Idén is szakmai nyílt nap keretében mutatták be a Magyar Turizmus Zrt. jövő évi marketingtervét, ezúttal a Budapest Kongresszusi Központban, november 26-án. Az egész napos rendezvényen az érdeklődők nem csupán a 2014-es turisztikai marketingtervet ismerhették meg, hanem sor került a következő tíz évre szóló nemzeti turizmusfejlesztési koncepció szakmai vitájára is. Ezen kívül több, a turizmus teljes ágazatát érintő kérdésről folytattak kerekasztal-beszélgetést, a párhuzamosan zajló panelbeszélgetéseken pedig személyes konzultációra nyílt lehetőség a kampányok szervezőivel és kivitelezőivel. A Nyílt Nap alkalmából került sor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Magyar Turizmus Zrt. együttműködési megállapodásának ünnepélyes aláírására is.
Dóka Attila fotógalériája:
Denéné Tóth Marianna, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója közel kilencszáz fős közönség előtt nyitotta meg a szakmai nyílt napot, amelynek keretében a nemzeti turisztikai marketingszervezet vezetői és munkatársai ismertették a társaság jövő évi terveit. A vezérigazgató felhívta a figyelmet a szemléletváltás jegyében 2010 óta zajló folyamat eredményeire, amelynek egyik lépéseként az elmúlt év közepe óta az Agrármarketing Centrum csapatával kiegészülve folytatja tevékenységét a megújult szervezet.
A társaság turisztikai marketingtervét Horváth Gergely turisztikai vezérigazgató-helyettes mutatta be, prezentációja – a nagy érdeklődésre való tekintettel – élő web-közvetítésen keresztül is követhető volt. Beszédében kiemelte: noha turizmusunk a válságból kilábalt, még hosszú évek munkája és fejlesztései szükségesek ahhoz, hogy a vendégszám növekedésével a turisztikai bevételek bővülése is elérje a szolgáltatók nyereséges működéséhez kívánatos szintet. A koncepció bevezetőjében a piaci változások rugalmas és gyors követését jelölte meg fő célkitűzésként, amelynek záloga az újabb célcsoportok megszólítása, ezáltal új piacok meghódítása. A jövő évi marketingtervben kiemelt szerepet szánnak a távoli, feltörekvő küldőpiacokon: az Arab-térség országaiban, Brazíliában és Indiában, valamint a déli szomszédos országokban folytatott marketingaktivitásoknak. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a szervezet csökkenő intenzitású tevékenységet folytatna meglévő piacain. A kulcsfontosságú küldőországokban is törekednek azonban új célcsoportok megszólítására, többek között úgy, hogy az – elsősorban az idősebb korosztály körében – ismert turisztikai attrakciók, a városlátogatások és az egészségturisztikai lehetőségek mellett a fiatalabb korosztály figyelmét irányítják Budapest új arcára, trendi imázsára, pezsgő életére. A társaság kutatásaiból egyértelműen kiderül: a külföldről hazánkba érkező vendégek általános véleménye, hogy magyarországi látogatásuk sokkal több kellemes élményt nyújtott nekik, mint amire számítottak. Ebből adódik a „Think Hungary – More than expected” (Magyarország – több, mint amit várt) szlogen, amely a külföldi promóció központi üzenetévé vált. Erre a koncepcióra épül Magyarország nemrégiben bemutatott új imázsfilmje is, ebben szintén a hagyományos és a trendi Magyarország-kép szintézisére törekedtek az alkotók.
Míg a 2013-as marketingterv prioritása Magyarország mint turisztikai márka önálló arculatának megteremtése volt, addig 2014-ben az elkészült új arculatot kívánják minél szélesebb körben népszerűsíteni. „Szeretnénk elérni, hogy arculatunkban a jövőben ne csak a Magyar Turizmus Zrt. arculatát lássák, hanem tekintsék a sajátjuknak és használják olyan védjegyként, amely Magyarországot mint márkát hivatott felismertetni, megismertetni és elismertetni itthon és a nagyvilágban.” – hangsúlyozta Horváth Gergely.
A jövő évi külföldi kommunikáció a korábbiakhoz hasonlóan háromszintű lesz, azaz központi imázskampányból, központi termékkampányokból (pl. Budapest Winter Invitation), valamint piac-specifikus kampányokból fog állni. A fenti célkitűzésnek megfelelően jövőre nagy hangsúlyt fektetnek azonban Magyarország nemzetközi imázskampányára, amellyel elsősorban a fogyasztókat igyekeznek megszólítani.
