Ismét nem pihenhettek a csapatok, hiszen Belgium és Hollandia után mindjárt Olaszország következik a versenynaptárban. Húzós heteken vannak túl a csapatok, a Forma-1 versenyt fut az idővel. A szép őszi időt és a még kedvező járványügyi helyzetet kihasználva minél több teltházas vagy ahhoz közeli futam lebonyolítására törekszik a Liberty Media. Monzában korlátozott számban lehetnek nézők a lelátón és bár ez lesz idén a második sprintfutamos hétvége, a Tifosi nem lehet teljes létszámban jelen.
A monzai pálya a Ferrari hazai terepe, mégis az elmúlt években a Mercedes érte el a legnagyobb sikereket ezen a versenypályán. 2020-ban azonban a hektikus körülmények miatt váratlan eredmény született a taljánoknál. Pierre Gasly Forma-1-es pályafutása első győzelmét szerezte meg. Az akkor még mclarenes színekben versenyző Carlos Sainz lett a második, a dobogó harmadik fokára pedig Lance Stroll (Racing Point) állhatott fel.
S hogy mi történt tavaly az itt általában sikeres Mercedes-szel és pilótáival? Sokáig úgy tűnt, hogy Hamilton simán nyeri az Olasz Nagydíjat. A Mercedes brit pilótája azonban kapott egy időbüntetést, mivel akkor ment be a bokszba kerékcserére, mialatt az zárva volt a biztonsági autós periódus alatt. A címvédő világbajnok a hetedik helyen ért végül célba. Kevin Magnussen autójának műszaki meghibásodása miatt félreállt, s mialatt mentették az autóját, lezárták a bokszutcát. A Mercedes vitatta, hogy lett volna piros fény a bokszutca bejáratánál, de felhívták a figyelmüket arra, hogy voltak jelzések erre vonatkozólag a pályán. Hamilton végül a vele egyidőben bokszba hajtó Antonio Giovinazzival együtt tíz másodperces stop-go büntetést kapott.
A Mercedes és Red Bull csatározása Olaszországban is folytatódik. Előbbinek fekszik a monzai aszfaltcsík és Hamilton várhatóan visszavágóra készül Hollandiát követően. Szüksége is van erre a 36 éves pilótának. Utoljára a Brit Nagydíjon tudott még a nyáron nyerni, s ha vissza akarja venni az egyéni ponttábla első helyét, akkor egy újabb győzelemre van szüksége.
Kérdés, hogy mennyire segíti őt az a Valtteri Bottas, aki a héten jelentette be, hogy elhagyja (el kell hagynia) a Mercedest és jövőre az Alfa Romeóhoz igazol. Sokáig vártunk erre a hírre, de végül a Holland Nagydíjat követő hétfőn napvilágot látott. Mint ahogy az is kiderült másnap, hogy Bottas helyére George Russell kerül a Williamstől. Beindult a pilótakeringő, a katalizátor Kimi Raikkönen volt, aki bejelentette a Holland Nagydíj hetében, hogy az év végével visszavonul a versenyzéstől és még csak azon sem akar gondolkozni, hogy mivel fog ezután foglalkozni.
Egy hely maradt egyelőre üresen. George Russell helye, amelyre többen Alex Albont várják, mivel a Red Bull nagyon szeretné őt újra helyzetbe hozni a Forma-1-ben.
Kimi Raikkönen visszavonulását már Zandvoortban bejelentette, s nem sokkal azután kiderült az is, hogy koronavírusos lett. Emiatt kérdéses, hogy most hétvégén rajthoz állhat-e. Ha nem, akkor ismét helyettesítik a 41 éves pilótát.
Míg Hollandiában Max Verstappen holland rajongói borították narancsba a lelátókat, addig Monzában piros lelátók várják a csapatokat Ferrari-sikerre éhes rajongókkal. A narancsarmada szenvedélyességét nehéz lesz felülmúlni, ha egyáltalán felül lehet. Főleg a Ferrari jelenlegi eredményeinek tükrében. A maranellói csapat még mindig nem tűnik esélyesnek győzelemre hazai versenyén, de azt kijelenthetjük, hogy két ifjú pilótája egyre jobb teljesítményt tesz le az asztalra.
Ez lesz idén a második sprintfutamos helyszín, vagyis pénteken rendezik a sprintfutam időmérő edzését az első szabadedzést követően, s az itt elért eredmény alapján rajtol a mezőny szombaton és fut 100 kilométert. Az itteni befutó sorrendje alakítja ki a vasárnapi főfutam rajtsorrendjét. A sprintfutam első három helyezettje kap pontokat. Az első helyezett három ponttal, a második kettővel és a harmadik egy ponttal gazdagodik.
A verseny és a pálya
A monzai pálya klasszikus, gyors pályának számít olyan hosszú egyenesekkel, amelyeket egyedül a régi hockenheimi pályán láthattunk. A pálya négy pontján a pilóták nagyjából 330 km/órás sebességgel hajtanak és a kör háromnegyedében teljes gázzal haladnak. Ezen a gyors pályán az átlagsebesség megközelíti a 250 km/órát. Ez jelentősebb több, mint a többi versenypályán, ezért sehol nem látott alacsony tapadással köröznek az autók. Monacóhoz hasonlóan erre a pályára is specifikus aerodinamikai elemekkel készülnek a csapatok, csak épp teljesen másokkal, mint a lassú Monacóra.
Monzában az erős motorral rendelkező autók lesznek fölényben. Emellett fontos szerep jut a fékeknek is, hiszen a száguldó autóknak kicsi a tapadása a kanyarok előtt. Ilyenkor nagyon felforrósodnak a fékek, de a hosszú egyenesekben ismét könnyen lehűlnek.
Az 53-körös Olasz Nagydíj szeptember 12.én helyi idő szerint 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 5.793 km, a teljes versenytáv 306.720 km. A pályarekordot még mindig Rubens Barrichello tartja 2004-ből (!). A brazil pilóta ideje 1 perc 21.046 másodperc volt.
2020-ban Pierre Gasly (AlphaTauri) állhatott fel az olasz dobogó legfelső fokára. A francia pilóta ideje 1:47:06.056 volt. A második helyezett Carlos Sainz (McLaren) lett, míg a bronzérmes helyen Lance Stroll (Racing Point) ért célba.
Forrás: facebook.com/amberprkft/