Portugália következik….
Két dél-amerikai raliversenyt követően a Rali Világbajnokság mezőnye visszatért Európába, hogy a versenynaptár egyik legkedveltebb és egyben egyik legkalandosabb történelmű ralija színhelyén, Portugáliában méresse meg magát. Az első murvás európai rali nagy népszerűségnek örvend. Minden évben örömmel látogat el a világbajnoki ralimezőny ebbe a csodás országba, s ez idén sincs másként.
A szezon eddig nagyjából Thierry Neuville-ről, Ott Tanakról és Sebastien Ogier-ről szólt. Az összes eddigi rali győztesének személye e három pilóta közül került ki, s hármójuk közül legalább ketten mindig dobogón álltak. Így várható, hogy a szezon további csatározásai is közöttük folyik majd, mint ahogy most hétvégén, Portugáliában is.
Neuville balesetét követően keserű szájízzel és pontok nélkül hagyta el Chilét. A Hyundai nem igazán örülhetett ennek, mint annak sem, hogy másik pilótája, Andreas Mikkelsen nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért idén már másodszor cserélik le. A norvég pilótát rajongói legközelebb Szardínián láthatják szerepelni. Helyette a hétvégén Sebastien Loeb száll harcba, s ezzel a francia idén a már megcélzott hat raliból az ötödiken vesz részt. Várhatóan az utolsó idei megmérettetése az októberi Katalán Rali lesz, így a Hyundainak már most fő a feje amiatt, hogy kit ültessen be az autójába a nyári szünetet követő első ralin, Finnországban. Loeb nyári szünetre megy, a megkeresett Hayden Paddon esélyei is egyre csökkennek. Andrea Adamo csapatfőnök – aki nemrég ünnepelte a születésnapját – a saját pilótái között szeretné megtalálni a legmegfelelőbbet, pedig a jó szereplés fontos lenne, Finnországban még soha nem sikerült az alzenaui csapatnak nyernie.
A Hyundai vezeti a gyártók ponttábláját, de éllovas pilótája, Thierry Neuville visszaesett egyéniben a harmadik helyre Sebastien Ogier és Ott Tanak mögé, köszönhetően hatalmas bukásának a Chile Ralin. A Hyundai pilótája egy szombat reggeli gyorsasági végén szélesen driftelve vett be egy kanyart, nekicsapódott az útszéli töltésnek, majd többszöri megpördülés után állt csak meg. Szerencsére sem a pilóta, sem a navigátora nem sérült meg komolyabban.
Habár Neuville elszánt lesz a hétvégén, azért sem Ogiert, sem Tanakot nem kell majd félteni. A Citroen pilótája sikert sikerre halmozott pályafutása során Portugáliában. Mi több, első rali világbajnoki győzelmét is itt szerezte meg 2010-ben, ugyanúgy egy Citroen volánja mögött. S az, hogy a Chile Ralin az egyéni ponttábla élére ugrott, nagy önbizalmat adhat a 35 éves pilótának.
Nos, ami pedig Ott Tanakot illeti, elmondható, hogy a fiatal észt pilóta és csapata is nagyon készül a portugál murvás futamra. Május harmadik hétvégéjén Dél-Portugáliában tesztelte a csapat az autóit.
S hogy mi történt tavaly Európa legnyugatabbra fekvő országában? Különösen nehéznek bizonyult a Portugál Rali 2018-ban. Sok éllovas pilóta nem jutott túl a rali elején, mindjárt a kezdetekor vagy kicsit később elvérzett a csatamezőn. Nem volt ez másként Ott Tanakkal, Jari-Matti Latvalával és Sebastien Ogier-vel sem, akik korán kiestek a versenyből. Később Kris Meeke is csatlakozott hozzájuk egy borzalmas balesettel. A brit pilótát kórházba kellett vinni elővigyázatosságból.
Thierry Neuville volt az, aki túlélte a Portugál Rali kegyetlen kihívásait és végül ő vihette haza a győztes trófeát és akkor egyben át is vette az első helyet az egyéni ponttáblán legnagyobb riválisától, Sebastien Ogier-től. A brit Elfyn Evans lett a második, akit csapattársa, Teemu Suninen követett a harmadik helyen, akinek az volt ralis pályafutása első dobogós helyezése.
A rali
Az elmúlt évek sikerességét követően a rali főhadiszállása idén is a Portótól északra található Matosinhosban lesz berendezve. Csütörtök este Coimbrából rajtol el a mezőny, majd pénteken az Arganil melletti híres utakon három gyorsasági szakaszt teljesít a mezőny kétszer. Most sem maradhat el a látványos csata a Lousada Rallycross pályán, idén ezzel a szuperspeciális szakasszal zárul az első teljes nap.
A szombati nap maratoni hosszúságú lesz. Keleten a Cabreira hegyekben csapatnak majd a raliautók, három-három szakaszt teljesítve reggel és a délután során.
Az utolsó nap nem szólhat másról ezúttal sem, csakis a híres Faféról és a kilátogató hatalmas tömegről. Ekkor öt gyorsaságival kell megküzdenie a ralisoknak, s az utolsó, a Fafe2 lesz a Power Stage. A rali 20 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 306,97 kilométert tesznek ki.
A világbajnokság állása a Chile Rali után:
Pilóták
- Sebastien Ogier (FRA) Citroen WRT 120 pont
- Ott Tanak (EST) Toyota Racing WRT 112 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 110 pont
- Kris Meeke (GBR) Toyota Racing WRT 59 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport Ford WRT 55 pont
- Sebastien Loeb (FRA) Hyundai WRT 39 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 36 pont
- Esapekka Lappi (FIN) Citroen WRT 34 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRT 34 pont
- Teemu Suninen (FIN) M-Sport Ford WRT 32 pont
Gyártók
- Hyundai WRT 178 pont
- Toyota Racing WRC 149 pont
- Citroen WRT 143 pont
- M-Sport Ford WRT 100 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/