Idén is ismétlődik a megszokott menetrend a Rali Világbajnokságban. Miközben a Forma-1-es pilóták elmentek nyaralni a Magyar Nagydíj után, a ralis mezőny számára véget ért a nyári pihenő. A hétvégén a Finn Ralival kezdetét veszi a szezon második fele. Ez a skandináv verseny nagyon kedvelt a pilóták körében. Egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.
Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de jött Sebastien Loeb és trónfosztást végzett kétszer is egymás után. Miután azonban Loeb átigazolt a WTCC-be, honfitársa, Sebastien Ogier kaparintotta meg a hőn áhított győztes trófeát a Finn Ralin. 2014-ben a finnek visszavágtak Jari-Matti Latvala személyében, aki pályafutása első hazai győzelmét gyűjthette be. Tavaly a VW-s pilóták taroltak, Latvala mögött ugyanis csapattársa, Ogier ért célba. Bár sokan fenik a fogukat a Finn győztes trófeára, erős teljesítmény várható a német gárdától.
A lengyel verseny július elején nem okozott meglepetést. Sebastien Ogier-nak és autójának nagyon feküdt a kelet-európai pálya. Mikkelsen pedig szerződéshosszabbítását köszönte meg második helyével. Ott Tanak neve azonban váratlan volt a dobogón. Az észt pilótának nem volt könnyű dolga, de megvívott Latvalával a bronzérmes helyért és ő került ki győztesen. Az M-Sport pilótájával nagyon elégedett volt a csapatvezető Malcolm Wilson. „A Finn Ralira az útmutatásom ugyanaz lesz: figyeljen a ralin magára és próbáljon meg a Volkswagenek közelébe kerülni.”
Ez az a rali, ahol az autók állandóan a levegőben vannak, s ez nagy látványosságot ígér a nézőknek. Az Ouninpohja szakasz mind közül a legismertebb. Ez a gyorsasági szakasz a szezon egyik leggyorsabbja. Sebastien Ogier is a kedvencei között tudja. „Ha megkérnének arra, hogy állítsam össze a világbajnokság legjobb gyorsasági szakaszainak listáját, az Ouninpohja biztosan szerepelne rajta. Két évvel ezelőtt a teljes hosszán végighajtottunk, és rekordidőt értem el. Idén is az élen akarok állni.” – szögezte le a címvédő világbajnok.
A francia azonban tisztában van azzal, hogy ki az úr Finnországban. „A finnek általában erősek hazai versenyükön. Azt gondolom, hogy a csapattársam, Jari-Matti Latvala különösen nagy kihívást fog jelenteni idén. Ő az, akit le kell majd győznie mindenkinek”
A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.
A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Ralin őrült mód hajtott a mezőny, az átlagsebesség 122,86 km/óra (!) volt. A főhadiszállás Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A Paviljonki szervizpark a központban nagy tömegeket vonz majd.
A rali nagyrészt a megszokott útvonalán halad, egyedül a csütörtöki rövid és kemény szakaszt cserélték le a Jyvaskylában rendezett éjszakai Harju utcai gyorsasági szakasszal. A pénteki nap lesz a rali leghosszabbja, amikor is a mezőny dél-nyugat felé veszi az irányt Jamsa felé. A nap majd fele gyorsasági szakaszokból fog állni szervizelés nélkül. Itt nem lehet hibázni. Ráadásul ekkor kétszer is áthajt a mezőny az Ouninpohja szakasz teljes, 34 km-es hosszán! A pénteki nap kihagyhatatlan élményt nyújt majd a nézőknek és hatalmas kihívást a résztvevőknek.
Idén is versenyeznek vasárnap a Finn Ralin. Az utolsó rövid napon a Myhinpää szakasz kétszeri megtételével zárul a verseny. A második lesz a Power Stage is egyben.
A skandináv rali három napon át tart, s a 20 gyorsasági szakasz 319,38 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja: 1270,83 km.
Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 S Loeb (Citroën)
2011 S Loeb (Citroën)
2010 J-M Latvala (Ford)
2009 M Hirvonen (Ford)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 M Grönholm (Peugeot)
2004 M Grönholm (Peugeot)
2003 M Märtin (Ford)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)
1999 J Kankkunen (Subaru)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi)
1997 T Mäkinen (Mitsubishi)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi)
1995 T Mäkinen (Mitsubishi)
1994 T Mäkinen (Ford)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 D Auriol (Lancia)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Lengyel Ralit követően:
Egyéni
- Sebastien Ogier (FRA) Volkswagen Motorsport 161 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Volkswagen Motorsport 83 pont
- Mads Östberg (NOR) Citroën WRT 69 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Volkswagen Motorsport 66 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 58 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 53 pont
- Kris Meeke (GBR) Citroën WRT 53 pont
- Hayden Paddon (NZL) Hyundai Motorsport N 44 pont
- Ott Tanak (EST) M-Sport WRT 40 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport 39 pont
Gyártók
- Volkswagen Motorsport 214 pont
- Citroën WRT 125 pont
- Hyundai WRT 123 pont
- M-Sport WRT 114 pont
- Volkswagen Motorsport II 49 pont
- Hyundai Motorsport N 43 pont
- Jipocar Czech National Team 35 pont
- FWRT SRL 3 pont
(Forrás: Amber PR)