A világ tetején felállított lélegzetelállító rekord, az alig több mint 8 perc alatt megtett 20 kilométeres Pikes Peak után a Peugeot Sport, a Red Bull és a Total újabb izgalmas kihívás elé néz: 25 év távollét után a márka ismét nekivág a világ leghosszabb és legnehezebb tereprali-versenyének, a majd’ 10.000 km-es Dakar-ralinak. Az új fenevad pilótafülkéjébe két neves oroszlánszelídítő, Carlos Sainz és Cyril Despres ül majd be.
A tavaly júniusban felállított, nagy visszhangot kiváltott csúcsra még mindenki emlékszik. Csupán 8’13’’878 századmásodperc elég volt ahhoz, hogy a Peugeot berkeiben ismét belekóstoljanak a győzelem mámorába. Miután a Peugeot Sport csapata nagyszerűen bizonyított a Pikes Peak meredek és veszélyekkel teli aszfaltcsíkján, nem elégedhetett meg az egyszeri lenyűgöző teljesítménnyel. Új kihívásokra volt szüksége a versenyszellem ébren tartásához, ami a mai naptól ismét garantált.
Rögtön a Coloradóban, 4301 méteres magasságban átélt hihetetlen sikert követően a Peugeot Sport, a Red Bull és a Total újabb vizekre evez, és a leglátványosabb terepraliversenyen, az embert és gépet próbáló Dakaron kívánja megmérettetni magát. Akár a gyökerekhez való visszatérésként is felfoghatjuk ezt az elhatározást, hiszen 1987 és 1990 között a francia csapat négyszer aratott győzelmet a világ leghosszabb és legnehezebb terepraliversenyén a 205 T 16 Grand Raid, illetve a 405 T16 Grand Raid versenyautókkal, és ezzel be is írta magát a legendás verseny történetébe.
Időközben az afrikai dűnék átadták helyüket a nem kevésbé embert és gépet próbáló dél-amerikai sivatag, az Atacama homokhegyeinek. Huszonöt év kihagyás után a Peugeot Total csapat jövő januártól ezen a terepen indul újra egy 2008 DKR versenyautóval. A tavaly júniusban aszfaltúton megtett 20 kilométeres sprint után jövő januártól a több mint kéthetes, majd’ 10.000 kilométeres maratoni viadalon kell helyt állnia a Peugeot Sport csapatnak, amely már többször bizonyította felkészültségét és sokoldalúságát.
Ez egy több évre szóló program, és bár a hangsúly elsősorban a Dakaron lesz, a Peugeot a minél jobb felkészülés érdekében több megméretésen is részt kíván venni. A csapat két profi pilótája Carlos Sainz és Cyril Despres. A kétszeres ralivilágbajnok és 2010-ben Dakar-győztes Carlos Sainz az autófejlesztésben szerzett összes tudásával és tapasztalatával nem csak a versenysikerekhez, hanem már a felkészüléshez is hozzájárul, a motorral ötszörös Dakar-győztes Cyril Despres pedig a Peugeot csapat színeiben teszi meg első métereit négy keréken, az oroszlános márkánál kíván új karriert építeni.
A két pilóta már most türelmetlenül várja, hogy birtokba vehesse az új fenevadat, amelyet ugyanazok a mérnökök fejlesztenek ki, akik a 208 T16 Pikes Peaket. Az új oroszlánkölyökről április 20-án, a Pekingi Autószalonon tudhatunk meg többet.
A Peugeot a Dakaron: a kaland íze
Négyszer indult, négyszer győzött – ebben a hideg józansággal megfogalmazott, mégis bámulatos kijelentésben foglalhatjuk össze a Peugeot eddigi Dakar szereplését. Ám ebből nem derülnek ki azok az időnként egészen valószerűtlennek tűnő viszontagságok, melyeken a Peugeot csapat 1987 és 1990 között keresztülment a mintegy
48.125 km-nyi versenytáv során…
1987. január 1. Minden készen áll ahhoz, hogy igazi erődemonstrációként hasson a Peugeot első szereplése a Párizs-Alger-Dakar tengelyt átszelő versenyen. Ari Vatanen egy 205 Turbo 16 kormányánál áll rajthoz. Nagyszerű forgatókönyv ahhoz, hogy nem mindennapi körülmények között arasson sikert a márka bálványozott modellje!
Sajnos a Cergy-Pontoise útvonalon, a prológ közben a 205 komoly sérülést szenved és a Peugeot sztár pilótája csupán a 247. helyen végez! Mielőtt még egyetlen kerék is afrikai földet ért volna, a Dakar felfedte igazi arcát a rali viszontagságaiban amúgy meglehetősen harcedzett csapat előtt. Erről Shekhar Mehta is meggyőződhetett néhány nappal később, amikor megmagyarázhatatlan motorproblémák jelentkeztek az általa vezetett 205 T16-ban. Hála az őt felváltó Ari Vatanen fantasztikus teljesítményének, a Peugeot elsőként ért célba a 13.000 kilométeres verseny végén!
Az 1988-as Dakar újból bebizonyította a leghíresebb terep rali kiszámíthatatlanságát. A Peugeot színeit ekkor két 405 T16 képviselte, ám egy hihetetlen fordulat teljesen átírta Jean Todt csapatfőnök terveit. Tizenhárom szakaszt követően Ari Vatanen elsőként érkezett meg Bamakóba, de 405 T16-os versenygépét az éjszaka leple alatt ellopták! Az autót végül megtalálták, de már késő volt… A finn pilótát kizárták, a győztes pedig a csapattárs Juha Kankkunen lett a 205 T16 kormányánál, akit egyébként tartalék pilótaként szerződtettek Ari Vatanen mellé!
1989-ben a 405 T16 Grand Raid is megízlelhette a sikert. A két csapattárs, Ari Vatanen és Jacky Ickx már a verseny kezdetétől irgalmatlan párharcba kezdett.
A csapatfőnök semmiképpen nem szerette volna megkockáztatni, hogy elússzon a Peugeot győzelem, ezért Gaóban pénzfeldobással döntötte el, melyikük folytassa tovább.
A sors Ari Vatanennek kedvezett, aki, bár kétszer is felborult, magabiztosan győzött.
1990-ben a versenyt kétórás előnnyel vezető finn pilóta számára finoman szólva is mozgalmasra sikeredett a Niamey és Gao közötti etap. Ezen a szakaszon, ahol a navigációé a főszerep, csapattársa nem állt a helyzet magaslatán, iránytűje meghibásodott, és Ari egy fának ütközött, amely egy hatalmas sötét lyukat fúrt a 405 karosszériájába! Ám a finn pilóta megőrizte hidegvérét – így a Peugeot egymás után negyedszer állhatott fel a dobogó legfelső fokára.