeti-jellegük miatt népszerűek az Opera előadásai: nálunk zene, ének, tánc, képzőművészet:
valamennyi művészeti ág és annak művelői is felfedezhetőek – színpadon és nézőtéren egyaránt. Opera? ElsőSorban!” – nyilatkozta Ókovács Szilveszter
I.
LÉTAY KISS GABRIELLA – PUCCINI (PILLANGÓKISASSZONY) Turandot – Rálik Szilvia, Kováts Kolos
Bohémélet – Pasztircsák Polina, Fekete Attila
Tosca – Lukács Gyöngyi, Kiss B. Atilla
Puccini világszerte leggyakrabban játszott négy műve az Opera repertoárján is szinte állandóan műsoron van. A 2014/15-
ös évad kamaraénekese, Létay Kiss Gabriella, a képen Cso-cso-szánként jelenik meg. Míg minden fájdalmát gésamaszk mögé próbálja rejteni, a japán képzőművészetet, az ikebanát, valamint az origamiművészetet idéző fejdíszben további Puccini-alakok bújnak meg. Rálik Szilvia, szintén a 2014/15-ös évad kamaraénekese Turandotként jelenik meg a Timurt alakító Kovács Kolos, az Opera örökös tagja mellett. Lukács Gyöngyi az Opera örökös tagja és Kiss B. Atilla a Tosca egyik jele- netében épül be a Pillangókisasszony fejdíszébe, míg Pasztircsák Polina és Fekete Attila, a 2013/14-es évad kamaraénekese a Bohémélet tragikus szerelmespárját alakítják. Ez utóbbi darab 1937 óta változatlan formában szerepel az Operaház re- pertoárján, viszont a 2015/16-os évadban új formában kerül színre.
II.
BRICKNER SZABOLCS – MOZART (MOZART)
Così fan tutte – Celeng Mária, Balga Gabriella, Haja Zsolt, Szigetvári Dávid
A varázsfuvola – Palerdi András, Kolonits Klára, Sáfár Orsolya
Brickner Szabolcs operaénekes Mozartot hivatott megtestesíteni – elnagyolt jelmeze, sminkje és parókája jól idézik a 18. század végi divatot még akkor is, ha kéz helyett robotszerű karomban végződik a karja. Megjelenése egy őrült zsenit tük- röz. A kreatív ihletője a velencei karnevál és kora, mely éppúgy érzékelteti a mozarti „sötét oldalt”, mint a titokzatosságot, a szabadkőműves talányokat. A legkomorabb jelmez és a legvidámabb szín kettőssége uralja el és fedi le egy képen belül az alak személyiségét. A méretes kalpagon a szerző két nemrég bemutatott operájának szereplői: A varázsfuvola Sarastróját Palerdi András, Paminát Sáfár Orsolya, az Éj királynőjét Kolonits Klára, a 2014/15-ös évad kamaraénekese alakítja. A Così fan tutte c. vígoperában Celeng Mária (Fiordiligi), Balga Gabriella (Dorabella), Haja Zsolt (Guglielmo) és Szigetvári Dávid (Ferrando) parádéznak.
III.
CSER KRISZTIÁN – VERDI (VERDI) Aida – Bakonyi Anikó, Gál Erika
Falstaff – Alexandru Agache, Fodor Beatrix
Rigoletto – Rácz Rita, Kálmándi Mihály
A legnagyobb olasz operaszerző, Verdi művei talán minden operaház repertoárjának a gerincét alkotják, a számos reper- toárdarab mellett évadonként új produkciókat mutat be az Opera, 2015/16-ban hármat is (Otello, A trubadúr, Traviata). Verdi kalapos-sálas portréját talán mindenki ismeri, a kreatív ezt értelmezi újra: a zeneköltőt Cser Krisztián operaénekes- ben fedezhetjük fel. A kreatív Farkas Antal Jama „fotógrafikus” előtt tiszteleg, aki saját magát festette meg modellként híres elődei stílusában (Cezanne; Matisse; Van Gogh), a kompozíciót azután fotózta. A kreatív egy régi, töredezett állagú
festményt idéz, melyen az átfazonírozott alak immár három cilindert visel, ezeken három opera egy-egy kettőse köszön vissza. (Ez egyben utalás arra, hogy Verdi alkotásaiban nagyon sok a történelmi referencia, melyet a képzőművészeti technika segítségével is megjelenítenek.) Az Aida címszerepét Bakonyi Anikó, Amnerist a 2014/15-ös évad kamaraénekese, Gál Erika alakítja. Verdi utolsó (víg)operájában, a Falstaffban Alexandru Agache és Fodor Beatrix látható. A púpos Rigolettót Kálmándi Mihály, a 2013/14-es évad kamaraénekese, lányát, Gildát Rácz Rita jeleníti meg.
