A mindent eldöntő utolsó csata

Amber-Abu-Dzabi_2013-dobogoEgy nagyon hosszú Forma-1-es szezon végéhez közeledünk, amelynek a hétvégén izgalmas fináléja következik. Régen indultak el a csapatok otthonról, a főhadiszállásukról, hogy megvívják harcukat a 2014-es szezonban. Idén 2010 után ismét az Egyesült Arab Emírségek fővárosában ér véget a szezon, amely végkimenetelét a sokat vitatott duplapontos szabály dönti majd el. Lewis Hamilton vagy Nico Rosberg? Ez a hétvége fő kérdése.

Méltatlan a Mercedes idei nagy sikereihez, hogy első világbajnoki évében nem „csak kizárólag” arról szólnak a hírek, hogy vajon melyik pilótája lesz világbajnok a hétvégén, hanem a Forma-1 kríziséről is. Ráadásul úgy néz ki, hogy mivel bevezetésének első évében máris döntő lehet az új duplapontos szabály (Hamilton eddigi sikerei ellenére akár második is lehet a világbajnokságban), jövőre elvethetik azt. Jelenleg Nico Rosbergen kívül senki nem elégedett ezzel a szabállyal és egész évben kritikus hangok szóltak ellene.

Nem nyugszik, nem nyugodhat a Forma-1 azóta, hogy az USA Nagydíjon pénzügyi okokból már nem tudott rajthoz állni két kiscsapat, a Caterham és a Marussia. Többen is felszólaltak és adtak ötletek a megoldásra, maga Bernie Ecclestone is, aki néha igen furcsa kijelentéseivel sokkolt („Nem kellenek fiatal rajongók a Forma-1-nek”). Többen a Forma-1 végét jósolták, mások szerint itt az ideje a régóta megérett változásoknak. Megjósolhatatlan a krízis végkimenetele, de a Forma-1-et szerető és értő közönség a legértelmesebb megoldásban és persze a Forma-1 túlélésében reménykedik.

Térjünk vissza egy kicsit a hétvégi futamhoz. Az Abu-Dzabi Nagydíj koronázatlan királya Sebastian Vettel, aki öt itteni versenyből hármon győzedelmeskedett. Nos, idén nem sok siker jutott a Red Bull pilótájának osztályrészül, bár jó érzésekkel távozik, de a fél lábbal már a Ferrarinál lévő pilóta várható ezúttal is sikeresebb riválisai hátát nézheti majd a verseny során.

A Caterham istálló az USA és a Brazil Nagydíjak kihagyása után a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon végül rajtoz áll, miután elég támogatást tudott erre a futamra összeszedni. Marcus Ericsson és Andre Lotterer visszautasította a felkínált lehetőséget, így Kamui Kobajasi és egy még meg nem nevezett pilóta áll majd rajthoz a Yas Marina pályán. Egy csapat egy szezonban csak négy pilótát foglalkoztathat, ez korlátozta a lehetőségeket a pénzügyi gondokkal küzdő csapatnál. Időközben az a hír látott napvilágot, hogy Robert Merhinek szerződése van a Caterhammel arról, hogy amennyiben Ericsson vagy Kobajasi nem áll rajthoz, az ülés az övé. Hogy ez tényleg így van-e, kiderül a hétvégén.

 Abu-Dzabi_F1-Hami+Rosberg

A verseny és a pálya

 

A Yas Marina pálya már nem új a mezőny számára. A pályát az előző években finom homokréteg takarta, ami szemcsésedéshez vezetett, s az új beton puha és sötét volt. Elég nehéz a pálya a pilóták szemszögéből, hiszen 21 kanyar található rajta, amelyből különösen a hosszú egyenes és az utána következő nyolcas kanyar tűnik ki. A verseny nappali fénynél kezdődik és sötétben fejeződik be, s ez hatással van a beton hőmérsékletére, amely legalább 7-8 fokkal eshet napnyugta után. Ezáltal a gumik viselkedése is megváltozik, így a lágy abroncsokon később, napnyugta után, hosszabb ideig lehet a pályán kint maradni, mint korábban, mikor még teljes erejével sütött a nap.

A pálya érdekessége, hogy bárhol is ül a néző, nagyjából a pálya 30 %-át látja. Ez nagyon látványos. A főlelátók mindegyike fedett. A mezőny számára érdekesség, hogy a bokszutca kijárata tulajdonképpen egy alagút.

Az 55-körös Abu-Dhabi Nagydíj november 23.-án helyi idő szerint 17 órakor (nálunk 14 órakor) veszi kezdetét a Yas Marina pályán. A pálya hossza: 5,554 km, a teljes versenytáv 305,355 km. A pályarekordot Sebastian Vettel tartja (2009-ből), ideje 1 perc 40,279 másodperc.

2013-ban Sebastian Vettel (Red Bull) állhatott a dobogó tetejére, ideje 1:38:06.106 volt. A második helyezett, Vettel csapattársa, Mark Webber lett, míg a bronzérmes helyen Nico Rosberg (Mercedes) ért célba.

 Amber-Abu-Dzabi_2013-rajt

(Forrás: Amber PR)