A hatékony marketingtevékenység végzéséhez, az állami forrásból rendelkezésre álló költségvetés mellett külső forrásokat is bevon a társaság. Ennek eszköze a turisztikai szakma szereplőivel való szoros együttműködés, közös akciók és kampányok végzése a költségek megosztásával, a közös érdekek mentén. Az MT Zrt. 2014-ben is számos akcióhoz kínál csatlakozási lehetőséget partnerei számára.
A szakmai együttműködés kulcsszerephez jut a külföldre irányuló kommunikációs tevékenységek során is: az MT Zrt. 2014-ben is csatlakozik azokhoz a központi témákhoz, amelyek üzenete turisztikai szempontból erősíti hazánk pozitív imázsát. A közös, hatékonyabb fellépés jegyében a társaság 2014-ben kiemelten kezeli például a határnyitás 25. évfordulóját, melyhez kapcsolódóan az illetékes magyar szervezetekkel (Külügyminisztérium, Balassi Intézet és érintett nagykövetségek) közös akciókat szerveznek a német nyelvterületeken. A kormányzati szándékkal összhangban Budapest mint kulturális főváros külföldi kommunikációjában is több szervezet működik együtt. Összehangolt tevékenységük célja, hogy Budapest egyre bővülő, nemzetközi érdeklődésre is számot tartó kulturális programkínálatára hívják fel a figyelmet. Az újra megnyílt Zeneakadémia és Erkel Színház, a megújult Budapesti Tavaszi Fesztivál, a nemrég átadott Budapest Music Center, az Operaház, a MÜPA és számos múzeumunk programjai olyan értékteremtő kínálatot jelentenek, amiért távolabbról is érdemes a fővárosba utazni.
A belföldi lakossági kommunikációban a korábbi koncepciót megtartva szintén központi, a belföldi turizmust népszerűsítő kampányt, központi szezonális kampányokat és regionális informatív, programajánló és szolgáltatói kampányokat valósít meg a társaság, valamint továbbra is jelentős szerepet szánnak a Széchenyi Pihenőkártya népszerűsítésének.
Kommunikációja során tudatosan, de a fokozatosság elvét szem előtt tartva, helyezi át a hangsúlyt a társaság a modern e-marketing eszközökre.
A Nyílt Nap alkalmából került sor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Magyar Turizmus Zrt. együttműködési megállapodásának ünnepélyes aláírására, amelynek célja az egységes, egy irányba mutató marketingtevékenység kialakítása, amely a nemzeti turisztikai marketingszervezet és az MNV Zrt. közvetlen tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó, többségi állami tulajdonú gazdasági társaságok turizmushoz kapcsolódó, illetve turisztikai tevékenységének összehangolását szolgálja.
A marketingterv bemutatója után zajlottak az ágazat aktuális kérdéseire választ kereső kerekasztal-beszélgetések. Elsőként Dr. Horváth Viktória, az NGM turizmusért felelős helyettes államtitkára ismertette és bocsátotta vitára a 2014-24-es időszakra szóló nemzeti turizmusfejlesztési koncepciót. Horváth Gergely turisztikai vezérigazgató-helyettes vezetésével került sor a turizmust érintő aktuális fejlesztésekről, beruházásokról szóló beszélgetésre, amelyen részt vett Csepreghy Nándor, a Miniszterelnöki Hivatal fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkára, Puskás András, Belváros-Lipótváros Önkormányzatának alpolgármestere, valamint Nyúl Erika, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem társadalmi kapcsolatokért felelős vezetője is. A témafelvetések között szerepelt még a helyi és regionális termékek szerepe a gasztronómiában és a turisztikai szolgáltatásokban, valamint „How to sell Hungary címmel tartottak a kérdés továbbgondolását célzó B2B desztinációs prezentációt.
A kerekasztal-beszélgetésekkel párhuzamosan megtartott panelbeszélgetéseken az MT Zrt. külképviselői, regionális marketingigazgatói és a marketingtervben érintett munkatársai mutatták be jövő évi terveiket. A panelbeszélgetések hivatásturizmus, egészségturizmus, kulturális turizmus és csúcsgasztronómia témában zajlottak. A kiállítások, workshopok, prémium napok, tanulmányutak vonatkozásában konkrét információkkal segítették a szolgáltatókat a tervezésben, hogy eldönthessék, melyik akcióhoz csatlakoznak. A Pátria teremben kiállított önálló lounge-részen délután informális környezetben is találkozhattak a szolgáltatók és az MT Zrt. munkatársai.
A Nyílt Nap további újdonságaként az MT Zrt. agrármarketing vezérigazgatósága (AMC) által szervezett beszerzői workshopra is sor került. A magyar kistermelők személyesen mutatták be élelmiszeripari termékeiket a vendéglátó- és szállodaipar döntéshozóinak, beszerzőinek Az aulában a soproni borvidék borai és helyi élelmiszer-különlegességei mutatkoztak be.