IV.
KOLONITS KLÁRA – ERKEL (SZILÁGYI ERZSÉBET) Bánk bán – Nyári Zoltán, Keszei Bori
Hunyadi László – Balczó Péter, Kriszta Kinga, Szegedi Csaba
A kreatív stílus-ihletője a szecesszió, koncepciója elsősorban Mucha és az általa oly népszerűvé tett plakátművészet – valamint a kor sztárja, Sarah Bernhardt előtt tiszteleg. Kolonits Klára, a 2013/14-es évad kamaraénekese Szilágyi Erzsébet alakjában jelenik meg a magyar nemzeti operákat bemutató kreatívon. A képen az erőt, elszántságot sugárzó nagyasz- szony ruháján a Hunyadi-család szimbólumállata, a holló tollaiból font dísz látható, hajkoronájában Erkel Ferenc két legjelentősebb történelmi operája jelenik meg. A nyakék központi ékkövének csiszolása Erkel Ferenc arcképét adja ki. A Hunyadi László címszerepében Balczó Péter látható, menyasszonyát, Gara Máriát Kriszta Kinga, apósát, Gara nádort Szegedi Csaba alakítja. A Bánk bán egyik konfliktus-szituációját, a Melinda és Ottó között zajló csábításjelenetet Keszei Bori
és Nyári Zoltán operaénekesek játsszák el.
V.
TIMOFEEV DMITRY – PROKOFJEV (CUPIDO)
A makrancos Kata – Carulla Leon Jessica, Cserta József
Rómeó és Júlia – Felméry Lili, Leblanc Gergely
Sylvia – Pap Adrienn, Bakó Máté
A 2015/16-os évad központi alakja, a 2016-ban 400 éve elhunyt Shakespeare művei nem csak számtalan operafeldolgozást ihlettek. Prokofjev Rómeó és Júliája és Goldmark Károly Makrancos Katája jelenik meg egy tavaszt és szerelmet hozó éteri, földöntúli szellemlény, akár Ámor (Cupido), azaz Timofeev Dmitry balettművész színes plexiből „font” virágkoszorújá- ban. A kreatív ihletője Caravaggio művészete: a figurát egy „kortárs Caravaggio-kép” központi figurájaként értelmeztük – a kreatív egyúttal a történelmi, festményszerű Verdi pandant kreatívja. A megjelenített produkciók Seregi László koreog- ráfus művészetének gyöngyszemei: A makrancos Katát Carulla Leon Jessica, az őt megzabolázó Petruchiót Cserta József, Rómeót és Júliát Felméry Lili és Leblanc Gergely, a Sylvia két elragadó főhősét Pap Adrienn és Bakó Máté keltik életre.
VI.
FELMÉRY LILI – CSAJKOVSZKIJ (FEKETE HATTYÚ) A diótörő – Pap Adrienn, Bakó Máté
A hattyúk tava – Nakamura Shoko, Leblanc Gergely, Kekalo Iurii
Anyegin – Liebich Roland, Tanykpayeva Aliya
Csajkovszkij balettjei minden klasszikus balett-társulat repertoárjának alappillérei. A kreatívon Felméry Lili magántán- cosnő jelenik meg fekete textilbe csomagolva, egyfajta tisztelgésként Richard Avedon és Serge Lutens művészete előtt,
ugyanakkor Martha Grahamet, vagy akár Audry Hepburnt idéző gesztusai, a szándékolt hasonlóságok sem véletlenek. Nyaka digitálisan megnyújtott, így egyfajta e világon túli, talán álombéli lényt formáz, de lehet ő akár a fekete hattyú is. Az arcon megjelenő kontraszt az egyes személyekben rejlő kettősséget hivatott jelképezni, ezzel is utalva a világon oly ré- gen bevett szokásra, miszerint a fehér és fekete hattyút ugyanaz a balerina táncolja A hattyúk tavában. A fejdíszen a hattyút Nakamura Shoko, a herceget Leblanc Gergely, a varázslót Kekalo Iurii alakítja. A diótörő álompárját Pap Adrienn és Bakó Máté, az Anyegin c. balett címszerepét Liebich Roland, míg Tatjánát Tanykpayeva Aliya, a 2013/14-es évad Étoile-ja jeleníti meg.
