A Nespresso újrahasznosított anyagokból készült tárgyak bemutatásával és egy használt kapszulákból álló, Bódis Boglárka, az Elysian divattervezője által megálmodott ruhakölteménnyel kívánja felhívni a figyelmet a kávékapszula újrahasznosítás fontosságára. Az alkalmi, több, mint ezer, tüllre varrt használt kapszulából álló ruha egy art-deco ihletésű kompozíció, kifinomultságával megtestesíti mindazt, amint az Elysian összetett jelentése hordoz: szépség, tökéletesség, békesség. Ahogy az upcycling kifejezés is mutatja, újrafelhasznált alapanyagokból olyan alkotás születhet, mely mind értékben, mind szellemiségében jóval túlmutat az amúgy kidobásra szánt alapanyagokon. A Nespresso egy doboz kávéval jutalmazza azokat a Club tagokat, akik december végéig visszaviszik használt kapszuláikat az Andrássy úti vagy az Allee Bevásárlóközpontban lévő Nespresso Boutique-ba. Az összegyűjtött, használt kapszulákat, az Inter-Metal Recycling Kft. csepeli üzemében dolgozzák fel. A folyamat végén tiszta alumínium nyerhető ki, a kávét hőerőművekben villamos energia termelésre hasznosítják, a gyűjtőtasakokból pedig hólapát készül. A Nespresso immár 20 éve elkötelezetten dolgozik azon, hogy a közös értékteremtés mellett a fenntarthatóságot is konkrét intézkedések és eredmények révén biztosítsa az értéklánc egészében. A kávébeszerzés, az alumínium újrahasznosítása és az ökológiai lábnyom csökkentését is magába foglaló, The Positive Cup” fenntarthatósági programjára 2020-ig világszerte 500 millió svájci frankot különített el.
A Nespresso alumíniumkapszulái tökéletesen gondoskodnak Grand Cru kávék frissességének és aromájának megőrzéséről, az alumínium emellett olyan anyag, amely korlátlan alkalommal újrahasznosítható anélkül, hogy tulajdonságaiból veszítene. A Nespresso 2020-ra vonatkozó célkitűzéseinek fontos pillére, hogy az eredeti alumínium alapanyagot 100 százalékban fenntartható forrásból szerzi be az Aluminium Stewardship Initiative szabványnak megfelelően, melyet az IUCN (Természetvédelmi Világszövetség) által vezetett program keretében dolgoznak ki. A kávéőrleményt is számtalan módon lehet újrahasznosítani. Használható például természetes trágyaként a mezőgazdaságban, vagy energiaforrásként elektromosság előállításához vagy háztartási fűtéshez.
A magyar vásárlók az Andrássy úti és az Allee-beli üzletekben található gyűjtőpontokon, gyűjtőtasakokban adhatják le a használt kapszulákat, amelyek ezt követően a csepeli Inter-Metal Recycling Kft. újrahasznosító üzemébe kerülnek. A kapszulákat 3-4 hétig szárítják, majd a Nespresso által telepített feldolgozó gépsor segítségével szétválasztják az alumíniumot és a kávézaccot. A folyamat végén tiszta alumínium nyerhető ki, a kávét hőerőművekben villamos energia termelésre hasznosítják, a gyűjtőtasakokból pedig hólapát készül, ahogy ebben a filmben is látható. A Nespresso mára, a világszerte értékesített kapszulák újrahasznosítási kapacitását 80% fölé emelte, amelyet öt éven belül 100%-ra kívánnak növelni. Jelenleg 34 országban létezik kapszula újrahasznosítási program. Egyes Nespresso Pixie gépek oldalpanelei már a kapszulákból újrahasznosított aluminium alapanyagból készülnek. Magyarországon 2012 óta gyűjtik vissza a használt kapszulákat, a magyarországi vállalat munkatársai azon dolgoznak, hogy folyamatosan növeljék a gyűjtőpontok számát a nyugat-európai mintákat követve akár szelektív gyűjtőhelyek melletti kapszula gyűjtőpontok, vagy viszonteladói gyűjtőpontok létrehozásával.
