Miként gondolkodnak az emberek? Mi alapján hoznak döntéseket? És hogyan lehet segítségükre a mesterséges intelligencia a jövőben? Ezek a kérdések foglalkoztatják azt a nemzetközi szakembergárdát is, akik a Volkswagen Információtechnológiai Központjában (Data Lab), Münchenben keresik a megfelelő válaszokat. A csoportban helyet kaptak IT szakemberek, robotika szakértők, adattudósok, programozók, fizikusok és matematikusok, akik kéz a kézben dolgoznak együtt a megoldásokon. Ők együtt készítik fel a Volkswagent a jövő kihívásaira. Monitorok tucatjain cikáznak a különböző kódok, grafikonok és háromdimenziós diagramok. Amit itt a gépek nyelvén látunk, az a valóságban segíthet a vállalati folyamatok felgyorsításában, a közlekedés forgalmi folyamatainak optimalizálásában és segíti a jövőbeli önvezető autók biztonságos közlekedését.
„Tanulási rendszerek fejlesztésén dolgozunk. Olyan algoritmusokat kutatunk fel illetve alkotunk, amelyek egyre megbízhatóbban ismerik fel és jelzik előre a mintákat és törvényszerűségeket.” – nyilatkozta Prof. Dr. Patrick van der Smagt, aki a Data Lab központján belül a mesterséges intelligencia területén végzett kutatásokért felel. Az egyik terület, amelyen ő és csapata dolgozik, a mély neurális hálózat. Ezeknél a hálóknál az algoritmusok különböző lépések során jutnak hozzá az információhoz és összehasonlítják azt a korábban tanultakkal. Ezzel a módszerrel a rendszer egyre megbízhatóbban képes minták és törvényszerűségek felismerésére. „Kulcsfontosságú kutatásokat végzünk ezen a területen” – tette hozzá van der Smagt. „A Volkswagen kétségtelenül az élvonalat képviseli.”
Néhány ajtóval arrébb egy csillogó folyosón gyakorlatba is átültetik az elméletet. Dr. Hakan Duman és csapata éppen ilyen fejlett mesterséges intelligencia rendszerek alkalmazásán dolgozik. Duman vezeti a Data Lab adattudománnyal és alkalmazott mesterséges intelligenciával foglalkozó részlegeit. „Mesterséges intelligenciarendszerek tesztelésével foglalkozunk, és folyamatosan kérdéseket teszünk fel: Milyen területen lehet hatékonyan használni a mesterséges intelligenciát? Milyen vállalati folyamatok és feladatok felelnek meg a mesterséges intelligencia alkalmazására és mindez hogyan valósítható meg?” – vázolta Duman.
Duman csapata számos különböző projekten dolgozik, amelyek leginkább a vállalaton belüli folyamatokra és alkalmazásokra koncentrálnak. Ilyenek például az intelligens robotok számára készült mesterséges intelligencia rendszerek. Ezek a robotok a jövőben kéz a kézben együtt dolgoznak majd az emberekkel. Egy másik feladatkör pedig a közlekedés forgalmi folyamatainak optimalizálása kapcsán keresi a következő generációs megoldásokat. A csapat feladata többek között olyan megoldások kidolgozása is, amelyek fejlett mesterséges intelligencia rendszerek segítségével gondoskodnának az érzékeny adatok hackerekkel szembeni védelméről.
Egy újabb helyszín következik: a Volkswagen Csoport főhadiszállásán, a wolfsburgi gyárban járunk. Dr. Martion Hofmann informatikai vezető egyszerűen berendezett irodájában ül. „A mesterséges intelligencia egyre inkább meghatározza a versenyképességet és kulcsfontosságú elemmé válik számos vállalati folyamatban és technológiában.” – véli Hofmann. „Éppen ezért dolgozunk a Volkswagennél azon, hogy lefektessük az alapjait a fejlett mesterséges intelligencia rendszerek független fejlesztésének és használatának. A cél egyértelmű. Nem akarjuk, hogy másé legyen ez a tudás.”
Ez azonban nem kizárólag megvalósíthatósági kérdés. „Komoly munkát fektetünk az etikai szempontok vizsgálatába is. Számunkra a mesterséges intelligencia használata önmagában nem jelenti az út végét. A mesterséges intelligenciának következetesen és hasznos módon kell segítenie az embereket.” – teszi hozzá Hofmann. Ez egy újabb érv, amiért a Volkswagen konzekvensen a nyílt forráskódú koncepciót alkalmazza. Így a szoftverek többsége elérhető a nagyközönség számára, a szakemberek által végzett fejlesztések pedig tisztán követhetők és ellenőrizhetők. Hofmann kihangsúlyozza: „A mesterséges intelligencia támogatást nyújt az embereknek, de a döntéshozók továbbra is az emberek maradnak.”
A Volkswagen müncheni Információtechnológiai (IT) Központja a Csoport gépi tanulással és mesterséges intelligenciával (AI) foglalkozó kompetencia centruma, ahol az emberek folyamatosan a gombon tartják az ujjukat. Néha ez szó szerint így történik. Például mikor néhány sornyi kód nem úgy működik, mint ahogy kellene. Ebben az esetben még egy ilyen csúcstechnológiát képviselő központban sem tehetnek mást a dolgozók, minthogy határozottan megnyomják az „Újraindítás” gombot.