VII.
LEBLANC GERGELY – WAGNER (WAGNER) Etűdök – Nakamura Shoko, Oláh Zoltán Petite Mort – Sarostina Kristina, Kekalo Iurii Duett – Felméry Lili, Bakó Máté
Nem csak a klasszikusok, a modernebb darabok is részei a Nemzeti Balett óriási repertoárjának. A Wagnert, vagyis Leblanc Gergely balettművészt körülölelő, tenger (gondoljunk csak a Wagner darabokban oly gyakran felbukkanó örvénylő víz sodrására), magában hordozza a végzetet és egyben vezető balettművészeinket is. A szerző egyik, a lelket leginkább meg-
érintő zenei részletére, Izolda szerelmi halálára készült Wayne Eagling Duett c. pas de deux-jét Felméry Lili és Bakó Máté táncolja. Az elmúlt évadok legnépszerűbb egyfelvonásos koreográfiáiban: a Mozart zenéjére készült Jiří Kylian-darabban, a Petite Mort-ban Starostina Kristina, Kekalo Iurii, a Carl Czerny zenéjére készült Etűdökben Nakamura Shoko és Oláh Zoltán, a 2012/13-as és 2014/15-ös évad Étoile-ja látható – mindhárom darab a Modern balettest c. produkció programjai.
VIII.
TANYKPAYEVA ALIYA – MASSENET (Femme Fatale) A szilfid – Tanykpayeva Aliya, Timofeev Dmitry
Manon – Tanykpayeva Aliya, Timofeev Dmitry, Majoros Balázs
Karamazov testvérek – Liebich Roland, Medvecz József, Komarov Alexandr, Bajári Levente, Popova Aleszja
Tanykpayeva Aliya, a 2013/14-es évad Étoile-ja látható fő alakként egy szintén baletteket megjelenítő absztrakt kreatívon. A balerina a testét takaró piros műanyagból kivágott száj-maszkot (a nőies érzéki oldal szimbólumát) tartva maga elé in- cselkedik a nézővel, arcának egy részét gyufaszálakból épített emelvény (a sorsszerű „racionális” oldal) takarja. Az általa megidézett tragikus sorsú hősnők nagyon alulról (vagy az irracionalitásból) jönnek, tünékeny „látomások”, és elbuknak vagy felemelkednek. Szinte a pillanat művei, miként az alternatív japán designerek világából ihletett gyufaszál fejdísz
építmény, amely ha lángra lobban, kártyavárként temeti maga alá a figurákat: szimbolizálva egyúttal létük törékenységét. A szilfid főszereplői, Tanykpayeva Aliya és Timofeev Dmitry sorsa eleve elrendelt. A Manon címszereplője a tűzzel játszik, amikor nem tud az igaz szerelem és a fényűző élet között választani. A drámai történet főszereplői Tanykpayeva Aliya, Timofejev Dmitry és Majoros Balázs. A Karamazov testvérek alakjai, melyben a sok összefonódó sors egymást teszi tönkre, Liebich Roland, Medvecz József, Komarov Alexandr, Bajári Levente és Popova Aleszja előadásában kelnek életre.
IX.
PUSKÁS RODRIGO – OPERA ZENEKAR
Bár a repertoár nagy részét az opera és a balett alkotják, nem feledkezhetünk meg a zenekarról sem, melynek tagjai szinte minden előadás zenei anyagának előadói, s rendszeresen adnak koncerteket is. Legtöbbször szinte láthatatlanul szólaltatják meg hangszereiket, melyek hangja fényesen zengve jut el a nézőtér legtávolabbi pontjaira is. A kreatívon
Puskás Rodrigo hegedűművész, koncertmester hagyományos öltözékben, ám szmokingját tekintve fordított színekben je- lenik meg. A fekete és a fehér színek a zongorabillentyűk harmonikus váltakozását jelképezik, a művész fejdíszén található hangszerek pedig Braque-ot és a kubista művészet forma-, valamint színvilágát (kék, sárga, barna) idézik – egy általunk elképzelt XXI. századi „zenész” Rudolf Valentinójaként
X.