Miért fontos a Nespressonak a fenntarthatóság?
A világ zöldkávétermésének csupán 1-2 százaléka felel meg a Nespresso szigorú minőségi és aromaprofil elvárásainknak. Leginkább azáltal biztosíthatják az ellátást e ritka zöldkávékból, ha gondoskodnak a termőterületek megóvásáról, mivel a fenntarthatóbb gazdálkodás révén egyenletesebb minőség érhető el hosszú távon, valamint fenntarthatóbb és magasabb jövedelem biztosítható a kávétermesztők számára.
Mit tesz a Nespresso azért, hogy fenntarthatóan működjön?
A Nespresso célja, hogy a legjobb minőségű és legfenntarthatóbb márka legyen a kapszulás kávék piacán. Ezt a célkitűzést hivatott szolgálni az Ecolaboration program folytatásaként életre hívott, 2020-ig The Positive Cup fenntarthatósági stratégia, amely magában foglalja a kávébeszerzés, az alumínium- és kapszula-újrahasznosítás, valamint az éghajlatváltozás kérdéseinek megoldására irányuló lépéseket. A programra elkülönített 500 millió svájci frank keretösszegen belül 300 millió frankból finanszírozzák a kávéhoz kapcsolódó projekteket, 150 milliót újrahasznosítási kezdeményezésekre fordítanak, és 50 milliót költenek erdőgazdálkodásra, illetve 10 millió fa elültetését, hogy értékláncuk 100 százalékban széndioxid-hatékonyan működhessen.
2003-ban a Nespresso AAA Sustainable Quality™ Program nevű, egyedülálló beszerzési modellje révén kezdték el beágyazni értékláncba a fenntarthatóságot. Ezt követően 2009-ben vállalkozásuk minden tevékenységébe integrálták a fenntarthatóság szemléletét. A program támogatja a farmerek életkörülményeinek javulását, csökkenti a kávétermesztés környezetterhelését, és növeli a farmok termelési hatékonyságát. A Nespresso kávéinak ma már több mint 80%-a AAA farmokról származik, amiért 63.000 kávétermesztő kap prémium felárat és 2009 óta 20%-kal csökkentették az egy csésze Nespresso kávéra jutó széndioxid kibocsátást. AAA Sustainable Quality™ Program részeként az egyik legfontosabb prioritás, hogy újszerű megoldások révén lehetőségeket találjanak a kávétermesztők jólétének növelésére. Ezért indították nyugdíj-előtakarékossági programjukat a kolumbiai Caldasban az AAA Programban részt vevő kávétermesztők részére a kolumbiai Munkaügyi Minisztérium, az Aguadas Kávétermelő Szövetkezet, az Expocafé nevű kávébeszállító és a Fairtrade International közreműködésével. Emellett pénzügyi képzéseket is szerveztek Guatemalában, hogy fejlesszék az ott élő kávétermesztők üzleti és pénzügyi felkészültségét, ezzel is gondoskodva vállalkozásuk nyereséges működéséről. A AAA Programban részt vevő farmokon a szociális körülmények 22,6 százalékkal, a környezeti körülmények 52 százalékkal, a gazdasági viszonyok pedig 41 százalékkal jobbak, mint a nem AAA farmokon. Az AAA farmok nettó árbevétele 46 százalékkal volt magasabb, mint a programhoz nem tartozó farmoké.
A Quantis, a világ egyik vezető életciklus-felmérési (LCA) tanácsadó cége rendszeres felméréseket végez a Nespressónál, hogy értékláncunk egészében megállapítsa a szénkibocsátás csökkentése terén elért haladást. Egyik felmérésük kimutatta, hogy a vállalat három év alatt 20,7 százalékkal csökkentette az egy csésze Nespresso kávéra eső szénkibocsátást.