Kabriózni nyáron az egyik legszebb, legmenőbb dolog. Fejünk felett a tiszta kék égbolt, ránk kacsint a nap, és kellemesen cirógatja arcunkat a lágy szellő. De mi történik a nyár ünnepelt sztárjaival, ha beköszönt a rossz idő? Téli álmot alszanak? Nos, manapság már nem. Főként nem, ha egy 2-es Cabrióval van dolgunk. Az ő esetében ugyanis a vászontető tényleg csak hab a tortán.
SZÖVEG: DÓKA ATTILA, FOTÓ: JUHÁSZ MELINDA
Ezért pedig formabontó módon már tesztünk első mondatában ki is jelentjük, hogy a Cabrio kettes remek autó. Aki teheti, válassza nyugodtan ezt a Coupe helyett, és élvezze sportosságát, a hátsókerék-hajtást. Ha pedig kopogtat a tavasz, le a tetővel és varázsoljunk élményt minden egyes útból. Ezzel akkor elvileg végeztünk is, de aki azért bővebb indoklásra is kíváncsi, olvasson bátran tovább, hogy kicsit tudományosan is alátámaszthassuk gyerekes rajongásunk.
Régi 3-as = új 2-es
Kezdjük talán egy kis történelemmel, amely érdekes tényekre világít rá. Az első M3-as 1986-ban készült el, mivel a gyárnak szüksége volt egy jó alapra a versenysporthoz. 1990-ben érkezett meg a hármas sorozat harmadik generációja, amely az E36 kódra hallgatott. Ezekből még jó pár fut a magyar utakon, bár legtöbbjüknek a gyári állapotról már csak ködös emlékeik vannak. Sokuk esett áldozatul kevésbé professzionális tuning-hadműveleteknek, vagy csak kellő anyagi háttér híján elmaradtak a szükséges szervizek, javítások. De kanyarodjunk egy finom ívű fordulattal tovább, és érkezzünk meg az 1992-ben útjára bocsájtott E36-os csúcsmodellhez, az M3 második generációjához. Első nekifutásra 286 lóerő, majd 1995-től a megnövelt hengerűrtartalom hatására 321. A következő generációs M3-as, az E46 kódjelű már 343 lóerővel indított 2000-ben. Most 2017-et írunk, és bizony meg kell állapítsuk, a mostani M2-es a maga 370 lóerejével és méreteivel elég közel jár a 17 évvel ezelőtti M3-hoz. Ezért, ha úgy vesszük, a mostani 2-es sorozatban tulajdonképpen a régebbi hármas Coupék élhetnek tovább. De miért fontos ez? Talán csak azért, mert egy autó mérete kihatással lehet a vezetési élményre. E tekintetben pedig a mostani 1-es és 2-es sorozat – lévén a BMW legkisebb autói – hordozzák leginkább magukban a sportautók igazi esszenciáját.
Tető nélkül nehezebb
A Cabrio ehhez még annyit tesz hozzá, hogy nyitható tetejével igen potens látványautóvá is válik. Azt persze mindenképpen meg kell említeni, hogy a nyitott tetős építési mód – a karosszéria megerősítése miatt – értelemszerűen mindig súlygyarapodással jár. Tesztalanyunk esetében ez nagyjából 150 kiló, ami ellop 5 tizedet a gyorsulásból is 100-ig. Sebaj, kevesen sírnak egy 6,1 –es gyorsulási érték hallatán. A karosszéria cserébe nagyon merev, bár a hazai utak rázzák piszkosul, és a keresztbordákon érezni is, ahogy a vászontető rezonál a magyar aszfalt szeszélyes természetére. Maga a tetőszerkezet egyébként szuper flottul működik és egész gyorsan. A jó hír, hogy csukott állapotban is marad hely a csomagok számára. Legalábbis két személy csomagjai számára, ami nem nagy baj, hiszen a 2-es Coupék inkább 2+2 személyesek. Azaz hátul inkább a karcsú barátnő, vagy a gyerekek férnek el kényelmesen.
Alaposan felöltött négyhengeres
Aki persze a leengedett tető mellé az akusztikai élmény is ki akarja maxolni, annak muszáj lesz az M240 Cabriót választani. Hathengeres motor ugyanis csak ebben morog: a típusjelzés dacára a 230i egy 2 literes négyhengeresből meríti az erőt. Persze a BMW ismét eléggé megcsavarta a történetet, hiszen ez a turbómotor is messze jobban szól, mint a négyhengeresek 95 százaléka. Ereje pedig van bőséggel. A teljesen kiiktatható menetstabilizáló rendszer, a 2,2-őt forduló kormány, és a feszes rugózás pedig nagyon élvezetes autót csinál a Cabrióból is. A fogyasztás persze köszönőviszonyban nem lesz a gyári értékekkel, de erre aligha figyel bárki is a volán mögött. Aki viszont 10 alá szorítja az átlagot, az már tud valamit. Vagy pont semmit. Ugyanis, mint az összes 2-es Coupé, így a Cabrio is vibrálóan sportos jószág, és 252 lóerővel ráadásul már elég komoly csábítóerő.
Összegzés
Lásd a cikk elején. Még annyit tennénk hozzá, hogy a tesztautónak hófehér volt a belseje, a bőrüléseket is beleértve. Így azért nem lesz majd rossz nyáron a Balaton-parton, ugye? Na, irány dolgozni.
Motor: 1998 cm3, 252 LE/ 5200, 350 Nm/ 1450-4800
Gyorsulás (0-100 km/h): 6,1 s
Végsebesség: 250 km/h
Alapár: 13 700 000 Ft
Tesztautó: BMW Magyarország Kft.