TAKÁCS BOTOND – OPERA GYERMEKKÓRUS
Hófehérke és a 7 törpe – Boros Ildikó, Apáti Bence, Myasnikov Boris,
Molnár Dávid, Katona Bálint, Hommer Csaba, Merlo P. Andrea, Vila Ricardo, Szegő András
Parázsfuvolácska – Boncsér Gergely, Szemere Zita
Az operaházi műfajok fiatal rajongóit is megszólítjuk: A Hófehérke és a 7 törpe c. mesebalett, illetve a Mozart művéből készült gyermekopera, a Parázsfuvolácska a balett- és operakedvelő közönség új nemzedékét csábítja be az összművészet fellegvárába. A legifjabb generáció tagjai azonban nem csak a közönség soraiban foglalnak helyet, számos előadás nél- külözhetetlen szereplői. A kreatívon Takács Botond, a Magyar Állami Operaház Gyermekkarának tagja látható a rajzfilmek világát idéző „felhőtlenül játékos” kreatívon. Arca kedves bohócszerű sminket kapott, a rózsaszín háttér a vidámság, a gyermeki világ kifejezője, vattaszerű anyagból készült felhőhajában pedig a két mese főszereplőit fedezhetjük fel. A gyer- mekoperácska útkereső párját, Taminót és Paminát Boncsér Gergely és Szemere Zita operaénekesek, Hófehérkét, a banyát
és a hét törpét Boros Ildikó, Apáti Bence, Boris Myasnikov, Molnár Dávid, Katona Bálint, Hommer Csaba, Merlo P. Andrea, M. Ricardo Vila és Szegő András balettművészek alakítják.
A kampány:
Az előző évekhez hasonlóan a kreatívokból többféle mutáció készült, megjelennek közterületen, magyar és nemzetközi print kiadványokban, valamint online felületeken – a hagyományos BTL-eszközök mellett. Ezen felül a kampány saját microsite-ot kapott, melynek neve utal az Opera idén megváltoztatott szlogenjére, illetve először az Opera életében egy CLP digitális kampány is készült. Az évadkampányhoz számos aktivitás, játék is kapcsolódik a web2-es felületeken.
A teaserkampány február 20-án indult: az Elso.opera.hu microsite-on naponta új feladványok várták a „látogatókat”. A helyes megfejtés után a játékos megtekinthette az imázskampány debütáló kreatívját; az aktivitás március 2-ig tartott. A microsite mellett a Facebook és a frissen indított Instagram csatornák aktív kommunikációját később további online fe- lületeken – a nagyobb hírportálokon futó – banner-kampány egészíti ki, melyek az Elsosorban.opera.hu oldalra viszik el a felhasználót. Ez utóbbi oldal március 3-án élesedik. A játék lezárulása után is tartogatnak meglepetéseket: a kreatívokra kattintva minden egyes részletre rá lehet zoomolni, sőt részletes információkat lehet szerezni az egyes jelenetekről: az adott produkció leírását, az előadás időpontját, de fotógalériát és trailer-videót is lehet nézni az oldalon.
A hirdetések mellett számos print kiadvány készült: Bérleti tájékoztató; Zenekari évad-bemutató füzet; Program-map; és
550 oldalon az évad legjelentősebb kiadványa: a kalendárium, melynek képszerkesztését Antonioni: Nagyítás című filmje ihlette. A kalendárium szövegeit Ókovács Szilveszter, Kenesey Judit, Orbán Eszter és Hajdú Lívia jegyzik, a kiadvány szer- kesztését Balla Zoltán koordinálta.
