A ralimezőny által igencsak kedvelt helyszínre érkezik meg a mezőny a megszokott augusztus eleji időpontban. A finnországi verseny tradicionálisnak számít a világbajnokságban, egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől. Az északi pilóták alig várják, hogy a kedvelt és sokak számára hazai terepnek számító Finnországban száguldjanak.
Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de aztán más nemzetiségű pilóták is megléphették azt a bravúrt, hogy nem északi versenyzőként felállhattak a finn dobogó tetejére. Sebastien Loeb, Sebastien Ogier és Kris Meeke számára is jutott a finnországi győztes trófeából. A jelenlegi mezőnyből az észt Ott Tanak volt a legsikeresebb ezen a ralin. 2019 után 2021-ben is nyert Finnországban, igaz az utóbbi győzelem az Északi-sarki Finn Ralin volt. 2022-ben aztán ismét az övé lett itt a legnagyobb dicsőség, akkor még a Hyundai volánja mögött versenyezve. Észtországban, a hazai raliján, alig több, mint egy hete csak nyolcadik lett Tanak, úgyhogy Finnországban minden bizonnyal duplázásra hajt majd.
A Toyotának és sztárpilótájának, Kalle Rovanperának nagyon jól megy idén is a versenyzés. Észtországban, kedvenc raliján nagyon domináns teljesítményt nyújtott. A pénteki hatodik gyorsasági szakasztól kezdve mindet megnyerte, összesen 16-ot zsinórban. Mi, ha nem egy ilyen teljesítmény ad hatalmas önbizalmat egy pilótának, olyat, ami a további ralikon is nagy lökést adhat a hatékonyságának. A finn pilóta jelenleg 55 pontos előnnyel áll az egyéni ponttábla élén öt versennyel a szezon vége előtt.
A Toyota hazai pályán versenyez a hétvégén, így nem is lehet más a cél, mint a győzelem. Érdekesség, hogy Jari-Matti Latvala csapatfőnök szintén rajthoz áll hazai raliján egy negyedik Yaris volánja mögött. A csapatvezetői teendőit a hétvégére így Akio Toyota, a TGR-WRT elnöke veszi át.
„A Finn Rali mindig is különleges verseny a csapat számára. Számomra meg extra különleges lesz idén, mivel autóba ülök én magam is. Pilótaként a legfőbb célom az, hogy élvezzem a vezetést. A csapaté pedig persze a győzelem. Nagyszerű támogatást kap itt Kalle és Jonne (a navigátora) világbajnokként és az egyéni ponttábla éllovasaként…. Finnország nagy kihívást jelent számunkra, a különböző tapadású útjaival és olyan visszatérő gyorsasági szakaszaival, mint a Myhinpää, ahol Kalle még soha nem versenyzett…. Szoros verseny lesz, a csapat keményen dolgozott ezen a héten a tesztelés során, hogy megpróbáljuk a legjobb autót adni pilótáinknak.” – szögezte le a Toyota 38 éves csapatvezetője.
A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve.
A rali központja az egyetemi város, Jyvaskyla Paviljonki kiállítási központjában lesz berendezve. Ez néhány perc sétára található a város boltjaitól, bárjaitól és éttermeitől. Nagy tömegek várhatók ide. Az első rali idején, 1951-ben is ebben a városban volt a rali főhadiszállása. A Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai.
A verseny idén szerda este veszi kezdetét a hivatalos megnyitóval, majd a csütörtök reggeli shakedownnal folytatódik. A hagyományosan vegyes útfelszínű Harju szakasz Jyvaskylában nyitja az akciót csütörtök este és a mezőny visszatér ide péntek este. A pénteki klasszikus Laukaa és Lankamaa szakaszok nagy változtatáson estek át, míg a legendás Myhinpää 2015 után ismét visszatér. Visszatér az a Halttula is, amely legutoljára 1995-ben (!) volt része a Finn Rali útvonalának.
Szokás szerint a szombati nap lesz a rali leghosszabb napja a maga 160,68 km-nyi gyorsasági szakaszával. Az utolsó nap megújult útvonallal várja a mezőnyt. A ralit záró új Power Stage, a Himos-Jämsä 2 a Himos síparadicsomban található. Itt lesz a dobogó is felállítva.
A Finn Rali négy napon át tart, s a 22 gyorsasági szakasz 320,56 km-t tesz majd ki. A rali össztávja: 1471,63 km.
Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2022 Ott Tanak (Hyundai)
2021 Elfyn Evans (Toyota)
2019 Ott Tanak (Toyota)
2018 Ott Tanak (Toyota)
2017 Esapekka Lappi (Toyota)
2016 Kris Meeke (Citroën)
2015 Jari-Matti Latvala (VW)
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 Sebastien Ogier (VW)
2012 Sebastien Loeb (Citroën)
2011 Sebastien Loeb (Citroën)
2010 Jarri-Matti Latvala (Ford)
2009 Mikko Hirvonen (Ford)
2008 Sebastien Loeb (Citroën)
2007 Marcus Grönholm (Ford)
2006 Marcus Grönholm (Ford)
2005 Marcus Grönholm (Peugeot)
2004 Marcus Grönholm (Peugeot)
2003 Markko Märtin (Ford)
2002 Marcus Grönholm (Peugeot)
2001 Marcus Grönholm (Peugeot)
2000 Marcus Grönholm (Peugeot)
A világbajnokság állása az Észt Rali után:
Pilóták
- Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 170 pont
- Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 115 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 112 pont
- Ott Tanak (EST) M-Sport Ford WRT 104 pont
- Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 98 pont
- Esapekka Lappi (FIN) Hyundai WRT 87 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 46 pont
- Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 41 pont
- Pierre Loubet (FRA) M-Sport Word WRT 28 pont
- Craig Breen (IRL) Hyundai WRT 19 pont
Gyártók
- Toyota Racing WRC 331 pont
- Hyundai WRT 274 pont
- M-Sport Ford WRT 195 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/