Idén is a kenguruk földjén, a messzi Ausztráliában ér véget a Rali Világbajnokság. A hagyományosan szezonzáró Wales Rali helyét vette át Ausztrália, s immár három éve stabil helyszíne az idényzárásnak. Mindenki szereti az ausztrál helyszínt, még ha oly messzire is kell repülni érte. Kedvező időjárásának köszönhetően kellemes viszonyok között állnak rajthoz a résztvevők. Idén ráadásul az izgalom is garantált, hiszen nincs még gazdája a világbajnoki címeknek. Sok a veszítenivaló, a feszültség tapintható lesz.
Sebastian Ogier 2017-ben már világbajnokként utazott el Ausztráliába, de idén nem dőlhet hátra a címvédő világbajnok. Thierry Neuville, a tavalyi Ausztrál Rali győztese és Ott Tanak is feni a fogát az egyéni világbajnoki címre, így megkeseríthetik az M-Sport pilótájának dolgát. A tét nagy: Ogier hatodik világbajnoki címet nyer, vagy Neuville és Tanak megszerzi a legelsőt.
A csapat világbajnoki cím sem kelt még el. A Toyota vezet 331 ponttal, de még 43 pontot lehet gyűjteni az első két helyezésért, így mind a Hyundai, mind az M-Sport megszerezheti a koronát. A Toyota nagyon magabiztos az esélyeit illetően, hiszen az ausztrálhoz hasonló murván Walesben és Spanyolországban is jól mentek az autói. A Hyundai a második, de nekik túl kell lendülniük azon a rossz érzésen, hogy mindkét bajnokságban elvesztették a vezető helyet. A legnehezebb helyzetben az M-Sport van, még akkor is, ha sztárpilótája, Sebastien Ogier vezeti – igaz csak három ponttal – az egyéni világbajnokságot.
Az Ausztrál Rali a világbajnokság egyik leggyorsabb versenye, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy gyakori ezen a ralin az akár 107 km/órás átlagsebesség is. A versenyt először 1988-ban rendezték meg, s egy évvel később már világbajnoki rali futam lett. A verseny nagy ásza sokáig a legendás finn ralipilóta, Juha Kankkunen volt, aki zsinórban háromszor győzedelmeskedett itt. Ez a siker később két másik finn raliversenyzőnek, Marcus Grönholmnak és Mikko Hirvonennek is kijutott, meg persze a regnáló világbajnok Sebastien Ogiernek is. Ha a francia pilóta idén nyer, négy ausztrál győzelmével kiemelkedőt alkot, privát indulóként eddig azonban még nem sikerült itt nyernie.
A ralicsapatok idén is korán elutaztak Ausztráliába, hogy könnyebben átálljanak és részt vegyenek különböző sajtóeseményeken és fotózásokon. Azért egy kis lazításra is volt idő, ami a jetlag (időzónaváltás szindróma) leküzdését volt hivatott segíteni. A három világbajnoki aspiráns – Ogier, Neuville, Tanak – bobozott egyet, közben mások, többek között Andreas Mikkelsen, Mads Östberg és Craig Breen egy kalandparkban próbálta ki magát. Mindenki próbálja kiélvezni a ködös-borús, télbe hajló Európából történő kiszakadást.
A rali
2013-ban tért vissza az Ausztrál Rali a Rali Világbajnokság porondjára és abban az évben mindjárt nagyot változtattak a szervezők. A főhadiszállás Sydney-től 500 km-re északra, félúton Brisbane felé, Coffs Harbourba került, s azóta is ott van.
Az Ausztrál Rali útvonalán idén változtattak a legdrasztikusabban. Tizenhat új nappali szakaszt teljesít majd a mezőny, ami azt jelenti, hogy vagy teljesen új utakon haladnak majd, vagy korábbi utakat teljesítenek fordított irányban.
A csütörtöki rajtnak és ralishow-nak egy új helyszín, az ikonikus Coffs Harbour jetty melletti vízparti hely ad otthont. A murvás utak szélét fák szegélyezik, s ezek az utak sok helyen sűrű esőerdők között vezetnek, ahol reggelente és esténként alacsony szögben sütő nap nehezíti a pilóták dolgát, látását.
A csapatok ugyanakkor olyan új kihívásokkal találkoznak idén, mint két új ugrató és vízcsobbanások a kikötői szuperspeciális szakaszon. A nevezetes 49 km-es Nambucca szakaszt idén kivették az útvonalból. Az ikonikus Argents Hill Reverse azonban szombaton és délután is terítékre kerül, ráadásul élőben is közvetíti a televízió. A vasárnapi pódiumünnepséget új helyen, a Forests NSW Rally Village-ben rendezik meg.
Pénteken és szombaton zárásként kétszer is végighajt a mezőny az aszfaltos Destination New South Wales szakaszon, amely festői tengerparti hátteret kölcsönöz a ralinak. A verseny utolsó szakasza, a Wedding Bells18 II (esküvői harangok), lesz majd a Power Stage, amelyen bónuszpontokért hajtanak a versenyzők.
A 2018-as Ausztrál Rali három napon át tart, s a 24 gyorsasági szakasz 318,64 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1017,07 km.
Az elmúlt évek Ausztrál Rali győztesei:
2017 T Neuville (Hyundai)
2016 A Mikkelsen (VW)
2015 S Ogier (VW)
2014 S Ogier (VW)
2013 S Ogier (VW)
2011 M Hirvonen (Ford)
2009 M Hirvonen (Ford)
2006 M Hirvonen (Ford)
2005 F Duval (Citroën)
2004 S Loeb (Citroën)
2003 P Solberg (Subaru)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)
A világbajnokság állása a Spanyol Rali után:
Egyéni
- Sebastien Ogier (FRA) M-Sport WRT 204 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 201 pont
- Ott Tanak (EST) Toyota Racing WRC 181 pont
- Esapekka Lappi (FIN) Toyota Racing WRC 110 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRC 102 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 84 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 71 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 70 pont
Gyártók
- Toyota Racing WRC 331 pont
- Hyundai WRT 319 pont
- M-Sport WRT 306 pont
- Citroen WRT 216 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/