STÁBLISTA
2015/16 Image koncepció – Turkovics Monika, Végh Endre
Alkotó stáb:
kreatívigazgató – Végh Endre stylist – Tóth Ali, Virág Anikó fotó – Emmer László
art director – Fekete Zoltán
smink – Tombor Sarolta, Kovalik Natasa, Somogyvári Dóra haj – Koczka Beatrix
stylist product – Poppre Orsolya
fotó asszisztensek – Ladocsi András, Khéner Mária, Vásony Barbara koordináció – Gulyás Zsuzsanna, Rákóczi Balázs
gyártás – Tóth László account – Diószegi Judit video – Fekete Norbert
werk fotók – Nagy Attila, Rákossy Péter
kalendárium – Ókovács Szilveszter, Turkovics Monika, Végh Endre, Fekete Zoltán, Balla Zoltán, Kenesey Judit, Orbán Eszter, Hajdú Lívia
Repertoár képek:
fotó – Emmer László
látványtervező (balett) – Solymosi Tamás, Kövessy Angéla, Venekei Marianna balett haj – Körösi Krisztián, Schaffhauser Márk
balett smink – Somogyvári Dóra, Kiss Csilla
látványtervező (opera) – Turkovics Monika, Emmer László
opera haj – Uhercsik Brigi, Schaffhauser Márk opera smink – Tombor Sarolta
Az opera és balett repertoár fotók jelmezei, parókái, kiegészítői, kellékei az Opera műhelyeiben készültek.
AZ OPERA TARTALMI EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREINEK ÜZENETE
AZ OPERA ÉVADBEJELENTŐ SAJTÓESEMÉNYÉRE
„A BMW Group Magyarország stratégiai partnerként üdvözli az Opera új évadát, mely elé nagy izgalommal és várako- zással tekint. Az Opera programkínálatának sokszínűsége, a különböző műfajok adta kulturális élmény és az évad folya- matosan újdonságokkal teli repertoárja biztosan elnyeri a tisztelt közönség tetszését!” – nyilatkozta Oros Attila marketing vezető a BMW Group Magyarország képviseletében.
A Herendi Porcelánmanufaktúra több mint egy sikeres és nyereséges gazdasági társaság, Herend gazdasági-kulturá- lis-szociális közösség egyben. A kulturális misszió egyik meghatározó eleme az Operával kötött stratégiai együttműködés.
A Herendi Márka a kiváló minőség, az érték, a luxus, és az elegancia szimbóluma, Hungarikum.
A TV2 Csoport elkötelezett a magyar kultúra támogatását illetően. Kiemelten fontosnak tartja, hogy rendszeresen beszá- moljon a hazai kultúra és előadó-művészet kiemelkedő eseményeiről, előadásairól. Ezen törekvésének egyik alappillére az Operával 2014-ben kötött stratégiai megállapodás, mely tökéletes bizonyíték a kereskedelmi média és a magas kultúra közti átjárhatóságra. A 2014-es év megmutatta, hogy vannak közös értékeink: elkötelezetten támogattuk az Opera kiemelt eseményét, a Faust Bált, és öröm volt közös pontokat találva együtt működni a TV2 tehetséges gyermekeket támogató társadalmi felelősségvállalási programja, a „Süss fel nap!” kapcsán is. A TV2 Csoport várakozással tekint a további együtt- működésre, egyben büszke arra, hogy médiapartnerként hozzájárulhat az Opera 2015-ös évadának sikeréhez – mondta Yvonne Dederick, a TV2 Csoport társtulajdonosa, ügyvezető igazgató.
Mint az előadóművészet elkötelezett pártolója, s így a Magyar Állami Operaház hosszú távú partnere a 2015/2016-os sze- zonban is folytatjuk tartalmi együttműködésünket az ország kiemelkedő művészeti intézményével, az Operaházzal. Mint felelős vállalat több programon keresztül is hozzájárulunk, hogy a jelen és a jövő társadalma teljes életet élhessen. Külön figyelmet fordítunk az ország leghátrányosabb helyzetű kistérségeinek lakóira, s köztük is a gyermekekre. Így mi is le- hetne kézenfekvőbb, minthogy az Operaház következő évadának kiemelkedően gazdag és több elemében újdonságokat
és ínyencségeket tartalmazó gyermekprogramjához kapcsolódva, minél több nehéz sorsú gyermeknek tegyük lehetővé, hogy élvezhesse és örömöt, bizakodást meríthessen az opera és a balett művészetéből és művészeitől» – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport ügyvezető igazgatója.