A népszerűségi verseny éllovasa

Portugália következik….

Két dél-amerikai raliversenyt követően a Rali Világbajnokság mezőnye visszatért Európába, hogy a versenynaptár egyik legkedveltebb és egyben egyik legkalandosabb történelmű ralija színhelyén, Portugáliában méresse meg magát. Az első murvás európai rali nagy népszerűségnek örvend. Minden évben örömmel látogat el a világbajnoki ralimezőny ebbe a csodás országba, s ez idén sincs másként.

 Amber-Portugal_Rali_2018-tomeg

A szezon eddig nagyjából Thierry Neuville-ről, Ott Tanakról és Sebastien Ogier-ről szólt. Az összes eddigi rali győztesének személye e három pilóta közül került ki, s hármójuk közül legalább ketten mindig dobogón álltak. Így várható, hogy a szezon további csatározásai is közöttük folyik majd, mint ahogy most hétvégén, Portugáliában is.

Neuville balesetét követően keserű szájízzel és pontok nélkül hagyta el Chilét. A Hyundai nem igazán örülhetett ennek, mint annak sem, hogy másik pilótája, Andreas Mikkelsen nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért idén már másodszor cserélik le. A norvég pilótát rajongói legközelebb Szardínián láthatják szerepelni. Helyette a hétvégén Sebastien Loeb száll harcba, s ezzel a francia idén a már megcélzott hat raliból az ötödiken vesz részt. Várhatóan az utolsó idei megmérettetése az októberi Katalán Rali lesz, így a Hyundainak már most fő a feje amiatt, hogy kit ültessen be az autójába a nyári szünetet követő első ralin, Finnországban. Loeb nyári szünetre megy, a megkeresett Hayden Paddon esélyei is egyre csökkennek. Andrea Adamo csapatfőnök – aki nemrég ünnepelte a születésnapját – a saját pilótái között szeretné megtalálni a legmegfelelőbbet, pedig a jó szereplés fontos lenne, Finnországban még soha nem sikerült az alzenaui csapatnak nyernie.

 Amber-Portugal_Rali-Ogier

A Hyundai vezeti a gyártók ponttábláját, de éllovas pilótája, Thierry Neuville visszaesett egyéniben a harmadik helyre Sebastien Ogier és Ott Tanak mögé, köszönhetően hatalmas bukásának a Chile Ralin. A Hyundai pilótája egy szombat reggeli gyorsasági végén szélesen driftelve vett be egy kanyart, nekicsapódott az útszéli töltésnek, majd többszöri megpördülés után állt csak meg. Szerencsére sem a pilóta, sem a navigátora nem sérült meg komolyabban.

Habár Neuville elszánt lesz a hétvégén, azért sem Ogiert, sem Tanakot nem kell majd félteni. A Citroen pilótája sikert sikerre halmozott pályafutása során Portugáliában. Mi több, első rali világbajnoki győzelmét is itt szerezte meg 2010-ben, ugyanúgy egy Citroen volánja mögött. S az, hogy a Chile Ralin az egyéni ponttábla élére ugrott, nagy önbizalmat adhat a 35 éves pilótának.

Nos, ami pedig Ott Tanakot illeti, elmondható, hogy a fiatal észt pilóta és csapata is nagyon készül a portugál murvás futamra. Május harmadik hétvégéjén Dél-Portugáliában tesztelte a csapat az autóit.

S hogy mi történt tavaly Európa legnyugatabbra fekvő országában? Különösen nehéznek bizonyult a Portugál Rali 2018-ban. Sok éllovas pilóta nem jutott túl a rali elején, mindjárt a kezdetekor vagy kicsit később elvérzett a csatamezőn. Nem volt ez másként Ott Tanakkal, Jari-Matti Latvalával és Sebastien Ogier-vel sem, akik korán kiestek a versenyből. Később Kris Meeke is csatlakozott hozzájuk egy borzalmas balesettel. A brit pilótát kórházba kellett vinni elővigyázatosságból.

Thierry Neuville volt az, aki túlélte a Portugál Rali kegyetlen kihívásait és végül ő vihette haza a győztes trófeát és akkor egyben át is vette az első helyet az egyéni ponttáblán legnagyobb riválisától, Sebastien Ogier-től. A brit Elfyn Evans lett a második, akit csapattársa, Teemu Suninen követett a harmadik helyen, akinek az volt ralis pályafutása első dobogós helyezése.

A rali

Az elmúlt évek sikerességét követően a rali főhadiszállása idén is a Portótól északra található Matosinhosban lesz berendezve. Csütörtök este Coimbrából rajtol el a mezőny, majd pénteken az Arganil melletti híres utakon három gyorsasági szakaszt teljesít a mezőny kétszer. Most sem maradhat el a látványos csata a Lousada Rallycross pályán, idén ezzel a szuperspeciális szakasszal zárul az első teljes nap.

A szombati nap maratoni hosszúságú lesz. Keleten a Cabreira hegyekben csapatnak majd a raliautók, három-három szakaszt teljesítve reggel és a délután során.

Az utolsó nap nem szólhat másról ezúttal sem, csakis a híres Faféról és a kilátogató hatalmas tömegről. Ekkor öt gyorsaságival kell megküzdenie a ralisoknak, s az utolsó, a Fafe2 lesz a Power Stage. A rali 20 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 306,97 kilométert tesznek ki.

A világbajnokság állása a Chile Rali után:

Pilóták

  1. Sebastien Ogier (FRA)                       Citroen WRT                              120 pont
  2. Ott Tanak (EST)                          Toyota Racing WRT                  112 pont
  3. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai WRT                             110 pont
  4. Kris Meeke (GBR)                          Toyota Racing WRT                    59 pont
  5. Elfyn Evans (GBR)                          M-Sport Ford WRT                    55 pont
  6. Sebastien Loeb (FRA)                        Hyundai WRT                               39 pont
  7. Andreas Mikkelsen (NOR)               Hyundai WRT                               36 pont
  8. Esapekka Lappi (FIN)                         Citroen WRT                                34 pont
  9. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Toyota Racing WRT                    34 pont
  10. Teemu Suninen (FIN)                        M-Sport Ford WRT                    32 pont

Gyártók

  1. Hyundai WRT                            178 pont
  2. Toyota Racing WRC                           149 pont
  3. Citroen WRT                            143 pont
  4. M-Sport Ford WRT                            100 pont

Forrás: facebook.com/amberprkft/