Tisztelet – küldetés – közösség – program
A „Miért jó itthon” pályázat felnyitja a tanulók szemét
A tizenévesek közül majdnem minden harmadik ránéz néhány percenként a mobiltelefonjára, míg az idősebbek inkább csak félóránként szoktak. Ez azért probléma, mert a folyamatos készenlét, a válaszadási kényszer, a megfelelési igény, az online tér előnyben részesítése a személyes kapcsolatokat károsítja. Ennek következtében az énkép sérül, a fiatalok egyre inkább bezárkóznak a saját vélemény-buborékukba, a baráti és párkapcsolati viszonyaik nagy része lezajlik a virtuális térben, még mielőtt a valóságban találkoztak volna. Újra és újra megfogalmazhatjuk ezt a kérdést: miért gond ez? Ám sokkal inkább azt a kérdést kell feltennünk, hogy mit tegyünk ellene? A #Riszpekt program támogatja ezt a korosztályt, és egy olyan pályázat segítségével zökkentik ki a hétköznapokból őket, fotó-, és kisfilm kategóriákban, amely arra irányítja a figyelmüket, mitől érzik jól magukat itthon.
A Cromo Alapítvány és a Victum Tanácsadó elindított egy közösségépítő programot 2018. május 1-jétől, amely Magyarországon elsőként mutatja meg, hogy a 15-20 éves korosztály számára képes érdekes, sokakat megmozgató, felnőtteket is bevonó tanulást, kampányt, sportrendezvényt, játéksorozatot szervezni a fiatalok által használt mobilalkalmazásokra épülve. Ez a #Riszpekt. Ha már használják, legyen értelmes célja és tartalma!
A #Riszpekt Magyarországon és Európában a művészeten, sporton, a közösségszervezésen és az oktatáson keresztül fiatalokat megmozgató közösségépítő program. Céljuk, hogy a 15-20 éves fiatalokat – akik sok időt töltenek különböző mobilalkalmazások és internetes felületek böngészésével -, bevonják olyan játékokba, feladatok megoldásába, csoportos munkába, amelynek segítségével, hasznos, értéket teremtő témákkal találkozhatnak, kisfilmeket, sztorikat készítenek a közösségi tanulás újszerű eszköztárával.
– A #Riszpekt program egy közösség, egy csapat, egy játék, egy mozgalom, egy lehetőség, ahol a fiatalok értelmes tartalmakkal találkoznak mobilhasználatuk során. A program célja olyan közösségi tér létrehozása és alkalmazása a tanulók számára, mely alkalmas a modern eszközökkel történő hasznos időtöltésre. Továbbá a mobiltelefon-használat tekintetében ne a klasszikus tiltó, hanem megengedő és hasznos használatra tanító szemléletmóddal találkozzanak a fiatalok. További célja, hogy a fiatalokat – akik sok időt töltenek különböző mobilalkalmazások és internetes felületek használatával, böngészésével -, bevonják olyan játékokba, feladatok megoldásába, csoportos munkába, amelynek segítségével értelmes témákkal találkozhatnak, feltöltődve a szabadidő tartalmas eltöltésével és a közösségi tanulás újszerű élményével. Egy olyan lehetőség, amely segít az önismeretben, a kapcsolatépítésben és a pályaválasztásban. Közvetett célja, hogy a gyerekeken, fiatalokon keresztül, családjaik bevonásával nagyobb közönség számára mutassanak példát, hogyan lehet egy egymás tiszteletére, egymás iránti érzékenységre, szolidaritásra épülő társadalomban jól-létben együtt élni. Minden olyan 10 és 20 év közötti fiatalnak szól, aki mobil alkalmazásokat használ. Külön projektek és érdeklődési témák keretében vannak megszólítva a 10-14 évesek valamint a 15-20 évesek. A fiatalokon keresztül hatással van a szülőkre, családokra, akiket szintén szívesen látunk a közösségi akciókban. Széles szakmai stábbal rendelkezünk: pszichológusok, képzők, közösségfejlesztők, szervezetfejlesztők, projektmenedzserek, jogi szakértők – részletezte Simon Ildikó, a Cromo Alapítvány kuratóriumának elnöke.
Pilot projektjük a „Miért jó itthon” kampány – #miertjoitthon
A #Riszpekt keretében 2020. október 15. – november 15. között tartó kampányban a 15-20 évesek számára indítottak fotó-, és kisfilm kategóriákban pályázatot abban a témában, hogy mitől érzik magukat itthon.
A pályázatokat a fiatalok Instagramon posztolják, osztják, és lájkolják, az értékelés is ez alapján zajlik. Az eredményhirdetésre november 21-én, szombaton kerül sor. Az eredményhirdetés online keretek között történik majd. Több mint 100 pályázat érkezett eddig!
További információ: https://riszpekt.com